Matematik    |   KTH    |


5B1121 Matematik baskurs ht 2005

Kursnämndsmöte den 6 oktober

Närvarande: Joel Pantzar, Alexander Peterson, Jonathan Wiik, Pontus Stenetorp och Lars Filipsson.

1. Undervisningen. Mycket fungerar bra, men det finns också många synpunkter. En del vill ha fler föreläsningar, andra tycker det är lagom. Föreläsningarna innehåller lite för många enkla exempel och lite för lite av det som är svårt, tycker en del. Föreläsningarna kunde mer systematiskt använda boken, till exempel ge i läxa att läsa ett visst avsnitt till nästa gång. Lektionerna finns det varierande åsikter om; Hans Thunberg och Tomas Sjödin får i alla fall entydigt mycket beröm. När det gäller räkneövningarna så verkar det som om de fyller sitt syfte. Ibland har undervisningen dragit över tiden och detta är inte bra.

2. Lappskrivningarna. Många verkar tycka att nivån på lappskrivningarna är OK, men det finns andra synpunkter också. En del behöver mer tid och mer kladdpapper. Frågor har också uppkommit om bedömningen vid rättningen. Här kunde kanske informationen vara klarare om vilka kriterier som gäller. Det är verkligen inte bra att lappskrivningarna ligger på föreläsningstid, detta ska ändras till nästa år då lappskrivningarna ska schemaläggas redan från början, men i år fanns inte några luckor i schemat att utnyttja till lappskrivningar så det fick bli så här. Det fanns tyvärr ingen annan lösning.

3. Tentan. En modelltentamen ligger nu på nätet så att man kan se ungefär hur tentan kommer att vara upplagd. Tanken är att svårighetsgraden på tentan ska vara ungefär som den på modelltentan, men det kan förstås bli helt andra uppgifter om helt andra saker. Kritik har framkommit mot upplägget att uppgift 1,2 och 3 svarar mot lappskrivning 1,2 och 3. Om man har missat flera lappskrivningar är man piskad att klara motsvarande uppgifter på tentan och det slår hårt mot dem som missat lappskrivningar. Det är befogad kritik, men effekten mildras något av den möjlighet till komplettering som finns: den som ligger strax under gränsen för godkänt (de precisa reglerna för detta står i kursinformationen) har möjlighet att komplettera upp till godkänt. Tex gäller detta för personer som har godkänt på tentan så när som på ett moment.

4. Planeringen. Vi har redan förut slagit fast att moment 1 fick för mycket tid och moment 2 för lite. Vi har dock en del reservtid i sista veckan som vi kan använda till repetition av moment 2. Det finns också önskemål om lite mer genomgång av moment 3.