![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5B1210, Matematik IV.
|
BIO 2 | Efter tentamen | Efter komplettering |
Godkända | 32 | 44 |
Underkända | 30 | 18 |
Totalt | 62 | 62 |
%-Godkända. | 52 | 71 |
K 2 | Efter tentamen | Efter komplettering |
Godkända | 38 | 42 |
Underkända | 41 | 37 |
Totalt | 88 | 88 |
%-Godkända. | 48 | 53 |
Övriga | Efter tentamen | Efter komplettering |
Godkända | 16 | 17 |
Underkända | 22 | 21 |
Totalt | 38 | 38 |
%-Godkända. | 42 | 45 |
Genomförande.
Kursen genomfördes i form av 60 timmar "lektioner i storgrupp"(föreläsningar) och 30 timmar övningar. Föreläsningar. Föreläsningarna var en kombination av teorigenomgångar och problemdemonstrationer. Föreläsningarna genomfördes mha två OH-apparater och kompletterande krittavla. OH-bilderna fanns tillgängliga på kurshemsidan i förväg. Övningar. Övningarna var problemdemonstrationer i små grupper. Kursinnehåll. Introduktion till differentialekvationer. Första ordningens differentialekvationer. Modeller med första ordningens ODE. Differentialekvationer av högre ordning. Laplacetransformen. System av första ordningens linjära ODE. Plana autonoma system och stabilitet. Ortogonala funktioner och Fourierserier. Partiella differentialekvationer. Introduktion till multipelintegraler. Substitution i dubbelintegraler och generaliserade dubbelintegraler. Trippelintegraler.Volymer och areor av buktiga ytor. Linjeintegraler i planet.Konservativa fält. Ytintegraler.Divergenssatsen. Modellbygge, kvalitativ analys och förståelse är viktiga moment. Kurslitteratur. Zill/Cullen: Differential Equations with Boundary Value Problems, 6:e upplagan. Petermann: Analytiska metoder II. Falkne/Krakus: Övningsbok till Analytiska metoder II. Råde/Westergren: BETA, Mathematics Handbook. Examination. En modell med kontinuerlig examination har använts. Moduler
Del 1 för betyg 3. Del 2 för betyg 4 och 5. Den var öppen för de som uppnått 3 eller 4 godkända moduler. Del 1 består av sex moduluppgifter. Del 2 omfattar 20 poäng. De godkända moduler ger bonus på del 1 i form av att motsvarande uppgift är godkänd. För godkänt betyg krävs 5 godkända moduler. Del 2 är avsedd för högre betyg, 4 och 5. För betyg 4 krävs förutom godkänt på kursen även 9 poäng på del 2. För betyg 5 krävs förutom godkänt på kursen även 15 poäng på del 2. Den genomförda modellen har uppskattats mycket av kursdeltagarna. Kursen var avsedd för BIO2 och K2, men ytterligare deltagare från andra program har deltagit. En av de stora vinsterna med systemet är att kursdeltagarna har studerat från första veckan. Dock är antalet högre betyg lågt. Grunderna från tidigare kurser är alltför svag. Uppgifterna på del 2 har varit av mer förståelsekaraktär och mer teoretiskt inriktade än på del 1. Webbsidorna. Kurshemsidorna har förutom den sedvanliga informationen såsom: schema, kursPM, timplan, föreläsningsplan, rekommenderade uppgifter och extentor även innehållit följande: Förändringar inför nästa kursomgång. Kursen har givits under åtta och en halv vecka. Det är en förbättring i förhållande till föregående år. Då den gavs under sex veckor och tre dagar, vilket är alldeles för kort tid för en kurs på sex poäng eftersom kursdeltagarna samtidigt har haft ytterligare minst en kurs till parallellt. Till nästa läsår planeras kursen att utsträckas ytterligare i tiden. Dessutom planeras att återinföra MAPLE i inlämningsuppgifterna. Vidare planeras att koppla modulerna till de förkunskaper som behövs från tidigare kurser. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Avdelning Matematik | Sidansvarig:
Hans Tranberg
Uppdaterad: 2005-12-21 |