KTH    |   Matematik    |


SF1626  Flervariabelanalys (7,5p) för CMIEL/CINT per 4 vt 2009

Kursplanering SF1626  flervariabel analys för CMIEl & CINTE, per4 vt 2009 schema

Fråga: vad som styr kursens inriktning och innehåll
Svar:
Ibland träffar man på någon som tror att det är boken som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken( se  nedan stående mål för varje modul)

Mål
Kursen behandlar sådana matematiska begrepp och metoder inom flervariabelanalys som används för att ställa upp och undersöka matematiska modeller i de tillämpade ämnena. De studerande skall bibringas såväl förståelse för begreppen som färdighet i att använda dem. Geometrisk och fysikalisk betydelse av införda begrepp studeras. Ett viktigt mål är att utbildningen skall leda till allmän förståelse av matematisk teoribyggnad i syfte att underlätta fortsatta studier inom högskolan eller i samband med yrkesverksamhet. Kursen ger också tillfälle till repetition och fördjupning av stora delar av analysen i en variabel och linjär algebra.

Innehåll
Allmänt om funktioner av flera variabler: funktionsytor, nivåytor, ytor i parameterform, kroklinjiga koordinater.

Partiella derivator. Differentierbarhet, tangentplan, felfortplantning. Kedjeregeln. Tillämpningar på partiella differentialekvationer. Gradient, riktningsderivata, nivåkurvor. Undersökning av stationära punkter. Kurvor, tangent, båglängd. Ytor, normalriktning, tangentplan. Funktionalmatris och funktionaldeterminant. Implicita funktioner.

Optimering på kompakta och icke-kompakta områden. Optimering med bivillkor.

Dubbel- och trippelintegraler. Itererad integration. Variabelbyte. Generaliserade integraler. Tillämpningar: volym, tröghetsmoment, tyngdpunkt.

Kurvintegraler. Greens formel med tillämpningar. Potential och exakt differential.

Litteratur
Persson A, Böiers L-C: Analys i flera variabler, kapitel 1-9. Studentlitteratur 2005 ( eller senare). Tredje upplagan 2005. ISBN 91-44-03869-0.
Dessutom används "Övningar i analys i flera variabler",  Lunds Tekniska Högskola 2005. Betecknas ÖFV.


Nedanstående planering gäller i huvudsak, men detaljer kan komma att ändras under kursens gång.
Detta gäller även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på de sista 45 minuterna av angiven övning.
Läsanvisningarna nedan refererar till vår lärboken, Analys i flera variabler (PB2). Övningstalen är hämtade från exempelsamligen Övningar i analys i flera variabler  från 2005(ÖEV). Observera för tydlighets skull att de avsnitt i läroboken som anges nedan SKALL KUNNAS. Till varje föreläsning finns en läxa ( en del av dessa är lösta tal ur övningsboken) . Dessa sammanstält i modul-läxa.
 Ur varje  modul-laxa kommer tre obetydligt ändrade tal att väljas för motsvarande KS.


Förkunskaper till Flervariabelanalys

Några studieråd

Övningsläxorna bör du i första hand utnyttja genom att ställa frågor och diskutera med övningsledarna eller studiekamrater. Det är viktigt att du utnyttjar ditt arbete effektivt så att du lär dig maximalt av varje övningsuppgift du arbetar med. Några små frågor du ställa dig själv då du löser övningsuppgifterna är:
•    Varför skall jag lösa denna uppgift? Vad skall jag lära av den? Vilken del av teorin skall uppgiften belysa?
•    Kan man ha en uppfattning om svaret utan att först lösa uppgiften? Då du löst en uppgift: är svaret rimligt?
•    Kan man lösa uppgiften på fler sätt? Hur ändras lösningen och svaret om man ändrar vissa parametrar/värden/uttryck?
•    Har jag förstått lösnings idén? Är idén allmängiltig? Har jag förstått teorin uppgiften skall belysa?
•    Då du är klart med uppgifterna till ett visst avsnitt: Finns det något jag behöver träna mer på? Något som inte kommit med?



