KTH    Matematik


5B1307, Matematik IV.
för E3 hösten 2005.
KURSANALYS.

Kursanalysen består av tre delar:

Kvantitativa data.

Teknologernas syn på kursen.

Analys av kursledare.

KVANTITATIVA DATA

Registrerade
97
 
Tenterade
80
 
  Efter tentamen Efter komplettering
Godkända 49 58
Underkända 31 22
%-Godkända. 61% 72%

TEKNOLOGERNAS SYN PÅ KURSEN

Data från kursanalys:
Publicerad under: 2005-10-06 - 2005-12-01
Antal svar: 35
Procent av kursdeltagarna som svarat: 38%

Ge egna kommentarer om kursen:
Ungefär 40% tyckte om kursen ( Undervisningarna har varit bra....Jag tyckte att kursen var väldigt bra...Toppen bra kurs), 60% var ganska negativa om kurs innehållen, organization och använbarhet
( ...för högt tempo på föreläsningarna...Man lärde sig inte ett dugg mer än tidigare...Kursen är för teoretisk..).

Hur fungerade kursens regler (antagning, närvaro, examination)?
Bra 60%, Neutralt 40%, Dåligt 0%

Hade du tillräckliga förkunskaper?
Ja. 77%, Ja, någorlunda tillräckliga 22%, Nej 0%

Hur nöjd är du med dina egna insatser under den här kursen?
Mycket nöjd 25%, Nöjd 51%, inte särskilt nöjd 22%

Har du använt dig av webbsidorna för att få information?
Ja mycket 28%, Ja, ganska mycket 54%, Inte särskilt mycket 17%

Vad anser du om kursboken?
Bra 45%, Ganska bra 37%, Dålig 8%, Jag har inte använt den 8%

Skrev du uppsatsen?
Ja 82%, Nej 17%

 

ANALYS AV KURSLEDAREN

Genomförande.
Kursen genomfördes i form av 60 timmar "lektioner i storgrupp"(föreläsningar) och 30 timmar övningar.

Föreläsningar.
Föreläsningarna började med ett antal frågor som svarades under lektionen.

Övningar.
Övningarna var problemdemonstrationer i små grupper.

Kursinnehåll.
Euklideiska rum.
Vektor rum .
Linjära system av ekvationer.
linjära avbildningar.
Inerterbara och diagonalizerbara matriser.
Kvadratiska former .


Kurslitteratur.
Elementary Linear Algebra. H. Anton och C. Rorres.
Applications version, ninth ed.

Examination.
Under kursens period hade studenterna möjlighet att skriva fyra kontrillskivingar. Gudgänd på en kontrollskrivning gav 3 poäng till en motsvarande uppgift på tentan. Dessutom, innan slutet av kursen, kunde studenterna skriva en uppsats om en tillämpning av linjär algebra. Godsänd på uppsatsen gav fyra bonuspoäng till tentan. Att Noteras är att godkänd till alla 4 kontrollsrivningarna och uppsatsen gav automatiskt en G till kursen, med betyg 3.

Kommentar:
Uppsatsen var en stor succé. De flesta skrev bra uppsatser, välplanerade och välmotiverade.
Jag ska säga att trots att flera studenter verkade vara mycket interesserade och visade vara verkligen engagerade med kurs aktivitet, kursen var allmänt inte väl acceprerade. De flesta undrade varför skulle de studera linjär algebra igen, efter en likadan kurs som ges under första året.
Min känsla var att många hade svårt att koncentrera och motivera ett "abstakt" jobb och alltså gjorde inga ansträngningar att klara kursen. Detta visade tentamens resultaterna. Många fick undersänd med nästan noll poäng. Jag undrar vad de tänkte ner de bestämde skriva tentan.



Webbsidorna.
Kurshemsidan innehåller
Standard information: schema, kursPM, timplan, föreläsningsplan, rekommenderade uppgifter.
Kurs material:antäkningar till alla lektioner och länkar till en provtenta med lösningar och extentor .
Bonus information: Bonus poäng lista och resultater till tentamen.







Avdelning Matematik Sidansvarig: Hans Tranberg
Uppdaterad: 2005-12-21