Kursanalys för 5B1105, Differential- och integralkalkyl för D,
del 2, ht 2005
Kursdata
Tid: period 1,2 läsåret 2005, alltså sep 2005 - nov 2005.
Poängantal: 5 (endast tentamensmoment).
Tenta: ordinarietenta 29 nov, ingen omtenta förrän i aug.
Föreläsningar: 50 timmar.
övningar: 25 timmar.
Kurslitteratur:
Calculus av Robert Adams.
Kursledare: Henrik Eriksson
övningslärare: Staffan Ronnås
Anders Riber Gunnarsson
Martin Hjelm
Andrea Lang
Antal elever: 90 ordinarie D-04 som deltagit i någon
lapp- eller hemskrivning.
36 gamlingar och avvikare (20 D, 3 V, 1 L,
1 I, 4 M, 1 T, 1 B, 5 X) varav många deltagit
sporadiskt, ofta bara vid provtillfällen.
Avklarad kurs: Av årskurs D-04 är 82 godkända (91% av de 90 aktiva,
könsuppdelat flickor 86%, pojkar 92%).
Av gamlingar och avvikare godkändes 24 (67% av de 36 aktiva).
Mål
Kursens mål är att ge goda kunskaper i differential- och
integralkalkylen och dess tillämpningar. Del 2 behandlar
funktioner av flera variabler.
Förändringar inför denna kursomgång
- Kursen flyttad från ettan till tvåan.
- Samarbete med den samtidiga kursen i Numeriska metoder.
Förändringar inför förra kursomgången
- Betahandboken tillåts på tentamen och lappskrivningar.
- Skrivning varannan vecka under hösten och varje vecka under våren.
- Varje godkänd skrivning räknas som en godkänd uppgift på tentamen.
- Tentans del A kan ge godkänt slutbetyg, del B kan ge överbetyg.
- Tillräckligt många godkända delprov kan ge slutbetyg tre utan tenterande.
- Fyrtiofemminuters lappskrivningar genomfördes på räkneövningstid.
- Tättsittande grannar hade olika provvarianter, gul och vit.
- Veckan före lappskrivning delades en motsvarande övningsskrivning ut.
- Lösning till övningsskrivningen kom upp på webben mot slutet av veckan.
- Femdagars hemskrivningar lämnades in på lektion med obligatorisk närvaro.
- Några inlämnare fick demonstrera sina lösningar vid tavlan.
- Föreläsningarna inleddes med allmänt vetenskapsprat.
- Skrivningsuppgifter gavs realistisk utformning, aldrig rena formler.
- Kursledaren, inlånad från Nada, var oftast tillgänglig för nödhjälp.
Sammanfattning
Jag var väldigt nöjd med den kursomgång jag hade för två år sedan och
blev mycket glad när studierektorerna på Nada och Matematik gick med på
att ge mej kursansvaret igen. Och årets kursomgång blev en lika rolig
upplevelse för mej.
Systemet med ständiga skrivningar ledde till att dom allra flesta
deltagarna arbetade själva med problemlösning under hela kursen. Det
gör det också lättare för svaga elever att klara kursen (och till den
gruppen måste minst en fjärdedel av eleverna räknas).
Mitt upplägg var att satsa på förståelse och intresse genom att tona ner
formalismen. Under hela föreläsningsserien har inte ett enda
epsilon-delta-resonemang förekommit! Många kolleger tycker nog att kärnan
i ämnet därmed förfuskats, men jag har motsatt uppfattning.
Alla elever verkar vara positiva till kursen och jag har uppfattningen
att dom flesta har lärt sig mycket.
Elevernas synpunkter och kursledarens kommentarer
Vid första föreläsningen i del 1 valdes en pojke och en flicka till
ombud. Ombuden fick sedan delta i alla beslut om skrivningsdatum
etc och har efter kursens slut haft ett möte med kursledaren.
En kursvärdering
gjordes av teknologerna efter tentan och den
refereras nedan.
Kursinnehåll
Kursens
webbsida ger detaljerna.
Medelvärden och tyngdpunkter har fått ingå i kursen medan implicita
funktionssatsen fått utgå.
Kurslitteratur
Kursboken av Adams är bra men är för stor och tung. Man bör överväga
att ha en likvärdig bok som är i flera delar.
Undervisningen
En kursvärdering på webben efter tentan besvarades
av 43 deltagare.
I enkäten fick föreläsningarna mycket gott betyg.
Några kommentarer:
"Världens bästa lärare.",
"Underhållande, lärorikt, allmänbildande och på alla sätt toppen"
Dom flesta gick på nästan alla övningar och ansåg att övningarna
pedagogiskt sett var bra. Populäraste övningsledaren var Staffan Ronnås.
Skrivningar
- Bra system med sju skrivningar.
- Kul problemformuleringar uppskattades.
- Viktigt att hemskrivningarna är lagom svåra.
Anpassning till andra kurser
Jag har dygnetruntkontakt med nummekursledaren Gerd Eriksson och
vi har hänvisat till varandras ämnesinnehåll. även Jonas Sjöstrand,
populäraste assen i del 1, fick hålla en föreläsning i kursen,
och det var mycket uppskattat.
Planerade förändringar
Vid ett kursnämndsmöte efter tentamen kom jag överens med kursvärderarna
Dunja Vujovic och Henrik Berggren, om några förbättringar.
- När två tas fram till tavlan för att visa hemtal ska båda snacka.
- Hemskrivningar bör ha två lätta och tre svåra uppgifter.
- Bokens engelska termer bör förklaras.
Sidansvarig: <henrik@nada.kth.se>
Senast ändrad 10 januari 2006
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>