Modul 1  Grundläggande begrepp: Förkunskaper

Egenskaper  hos  rummet Rn.Exempel  på funktioner  av  fleravariabler.Gränsvärden och  kontinuitet. Derivatan

Tillbaka till kursenshemsida
Mål:
Funktioner och gränsvärde
  • Topologiska begrepp. Begrepp: omgivning, inre punkt, yttre punkt, randpunkt, öppen mängd, sluten mängd, begränsad mängd, kompakt mängd och sammanhängande mängd. Kunna rita upp en mängd som ges av enkla olikheter. Kunna avgöra om en sådan mängd är öppen, sluten, begränsad, kompakt respektive sammanhängande.
  • Funktioner. För enkla funktioner: kunna bestämma definitionsmängden, kunna bestämma värdemängden, kunna skissera funktionsytan. Kunna skriva en elementär funktion som en sammansättning av enkla funktioner. Kunna beräkna sammansättningen av två funktioner och avgöra om detta går. Veta villkoret för när en funktion har en (global) invers.
  • Gränsvärde. Kunna definitionen. Kunna visa att ett gränsvärde inte existerar genom att undersöka gränsvärdet längs räta linjer. Veta att gränsvärde längs räta linjer inte betyder att gränsvärdet måste existera. Kunna beräkna gränsvärde av en rationell funktion med polynomdivision. Kunna beräkna gränsvärde med instängningsprincipen.
  • Kontinuitet. Kunna ställa upp villkoret för att en funktion är kontinuerlig. Veta att alla elementära funktioner är kontinuerliga där de är definierade.
Derivata och kedjeregeln
  • Partialderivata. Tolkning som lutning. Känna igen de olika beteckningssätten för första och högre ordningars derivator. Kunna beräkna första och högre ordningars partialderivator av elementära funktioner. Kunna beräkna gradienten av en elementär funktion och olika beteckningssätt.
  • Riktningsderivata. Tolkning som tillväxt i en riktning. Kunna gradientformeln och veta när det gäller. Kunna räkna ut riktningsderivatan av en elementär funktion. Kunna att gradienten är  normalen till en "snäll" yta. kunna finna ekvationen till tangentplanet till en "snäll" yta.
  • Kedjeregeln. Kunna använda kedjeregeln i de enkla specialfallen (t.ex. R1 -> Rn -> R1, Rn -> R1 -> R1, Rm -> Rn -> R1). Kunna ställa upp kedjeregeln med funktionsbeteckning. Kunna använda kedjeregeln i matrisform.
  • Kunna ställa upp sambandet mellan en funktions uttryck i två olika koordinatsystem. Kunna bestämma sambandet mellan första och högre ordningars derivator i två olika koordinatsystem (via operatorformler).
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid
Sal
Teori
 Förslag till övningsexempel: ÖFV
F1 16/3:13.00-14.45 Aula
PB2: §1.1-1.4:  Öppna, slutna, kompakta mängder Rn
Exempel  på funktioner  av  fleravariabler
Kända ytor  och här
Läxa1:1.5abc, 1.11, 1.12, 1.16ab,1.17 1.18.
Använd tex matlab koder

för att rita  önskade andragradskurvor och -ytor.
F2 17/3 :13.00-14.45 Aula
PB2:§1.5-1.6,2.1: Gränsvärden,kontinuitet, partiella derivator Läxa2: 1.24ae, 1.27ab, 2.3, 2.4, 2.6ab.

