Inst. för Matematik    |   KTH    |


5B1132 Amelia 1 för P ht 2003

Kursnämndsmöte 4 den 27 november

Närvarande: Karolina Kemi, Emma Nilsson, Katarina Lund, Frida Schildauer, Petronella Fårhaeus och Lars Filipsson.

1. Vi pratade först allmänt om P-programmets upplägg. Det finns kritik mot att fysik läses så tidigt i programmet. Många upplever att det inte är någon ide att börja med fysiken förrän man lärt sig matten. Å andra sidan kan fysiken tjäna som draghjälp åt matten på det sättet att man tidigt får se vad matten kan användas till. Arbetsbelastningen i programmet som helhet har varit skevt fördelad under terminen, det mesta arbetet ska ske nu mot slutet. En orsak är att Perspektivkursen har varit jämnt fördelad över terminen, medan den borde ha haft den tunga delen i början (när inte fysiken lästes parallellt).

2. Arbetsbelastningen just nu är hög, och mattekursen tar väldigt mycket tid. Det är svårt och det är mycket att hinna med i varje moment. Nu under Moment 5 är det extra jobbigt eftersom allt ska vara klart tidigt, så att det sedan blir tid över till redovisningar och annat i Perspektivkursen. Grupparbete 5 är dessutom väldigt stort om man ska ta det på allvar (och det är det tänkt att man ska). Kritik mot uppgiften i Grupparbete 5 har framkommit bland några studenter, medan andra är mer positiva. Kritik finns också mot att redovisningsuppgifterna är olika svåra.

3. Matten är svår. Veckans uppgifter innehåller inga lätta uppgifter att börja med utan många studenter slår huvudet i väggen direkt. Tanken är egentligen att man ska börja med att läsa i boken, titta på några exempel, räkna några lätta uppgifter där och sedan börja med veckans. Men eftersom det är få som använder veckans på det sättet så krävs ett annat upplägg, med lättare uppgifter först och sedan lite svårare uppgifter. Gärna nivåmarkerade. Tyvärr finns inte tid att justera detta nu under kursens gång, utan det blir till nästa gång kursen ges. Kanske också att det går införa till vårens kurs, Amelia 2.

4. Kritik mot föreläsningarna: lätta saker kan ägnas mycket tid medan svåra saker ibland kan gås igenom snabbt. Lars försvarar sig: det som verkligen är viktigt och som alla bara måste förstå får mest tid, det som är i någon mening överkurs gås igenom lite snabbare. Kanske ändå att det blivit lite för ojämn tidsfördelning ibland. En oro finns för att vi inte går igenom "allt". Lars säger att det är mycket bättre att prioritera och ordentligt gå igenom det som verkligen är viktigt än att försöka täcka varenda liten detalj i kursen.

5. Kritik mot övningsräkningarna: för mycket tid går ibland till räkning på tavlan och uppgifterna är för svåra. Många efterlyser facit. Svaret på det är att vi kommer att återkomma till dessa uppgifter när vi repeterar inför tentan. Kanske skulle man nivågruppera övningsgrupperna så att man i någon grupp räknar mest grundläggande basuppgifter, men man i någon annan grupp tar de grundläggande uppgifterna för givna och räknar lite svårare tal?

6. Mer information om tentan och det som är runt omkring den behövs nu. Lars lovar att ta upp saken snarast på en föreläsning.

7. En allmän kommentar: är det rimligt att ha 8 poäng i en enda tenta, borde man inte kunna tenta av 4 poäng i taget? I och för sig kan man hävda att man genom den kontinuerliga examinationen faktiskt har haft chansen att beta av stora delar av kursen redan innan tentan. Men för den som ändå missar tentan är ju det en klen tröst.

8. En konkret ide inför vårens kurs, Amelia 2: det räcker med två kontinuerliga examinationsuppgifter per moment, säg kontrollskrivning och antingen grupparbete eller redovisning.