![]() ![]() |
||||||||||
![]() |
||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||||||||||
SF1660, Matematikprojekt I, 2010.2011.KursPM för CSAMH1 våren 2011.Kurssekreterare Kerstin Engstrand (kerstin@math.kth.se, 08 790 6149), Handledare
Kursbeskrivning Syftet med denna kurs är att studenten ska använda kunskaper från kursen Algebra och Geometri på ett enklare tillämpningsområde, samt att studenten ska öva skriftlig och muntlig presentation av matematiska metoder och beräkningar. Se lärandemål här: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/SF1660 Uppgift Ni delas upp i grupper om tre och blir tilldelade ett ämne och en handledare. Information om detta skickas ut per mail av handledaren före första kursmötet 21/3. Om det blir problem med din grupp, till exempel om två har hoppat av så att du är ensam kvar, hör av dig till din handledare. Ämnena ges av olika avsnitt i Kapitel 10 i kursboken. Uppgiften i denna kurs är att ni tillsammans ska skriva en kort uppsats om ert ämne. Uppsatsen ska bestå av en sammanfattning av teorin tillsammans med tydliga lösningar till några av problemen från ert avsnitt av boken, eller liknande uppgifter. Dessa lösningar ska vara skrivna som förklarande exempel. Ytterligare instruktioner om uppsatsen får ni av er handledare. Uppsatsens omfattning förväntas vara 5-8 sidor med normala typsnitt och sidformatering. Ungefär en tredjedel av uppsatsen ska ägnas åt sammanfattningen och två tredjedelar åt de förklarande exemplen (men i framställningen kan förstås teori och exempel blandas på olika sätt). Syftet med detta projekt är att ni ska träna på skriftlig framställning av matematik och matematiska tillämpningar. För att bli godkänd måste givetvis alla beräkningar i uppsatsen vara korrekta. Men ännu viktigare är att skriva en klar och tydlig presentation där man lätt kan följa både den övergripande strategin samt hur och varför varje steg utförs. Uppsatsen ska vara skriven med en läsare i åtanke som just nu går kursen Algebra och Geometri. Ni behöver inte förklara grundläggande begrepp och resultat från den kursen, utan ni ska istället förklara hur metoder och resultat används i det aktuella sammanhanget. Det viktiga är att fundera på vad som kan vara komplicerat eller svårbegripligt för den tänkte läsaren, och se till att det finns tydligt förklarat och motiverat. Skriv med egna formuleringar, det är inte tillåtet att kopiera från andra källor! Vi kommer att utföra plagiatkontroll på uppsatserna. Ordbehandlare Uppsatserna ska skrivas i
Villkor för godkänt Uppsatsen ska vara skriven enligt instruktionerna ovan. För godkänt krävs även att ni lämnar in uppsatsen i tid (se kursplanering nedan.) Vid den muntliga redovisningen kommer vi handledare att ställa frågor på det teoretiska innehållet och detaljer i lösningar av problemen. Vi kommer även att be er att berätta hur ni har resonerat kring den pedagogiska presentationen, dvs. hur ni har valt att presentera stoffet, vad som har betonats, vad som har utelämnats etc. Vi kommer att ställa frågor slumpvis till alla i gruppen, vilket betyder att alla måste vara insatta i alla aspekter av arbetet. Kursplanering (preliminär)
Om du inte är godkänd efter redovisningstillfället den 29/4 så kan ni tillsammans med handledaren anordna ytterligare komplettering fram till slutet av maj (27/5). |
||||||||||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sidansvarig: Mattias
Dahl |