KTH    |   Institutionen för matematik    |


Gymnasiets mål och högskolans förväntningar i matematik

Detta är ett projekt ägnat åt att undersöka glappet mellan gymnasiets och högskolans matematikkurser. Projektet påbörjades 2004 och genomförs vid KTH Matematik och Lärarhögskolan i Stockholm. Projektledare på KTH är Hans Thunberg. KTH-delen av projektet avslutadesi september 2005. Resultat och slutsatser finns redovisade i en sammanfattande slutrapport.

Sammanfattning av KTH-delen av projektet

  • Gymnasieskolans mål och Högskolans förväntningar. En jämförande studie om matematikundervisningen.
    av Hans Thunberg och Lars Filipsson

    Delrapporter gjorda vid KTH Matematik

  • Gymnaiselärares syn på KTHs introduktionskurs i matematik
    av Hans Thunberg och Lars Filipsson

  • Lärares och studenters syn på KTHs introduktionskurs i matematik
    av Hans Thunberg och Lars Filipsson

  • Förväntade och önskade förkunskaper i matematik vid KTHs civilingenjörsutbildningar
    av Hans Thunberg och Lars Filipsson

  • Gymnasiets nationella prov och KTHs förkunskapskrav - en matematisk kulturklyfta?
    av Hans Thunberg

  • En studie av fel på tentamen i Introduktionskurs i matematik
    av Mikael Cronhjort

  • Feltyper på tentamenslösningar
    av Emma Enström och Sara Isaksson

    Personal, bakgrund och utgångspunkter för projektet:

  • Deltagande personer vid KTH

  • Projektplan