Matematik    |   KTH    |


5B1121 Matematik baskurs ht 2006

Kursnämndsmöte den 5 oktober

Närvarande Fredrik Eriksson, Malin Lindberg, Lars Filipsson

1. Undervisningen. Föreläsningarna har funkat bra, och detsamma gäller lektioner och övningar. Det har varit bra undervisning och lärarna har tagit sig tid att svara på frågor. Grupparbeten och övningsprov har uppskattats av de flesta studenter, även om mer styrning av grupparbetena hade varit önskvärd, t ex att läraren ger tydliga order om möblering, vilka som ska jobba ihop etcetera.

2. Examinationen. Systemet med lappskrivningar har varit väldigt uppskattat.

3. Planeringen. Mycket har varit bra, men det går att förbättra. Tydligare information om vad som tas upp på föreläsning respektive lektion skulle vara bra. Det borde också ha varit en föreläsning till, som tog upp binomialsatsen, summor och induktion. Detta var svårt. Arcusfunktioner och komplexa tal likaså. Samtidigt kunde man ha gått igenom moment 1 lite snabbare, eftersom det upplevdes som ganska lätt. En del studenter upplever att det är lite väl mycket repetition av saker dom redan kan - går det att nivågruppera på något sätt?

4. Gästföreläsningarna. Här var det både ris och ros, men de flesta omdomena ar positiva. Ett förslag är att lägga gastforelasningarna mer i början av kursen, ett annat kan vara att schemalägga dem separat.

5. Mattejouren. Borde marknadsföras bättre!

6. Schemat. För lektioner och övningar: lägg alla de parallella grupperna i samma hus. Rekommendera också studenterna att gå till samma lärare hela tiden.

7. Kurshemsidan. Inte alla har använt den i den utsträckning som var önskvärd. Kanske mer marknadsföring behövs. Nu blev lite förvirring om saker som egentligen fanns förklarade i detalj på sidan, t ex beträffande kompletteringskompendiet.

8. Övrigt. En ide om ett arbetssätt på lektioner: låt bara en del av uppgifterna vara gruppuppgifter och andra vara individuella uppgifter, varva sedan korta genomgångar med egen räkning. Detta kunde ge mer struktur at det hela.