Ö1 18/3: 10-11.45
530
531.439

1.10, 1.14, 1.19, 1.23, 1.24ce, 1.29a, 2.1ab, 2.4.
F3 18/3: 13.00-14.45 Aula
PB2:§2.2-3:   Differentierbarhet. Kedjeregeln Läxa3: 2.8ac, 2.12, 2.15, 2.19
2.20, 2.21,
2.22, 2.26.
F4
19/3: 10-11.45
Aula
PB2: §2.4: Gradienten, tangentplan, riktningsderivatan Läxa4: 2.28, 2.29, 2.31,2.32, 2.34, 2.37, 2.39, 2.42ab, 2.44.
Ö2
19/3:13.00-14.45 530.531
532

 2.8d, 2.10, 2.13, 2.17, 2.21, 2.32, 2.38.
F5
23/3: 13.00-14.45 Aula
PB2: § 2.5: Högre ordningsderivator.
Läxa5 ; 2.50,2.51, 255,2.56, 2.59.

F6
24/3: 13.00-14.45 Aula
Repetition inför KS1+ev resten från § 2.5:Högreordningsderivator Frågor till Karim inför KS1
Ö3
25/3: 10-11.45
KS1:11.00-11.45
530
531
439
Modul1_läxa består av  Läxa1-5  Ev frågor inför KS1

Modul 2: Tillämpning av derivatan i fleravariable :Förkunskaper

Tillbaka till kursenshemsida
Mål: 
  • Linjarisering. Geometriskt som tangentplan. Kunna linjarisera en elementär funktion.
  • Sammansättning. Kunna linjarisera en sammansatt funktion med kedjeregeln.
  • Lokal invers. Veta skillnaden mellan global och lokal invers. Kunna avgöra om en funktion har en lokal invers kring en punkt. Kunna beräkna jakobianen av inversen och linjarisera inversen.
Implicita funktioner
  • Satsen. Kunna villkoret för när ett eller flera samband implicit definierar en funktion. Kunna beräkna derivatorna av den lokalt definierade funktionen.
Taylors formel
  • Kända utvecklingar. Kunna Maclaurinutvecklingarna för exp x, cos x, sin x, (1+x)a, arctan x och log(1+x).
  • Flera variabler. Kunna Taylors formel av ordning 2.
  • Kunna bestämma Taylorutvecklingen av enkla elementära funktioner. Kunna Taylorutveckla vektorvärda funktioner.
Optimering
  • Lokala extrempunkter. Veta de tre typerna av lokala extrempunkter (inre kritiska punkter, randpunkter och punkter där målfunktionen inte är regulär).
  • Kritiska punkter. Kunna bestämma och klassificera kritiska punkter med Hessianen. Känna till att klassificeringen kan kräva fortsatt taylorutveckling
  REPETERA Andragradsytor
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal
Teori
 Förslag till övningsexempel
F7 25/3: 13.00-14.45 Aula

PB2: §2.6 Taylor Formel. Lokala extremvärden
Stationärpunkt, minimipunkt, maximipunkt,sadelpunkt, kavdratiskaform, positivt definit, negativt definit, indefinit,semidefinit
läxa7: 2.60a, 2.61a, 2.62, 2.64, 2.63, 2.66.
2.67
F8 26/3: 10-11.45
Aula
PB2: §2.6 Taylor Formel. Lokala extremvärden
Stationärpunkt, minimipunkt, maximipunkt,sadelpunkt, kavdratiskaform, positivt definit, negativt definit, indefinit,semidefinit
läxa8: 2.68, 2.69, 2.75,
Ö4 26/3: 13.00-14.45 530
531
439

2.60b, 2.61b, 2.64,2.67
F9 30/3:13.00-14.45 Aula
PB2:§2.7,3.1: differentialer, kurvor och ytor
läxa9: 2.71ac, 3.4

F10
31/3: 13.00-14.45 Aula
PB2 §3.2-4: Funktional matriser och determinanter(Jacobimatriser och Jacobideterminanter)
Inversa och implicita funktionsatser
läxa10: 3.9, 3.10a,  3.12, 3.16, 3.18, 3.20,3.22
Ö5
1/4: 10-11.45
530
531
439

