Utvärdering av SF 1602 – Diffint II, del 1
Efter kursnämndsmöte 2009-12-09
Närvarande: Ludvig Hult; Jerker Nilsson; Håkan Hedenmalm.
Gällande...
BETA
Vid kontrollskrivningarna har BETA varit tillåtet hjälpmedel. Detta har uppskattats, men har även medfört viss oklarhet om hur det får användas. Klara riktlinjer om hur man får använda BETA skulle uppskattas!
Vidare tror vi att BETA är ett bra hjälpmedel till de frågor som skall examinera en godkänt-nivå, medan man – för sin egen skull – bör klara sig utan BETA till de högre betygsnivåerna.
Vi vill påminna om att frågor måste utformas på så sätt att svaren inte kan tas direkt ur BETA.
Tentor och KS
Svårighetsgraden på Kontrollskrivningarna har varit väl anpassade
De ex-tentor som går att hitta på kurshemsidan verkar vara väl utformade med avseende på kursen mål.
Övningar
Räkneövningarna, ledda av övningsassistenter kan gärna kompletteras med Räknestugor. 1-2 gånger innan varje KS/tenta får teknologerna möjlighet att räkna självständigt, men med en övningsassistent tillgänglig.
Mycket bra att både övningsassistenterna är dels teknologer och dessutom en doktorand, vilket gör att nivån på övningarna kan anpassas.
Vi ser gärna bättre samordning mellan föreläsare och övningsassistenterna så att man går igenom ”rätt” saker på övningarna.
Möjligtvis nivågradera övningarna ytterligare, så en övningsassistent går igenom svårare tal för de mer intresserade.
Modulsystemet
Systemet med hur bonuspoäng förs vidare till tentan är mycket bra!
Modul 6 har förvirrat många. Oklara instruktioner och syfte gör att den bör ersättas. En annan gruppuppgift, gärna tidigare i kursen med mer fokus på diskussion och förståelse är en lämplig ersättare.
Kursutvärdering
Kursnämnd bör tillsättas tidigare, så att teknologerna i ett tidigare skede kan framföra sina synpunkter.
Ett tidigare möte mellan nämnd och kursansvarig är viktigt!
Litteratur (A Persson, L-C Böiers)
Den är bra, om än lite torr.
Mycket bra övningsbok. Svar till alla uppgifter, samt tips och lösningar till vissa uppgifter är uppskattat.
De utvalda uppgifterna är mycket bra. De ger en god överblick av respektive kapitel.
Föreläsningarna
De gånger föreläsaren väntar viktiga samtal vore det bra om han meddelade klassen i förväg så att åhörarna inte blir irriterade.
Borde sålla mer i stoffet. Ibland blir föreläsningarna för teoretiska och den största delen av klassen tappar fokus och intresse.
Våga avfärda frågor som ligger utanför kursens ramar. Frågor på djupare kunskaper borde hänvisas till tex Utvidgad analys, eller besvaras efter lektionen.
Tänk på tavelteknik, svårt att hänga med i vad föreläsaren förklarar det han skriver när man inte ser det som skrivs.
Presentera en kortfattad dagordning över föreläsningen för att ge en överblick och en ledstång.
Försök fånga upp hela klassen. Stora skillnader i förkunskaper gör att man måste vara säker på att få med sig alla innan man går vidare till nästa steg.
Kurshemsidan
Bra med föreläsningsanteckningar upplagda. Dessa kan ge både en tillbakablick samt en idé om vad föreläsningen ska handla om. Dock borde mer reklam göras för dessa så att fler hittar dem.
Döda länkar på hemsidan bidrar till att det blir svårt att hitta rätt.