Kursanalys : SF1624-Matematik för CMIEL1 och CINTE1Kursen värderas till 7,5 hp och ges i period 2.Kursanalysen består av fyra delar:
Kvantitativa data
Kursinnehåll Kursen behandlar i huvudsak klassisk vektoralgebra samt matriskalkyl, inklusive egenvärden och egenvektorer. Kurslitteratur
Boken inleds med ett fylligt kapitel som behandlar geometriska vektorer, linjer och plan samt andragradskurvor. De följande avsnitten, som behandlar matriser, linjära avbildningar, linjära ekvationssystem, determinanter samt egenvärden och egenvektorer, bygger i hög grad på detta första kapitel. Begrepp och satser illustreras och troliggörs så långt som möjligt med geometriska tolkningar. Två avslutande och helt nyskrivna kapitel behandlar basbyten, diagonalisering och kvadratiska former samt ger en inledning till den abstrakta teorin för vektorrum. Boken är försedd med ett stort antal lösta exempel och övningsuppgifter. Många av exemplen är hämtade från områden där linjär algebra kommer till konkret användning. Här är MATLAB kung. Undervisning Undervisningen på kursen är fördelad på 50 timmar föreläsningar, 25 timmar övningar . Räkna med att det krävs minst lika många timmar till av eget arbete för att klara kursen. Vidare är kursen är uppdelat i fyra moduler Så här är de olika undervisningspassen tänkta att fungera: Föreläsning. Genomgång av centrala begrepp och tekniker, samt tips och allmän information om kursen. Alla administrativa frågor, om examination och dylikt, avhandlas här. övningar. Kompletterande genomgångar, lärarledda övningar och studentarbete och hjälp med läxor. Kursens fyra kontrollskrivningar ges också på övningstid. ExaminationKontrollskrivningarVarje kursmodul avslutades med en kontrollskrivning dvs vi hade fyra kontrollskrivningar under kursensgång . Varje kontrollskrivning bestod av tre uppgift av problemtyp à 3 poäng som skulle lösas på 45 minuter och godkänt gavs vid 5 poäng av maximalt 9 poäng. Är man godkänd i KS nr x, 1≤x≤4 ger att man hoppar över tal x =tillgodoräknar tal x på tentamen. Tanken med kontrollskrivningarna var att dels att
hålla uppe ett tempo så att de inte hamnar på
efterkälken, dels att skapa samma stressade situation som
vid en tentamen och på så sätt förbereda dem
inför tentan. Tentamen bestod av 8 uppgifter. Uppgifterna 1-4 svarar precis mot de fyra modulerna i kursen och man löser bara de uppgifter som svarar mot moduler som man inte redan blivit godkänd på underkursens gång. Uppgifterna 5-8 poängsätts med 4 poäng vardera.Vissa problemtal var lite av standard tal som övade problemlösning och krävde att teknologerna hade följt med i kursen. Genomförande via Pedagogiska målFöreläsningarna+ övningar: 50 h+25hEn typisk föreläsning började med att jag kort
repeterade det väsentliga från förra
föreläsningen och förklarade dagens
föreläsning.Sedan varvades teori och exempel.Vid några
tillfällen demonstrerade jag hur man kan använda MATLAB
för att öka förståelse för
dagensföreläsning. Studenterna fick själva öva med
mig hur man kan lösa andra typiska övningar av
tillämpningskaraktär och förberedas till matlab-/
Java-laborationer son skulle göras för att få
ytterliggare bonus poäng till tentamen Kompletterande genomgångar, lärarledda övningar och studentarbete med läxor. SLAS med läxor Studenter Lär Av Studenter= mycket uppskattad Till varje föreläsning finns en läxa bestående av ett visst antal tal som täcker syftet med vad görs under föreläsningen Dessa sammanstält i modul-läxa. Ur varje modul-laxa kommer tre obetydligt ändrade tal att väljas för motsvarande KS. De flesta föreslagna tal är gamla tenta tal och gamla KS tal. För att kunna klara läxorna och därmed KSarna samt tentan krävs100% närvaro på föreläsningarna och inläsning av kursboken. MATLAB/ JAVA-laborationerMATLAB har eleverna läst i IF1611 Ingenjörsmetodik (MAP) . Den här kunskapen om MATLAB behöver kontinuitet. Så är används MATLAB:Observera detta är en kurs i matematik och inte i matlab/java. Förklara