 2.72, 3.3, 3.4, 3.6, 3.8, 3.18.
F11
1/4: 13.00-14.45 Aula
PB2 §3.2-4: Funktional matriser och determinanter(Jacobimatriser och Jacobideterminanter)
Inversa och implicita funktionsatser
läxa11:3.23, 3.26, 3.27, 3.28, 3.30, 3.32,  3.36.
F12 2/4: 10-11.45
Aula
Repetition inför KS2 Frågor till Karim inför KS2
Ö6
2/4: 13.00-14.45 530
531
OBS!
533 OBS!
Modul2_läxa består av  Läxa7-11
KS2: 14.00-14.45
svarar för ev frågor inför KS2


Modul 3 Multipelintegraler :Förkunskaper

I denna modul introducerar vi multipelintegraler, och definierar två flitigt använda begrepp: cylinder- och sfäriska koordinater.  Jacobianen är ett viktigt verktyg.
Tillbaka till kursenshemsida
Mål:
Dubbelintegraler
  • Dubbelintegralens definition. Ytligt förstå definitionen. Tolkning av dubbelintegralen som volym.
  • Begrepp. Linjaritet, additivitet, nollmängd, monotonicitet, triangelolikheten.
  • Itererade enkelintegraler. Kunna beskriva områden i formerna {a<=x<=b, f1(x)<=y<=f2(x)} och {g1(y)<=x<=g2(y), c<=y<=d}, samt kunna omvandla mellan dessa former. Kunna ställa upp dubbelintegraler som itererade enkelintegraler och veta villkoren för när de har samma värde. Kunna byta integrationsordning. Kunna beräkna dubbelintegraler med itererade enkelintegraler över områden som är enkla i något led.
  • Variabelsubstitution. Förstå varför funktionaldeterminanten dyker upp i formeln. Förstå villkoren för variabelsubstitution (kontinuerligt deriverbar, inverterbar och nollskild funktionaldeterminant). Kunna utföra en variabelsubstitution givet själva substitutionen. Kunna beräkna dubbelintegraler med linjär och polär substitution.
  • Tillämpningar. Area i planet, area av buktig yta (både funktionsyta och parameteryta). Beräkning av tyngdpunkt, kraftmoment och yttröghetsmoment.
  • Generaliserade dubbelintegraler. Begrepp: Absolutkonvergens. Kunna avgöra konvergens med majorantprincipen i enkla fall.
Trippelintegraler
  • Trippelintegralens definition. Ytligt förstå definitionen.
  • Itererade enkelintegraler. Kunna beskriva områden i olika iterativa former {a<=x<=b, c<=y<=d, f1(x,y)<=z<=f2(x,y)}, {a<=x<=b, g1(x)<=y<=g2(x), h1(x,y)<=z<=h2(x,y)} o.s.v. Kunna ställa upp en trippelintegral som itererade integraler och veta villkoren för när de har samma värde. Kunna beräkna trippelintegraler via itererade integraler.
  • Variabelsubstitution. Förstå varför funktionaldeterminanten dyker upp i formeln. Förstå villkoren för variabelsubstitution. Kunna beräkna trippelintegraler genom övergång till linjära, cylindriska och sfäriska koordinater.
  • Tillämpningar. Volym av ett område, massa och tyngdpunkt av en kropp, tröghetsmoment.
  • Generaliserade trippelintegraler. Kunna använda majorantprincipen i enkla fall.
REPETERA Andragradsytor
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid sal
Teori
 Förslag till övningsexempel
F13 14/4: 13.00-14.45 Aula
Dubbelintegraler,
integrationsgränser §6.1-3
läxa13:6.3, 6.5, 6.8, 6.10, 6.12,  6.13, 6.18, 6.24, 6.28.
F14
15/4:10-11.45
Aula
integrationsgränser
Substitution i dubbelintegraler §6.4-5
läxa14:6.18, 6.20, 6.21,  6.24, 6.27.
Ö7 15/4: 13.00-14.45 432
530
531


6.16, 6.21, 6.26, 6.29
F15
20/4: 13.00-14.45 Aula
Generaliserade integraler 6.6
Trippelintegraler7.1
läxa15:6.33, 6.34, 6.40, 6.41, 6.45
7.2, 7.7, 7.11, 7.14.

