Kursanalys för 5B1105, Differential- och integralkalkyl för D, del 2, ht 2005

Kursdata

Tid: period 1,2 läsåret 2005, alltså sep 2005 - nov 2005.

Poängantal: 5 (endast tentamensmoment).

Tenta: ordinarietenta 29 nov, ingen omtenta förrän i aug.

Föreläsningar: 50 timmar.

övningar: 25 timmar.

Kurslitteratur: Calculus av Robert Adams.

Kursledare:     Henrik Eriksson

övningslärare:  Staffan Ronnås
		Anders Riber Gunnarsson
		Martin Hjelm
		Andrea Lang

Antal elever:   90 ordinarie D-04 som deltagit i någon 
                lapp- eller hemskrivning.
                
                36 gamlingar och avvikare (20 D, 3 V, 1 L, 
                1 I, 4 M, 1 T, 1 B, 5 X) varav många deltagit 
                sporadiskt, ofta bara vid provtillfällen.

Avklarad kurs:  Av årskurs D-04 är 82 godkända (91% av de 90 aktiva,
                könsuppdelat flickor 86%, pojkar 92%).
                 
                Av gamlingar och avvikare godkändes 24 (67% av de 36 aktiva). 

Mål

Kursens mål är att ge goda kunskaper i differential- och integralkalkylen och dess tillämpningar. Del 2 behandlar funktioner av flera variabler.

Förändringar inför denna kursomgång

Förändringar inför förra kursomgången

Sammanfattning

Jag var väldigt nöjd med den kursomgång jag hade för två år sedan och blev mycket glad när studierektorerna på Nada och Matematik gick med på att ge mej kursansvaret igen. Och årets kursomgång blev en lika rolig upplevelse för mej.

Systemet med ständiga skrivningar ledde till att dom allra flesta deltagarna arbetade själva med problemlösning under hela kursen. Det gör det också lättare för svaga elever att klara kursen (och till den gruppen måste minst en fjärdedel av eleverna räknas).

Mitt upplägg var att satsa på förståelse och intresse genom att tona ner formalismen. Under hela föreläsningsserien har inte ett enda epsilon-delta-resonemang förekommit! Många kolleger tycker nog att kärnan i ämnet därmed förfuskats, men jag har motsatt uppfattning.

Alla elever verkar vara positiva till kursen och jag har uppfattningen att dom flesta har lärt sig mycket.

Elevernas synpunkter och kursledarens kommentarer

Vid första föreläsningen i del 1 valdes en pojke och en flicka till ombud. Ombuden fick sedan delta i alla beslut om skrivningsdatum etc och har efter kursens slut haft ett möte med kursledaren. En kursvärdering gjordes av teknologerna efter tentan och den refereras nedan.

Kursinnehåll

Kursens webbsida ger detaljerna. Medelvärden och tyngdpunkter har fått ingå i kursen medan implicita funktionssatsen fått utgå.

Kurslitteratur

Kursboken av Adams är bra men är för stor och tung. Man bör överväga att ha en likvärdig bok som är i flera delar.

Undervisningen

En kursvärdering på webben efter tentan besvarades av 43 deltagare. I enkäten fick föreläsningarna mycket gott betyg. Några kommentarer:
"Världens bästa lärare.",
"Underhållande, lärorikt, allmänbildande och på alla sätt toppen"

Dom flesta gick på nästan alla övningar och ansåg att övningarna pedagogiskt sett var bra. Populäraste övningsledaren var Staffan Ronnås.

Skrivningar

Anpassning till andra kurser

Jag har dygnetruntkontakt med nummekursledaren Gerd Eriksson och vi har hänvisat till varandras ämnesinnehåll. även Jonas Sjöstrand, populäraste assen i del 1, fick hålla en föreläsning i kursen, och det var mycket uppskattat.

Planerade förändringar

Vid ett kursnämndsmöte efter tentamen kom jag överens med kursvärderarna Dunja Vujovic och Henrik Berggren, om några förbättringar.
Sidansvarig: <henrik@nada.kth.se>
Senast ändrad 10 januari 2006
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>