era resultat både matematiskt och fysikaliskt. Under hela utbildningen är det tänkt att du skall använda MATLAB som räkneverktyg, dessutom används programmet av allt fler företag så den tid du nu ägnar åt att lära dig grunderna är väl använd. För att övningarna skall kunna ge bestående kunskap krävs att du arbetar aktivt och medvetet med dem. Matlab-filer skall alltid anges med resultat som följer efter. OBS! Att redovisningen för varje uppgift skall följa följande steg 1) Skriv ner uppgiften 2) Lös uppgiten matematisk 3) Använd MATLAB endast för att utföra räkningarna ochev rita figur, där MATLAB koder skall anges (gärna förklaras) 4) Förklara din lösning med ord (t.ex hur kom du fram till resultatet ,vad du har lärt dig av uppgiften etc..) Det ingår även i detta kursmoment att vaje projektgrupp skall granska en annan grupps arbete och "opponera" på projektet vid den muntliga redovisningen, den muntliga presentationerna skall vara vara ca 15-20 minuter per grupp. Tre helt nya matlablaborationer finns med denna upplaga för att få IT-teknologer att att använda JAVA som handlar om Grafer och flygplansrutter ( inspererad av Stockholm tunnelbanesystem med algoritmer som A* och Dijkstras algoritm) och Kryptografi ( här skall man vara mycket intresserad av att programmera!) Finns här Studenternassyn på kursen Vi hade en kontinuerlig diskussion om kursen under föreläsningstid. CMIEL1/CINTE1-teknologer verkar ha svårt att utverdera kursen via institutionens hemsida . Jag har skrivit och delat ut under sista veckan en egen enkät för att kursverdera SF1624 matematik, som sammanfattades av kusvärderarna (se bilaga2) Mitt intryck är att de flesta teknologerna är nöjda med kursen, även om det finns en del invändningar,t.ex Smartboard, obekväma tider för SLAS( ligger för det mesta mellan 17-19). Mest uppskattat blev föreläsningsanteckningar och innehället av kursens hemsida Annars vill jag hänvisa till de utvärderingar som gjorts för att få en bättre bild av teknologernas syn (bilaga 2) Förändringar inför nästa kursomgångEn ny form av undevisning som tilltalar teknologerna att arbeta kontinuerligt med kursen teoretiskt och praktiskt . Detta förslag använder sig av SLAS med läxor, kontrollskrivningar och MatlabövnigarMatematiken är full av intressanta och fängslande problem. Vår viktigaste uppgift som matematiklärare är troligen att leda våra elever till insikt om detta. men den upppgiften är inte alltid lätt, ty även om vi själva uppskattar ämnet helt oberoende av dess stora användbahet, vill många av våra elever se en omedelbar praktisk nytta av sina kunskaper. Tyvärr är det mycket svårt att presentera vettiga matematiska tillämpningar för elever utan tillräckliga kunskaper i ämnet. Detta betyder att för att kunna bekanta sig med intressanta användningsområden måste man gå igenom en ordentlig skolning i matematik under en tid då läraren inte kan prestera några övertygande bevis på nyttan av det som eleverna måste lära sig. Men motivationen är mycket viktigt och praktiska exempel kan hjälpa till att skapa den. "Behåll kursens innehåll" men dela kursen i 50 % baskurs och 50 % dator-tillämpningar med MATLAB 1)MATLAB har eleverna läst som obligatorisk del i IF1611 Ingenjörsmetodik (MAP) . Den här kunskapen om MATLAB behöver kontinuitet). Det är bättre att kunna ordentligt tillämpa MATLAB än börja med något nytt Matte-dataprogram. 2) Inga klassiska matematiska övningar : dessa ersättes med Matteverkstad som består av SLAS med läxor, matte jour och MATLAB övningar. Dessa hålls av SLAS och MATLABs faddrar (ME/IT studenter som går högst i tvåan). Vi har redan provat under denna kurs. Tanken är så många som möjligt klarar kraven på kursen med en förbättring i reell inlärning utan att tentera. SLAS med läxor övar att arbeta med baskursdel för att klara KS medan MATLAB övningarna hjälper att klara den tillämpade delen=Data laborationer. Mattejouren i Kista för de behövliga. Ansvarig Lärare: Karim Daho |