Matematik    |   KTH    |





SF1625  En variabel analys (7,5p) för CMIEL/CINTE per 3 vt 2010

Läs noggrant  följande regler om KS

OBS! Enbart registrerade studenter till kursen SF1625  för CMIEL&CINTE -program
som får skriva kontrollskrivningarna



Skrivtid för KS
Skrivtiden  fom  KS2 är  75 minuterna av föreläsningstid. När föreläsning börjar 10.00 så är alltså skrivtiden 10.15 -11.30. Inga pauser är tillåtna under skrivningen. Studenter som kommer mera än 10 minuter för sent får inte skriva. De som vill,  kan få gå efter 15 minuter, dvs tidigast 10.30. Alla studenter skall vara beredda att uppvisa legitimation på kontrollskrivningarna.

Rättning och klagomål på rättningen  av kontrollskrivningarna.

På kontrollskrivningarna, liksom på tentan, krävs utförliga lösningar och noggranna motiveringar. Såväl lösningens riktighet som dess läsbarhet påverkar bedömningen. En bra lösning skall kunna följas av en person som har lämpliga förkunskaper men inte själv skulle klara av att lösa talet, t.ex. en studiekamrat som varit sjuk och därför missat en del av kursen, eller en tänkt arbetsgivare. Bristande läsbarhet medför poängavdrag.  Dvs lösningsförslaget skall alltid TEXTFÖRKLARAS.

Allmänt kan man säga att läsbarheten påverkas av en mängd faktorer, som t.ex:
  • tydlighet, vilket omfattar t.ex. handstil, val av beteckningar och disposition
  • presentation av logiskt resonemang, med text eller figurer
  • förekomst av relevanta förklaringar och motiveringar, som t.ex. definitioner av införda beteckningar eller begrepp, och några ord om varför en formel används, eller från vilket sammanhang en formel är hämtad
  • matematiskt språkbruk, t.ex. bruk av ämnesspecifik terminologi eller likhetstecken, ekvivalenspilar och implikationspilar.
  • referenser och hänvisningar till hjälpmedel man har använt, t.ex. till satser i boken eller formelbladet.
Dessa enskilda faktorer kan påverka läsbarheten både i positiv och negativ riktning. Helhetsintrycket är det väsentliga. Många av de ovan nämnda faktorerna kan variera inom ett ganska stort intervall och ändå ge god läsbarhet. Uppräkningen av faktorer skall ses som en checklista till hjälp för studenterna, när de vill hitta saker som kan höja läsbarheten av deras lösningar.

Presentation av lösningen ( enligt lösningsförlaget) bedöms med 0-3 poäng enligt följande:

  • 0p  Lösningen saknar helt förklarande text eller är mycket osammanhängande med ekvationer,formler och beräkningar utspridda över papperet.
  • 1p  Lösningen har dåligt med förklarande text eller förklarande text som är  tvetydig eller svår att förstå.
  • 2p  Lösningen har förklarnade text till de flesta formler och beräkningar, men inte överallt där det skulle behövas,eller lösningen har förklarande text i så stor omfattning att tankegången drunknar i text.
  • 3p  Lösningen har bra förklarande text till alla formler och beräkningar.
Egenbedömning
Studenten skall bedöma sin egen lösning enligt de bedömninngskriterier som ges ovan. Bedömningen
skall motiveras och eventuella slarvfel identifieras. I de fall lösningen avviker mycket från lösningsförslaget
kan bedömningskriterierna vara svåra att tillämpa. I dessa fall får studenten föreslå en helt egen
bedömning med motivering. Detta måste markeras tydligt.

När kontrollskrivningarna är rättade kan de återfås på elevexpedition. Observera:
  • Den som vill klaga över rättningen av sin skrivning skall skriva ner sina synpunkter (gärna kortfattat) och lämna klagoskriften + skrivningen  på elevexpedition för vidare befordran till den  Karim ( inga  klagomål via e-post eller personnligt.
  • Vidare Rätten att klaga på KS1 upphör den 26 februari, på KS2 upphör den 5 mars och på KS3  den 16 mars.
  • Du är själv ansvarige att hämta dina KS från elevexpedition innan kursen slutar.
  • Dina KS är en värdehandling. Spara dessa för e v kontroll.
Slutgranskning  av KS
Skrivningarna slutgranskas och betygssätts av Karim.
Här finns resultat av KS med KOD

Apropå språk
Om musiken är ett språk för att beskriva känslor, är matematiken ett språk som beskriver naturlagarna. Det finns dock en avgörande skillnad
dem emellan. Musiken kan man känna utan att förstå den. Det behövs inga kunskaper, om man inte är utövare. Matematik måste man ha kunskaper i för att förstå.