F16
21/4:13.00-14.45 Aula
Trippelintegraler §7.1-2
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater
läxa16: 8.1, 8.5, 8.10, 8.14.
Ö8
22/4: 10-11.45
530
531
439

6.37, 6.44, 7.4, 7.13, 8.4, 8.14.
F17
22/4: 13.00-14.45 Aula
Trippelintegraler, forts., sfäriska och cylinder-koordinater  Area , volym , tröghetsmoment  och   masscentrum§8.1-
läxa17: 7.8, 8.22, 8.28, 8.30
F18
23/4: 10-11.45
Aula
Repetition inför KS3 Frågor till Karim inför KS3
Ö9
23/4:13.00-14.45 530
531
439
Modul3_läxa består av  Läxa13-17

KS3: 14.00-14.45
svarar för ev frågor inför KS3
 

Modul 4  Optimering-Kurvintegraler: Förkunskaper

Tillbaka till kursenshemsida
Mål: Optimering
  • Randpunkter. Kunna bestämma lokala extrempunkter på randen med Lagranges metod, dels som ett parallellitetsvillkor mellan två vektorer, dels med Lagrangefunktionen. Veta att randkurvans singulära punkter måste undersökas separat.
  • Max- och minproblem. Veta att en kontinuerlig funktion på ett kompakt område antar ett största resp. minsta värde. Kunna bestämma max/min av en funktion på ett område som ges av en olikhet g=<0. Samma problem på ett polygonområde (t.ex. triangel). Samma problem på ett område som ges av högst två krökta randkurvor. Veta att om området är obegränsat måste gränsvärden undersökas.
  • Värdemängd. Kunna bestämma värdemängden till en funktion i områden av ovanstående typ (med korrekt hänvisning till satsen om mellanliggande värden).
Kurvintegraler
- Att kunna beräkna linjeinegraler i allmänhet,
- att kunna Greens formel,
- att kunna avgöra när linjeintegraler är oberoende av integrationsvägen, samt
- att kunna bestämma potentialer till vektorfält när sådana finns (konservativa fält).
 
Föreläsn/övn/
Lappskr.nr.
Tid Sal Teori  Förslag till övningsexempel
F19
27/4: 13.00-14.45 Aula
Optimering på Kompakta områden: §4.1 läxa19: 4.2, 4.6,  4.7, 4.8, 4.10, 4.12,  4.14.
F20
28/4: 13.00-14.45 Aula
Optimering på icke Kompakta områden: §4.2.
läxa20: 4.16,4.18,4.19
Ö10
29/4: 10-11.45
530
531
C21

4.1, 4.6, 4.9.
4.12, 4.20, 4.25, 4.29, 4.31, 4.32.
F 21
4/5: 13.00-14.45 Aula
Optimering med bivillkor § 4.3
läxa21:4.23, 4.24, 4.26 ,4.28, 4.33, 4.33

F22 5/5: 13.00-14.45 Aula
Kurvintegraler,parmetrisering §9.1
läxa22: 9.2, 9.3, 9.4, 9.6, 9.11,9.15
Ö11 6/5: 10-11.45
530
531
439

  9.5, 9.10, 9.11, 9.14, 9.23.
F23
11/5: 13.00-14.45 Aula
Greens formel i planet § 9.2-9.3
läxa23: 9.20,  9.29, 9.32, 9.37, 9.38.
F 24
12/5: 13.00-14.45
Potentialer  §9.4
läxa24:9.31, 9.32,  9.41, 9.42, 9.44
Ö12
13/5: 09.00-11.45
530,531
540
Modul4_läxa består av  Läxa19-24
KS4 11.00-11.45
Frågor inför KS
F25
15/5: 13.00-14.45

Matlab redovisning

Tentamen

26/5: 08.00-13.00


GLÖM INTE ATT ANMÄLA 14 DAGAR INNAN





Sidansvarig: karim Daho
Uppdateras kontinuerligt