Resultat av: Matematik I för ME, 5B1135, HT2003Status: Avslutad Publicerad under: 2003-09-26 - 2003-10-02 Antal svar: 31 Procent av kursdeltagarna som svarat: 44% Kontaktperson: Kerstin Pettersson
Hur är kursen anpassad till dina förkunskaper?31 svarande
Mycket bra | | 4 | | 12% |
Ganska bra | | 10 | | 32% |
Acceptabelt | | 15 | | 48% |
Ganska dåligt | | 1 | | 3% |
Mycket dåligt | | 1 | | 3% |
- Jag har läst Matte E + Matte diskret (som
dock var mer som en fördjupningskurs) så jag känner igen i princip allt
kursinnehåll... om jag inte hade läst mer än matte e så kanske det hade
varit lite väl högt tempo... (Mycket bra)
- Känns som att vår förberedelse kurs var tillräcklig (Mycket bra)
- Eventuellt hede en genomgång av allmänna räkneregler/tillämpningar innan kursens start varit att föredra. (Acceptabelt)
- Vissa moment är endast en formalisering av det man kan sedan tidigare medan annat har man inte sett tidigare. (Acceptabelt)
- det går ruggigt fort! (Acceptabelt)
Har du läst denna kurs tidigare31 svarande
Ja | | 1 | | 3% |
Nej | | 30 | | 96% |
- Det har jag inte. (Nej)
- jag har läst linjär algebra för 3 år sedan i västerås men det har inte kommit till nytta än i kursen. (vektorer o matriser mm.) (Nej)
Hur många timmar i veckan har du ägnat åt denna kurs, inklusive schemalagd tid?31 svarande
Mer än 25 | | 8 | | 25% |
Mellan 20 och 25 | | 6 | | 19% |
Mellan 15 och 20 | | 11 | | 35% |
Mindre än 15 | | 6 | | 19% |
- arbetar minst 40 timmar i veckan (nästan uteslutande matematik) (Mer än 25)
Tycker du att kursen är intressant och meningsfull?31 svarande
Ja, mycket | | 7 | | 22% |
Ja | | 16 | | 51% |
Neutral | | 6 | | 19% |
Inte särskilt | | 2 | | 6% |
Nej | | 0 | | 0% |
- ja, kursen är intresant men man får inte
reda på speciellt mycket om vad man ska använda allt till som vi lär
oss. Om vi fick lite mer konkreta tal baserade på verkligheten skulle
iaf. jag bli MYCKET mer inspirerad!!! (Ja)
- Fler exempel på tilllämpningar "i verkligheten" dvs när man kan ha nytta av.. (Neutral)
Vad tycker du om föreläsningarnas tempo?31 svarande
Alldeles för högt | | 3 | | 9% |
För högt | | 9 | | 29% |
Lagom | | 17 | | 54% |
För långsamt | | 2 | | 6% |
Alldeles för långsamt | | 0 | | 0% |
- Oftast kommer tillämpningar på det som man
gått igenom några minuter tidigare, och då kan det bli svårt att förstå
det nya om det gamla fortfarande känns osäkert. (För högt)
- man var inte beredd i början men nu e det lungt. (Lagom)
- Men det är högre tempo än vad jag normalt har varit van vid (Lagom)
- känns som att vi skulle kunna gå igenom mycket mera om vi drog upp tempot ytterligare (För långsamt)
Vad tycker du om lektionernas tempo?31 svarande
Alldeles för högt | | 1 | | 3% |
För högt | | 8 | | 25% |
Lagom | | 22 | | 70% |
För långsamt | | 0 | | 0% |
Alldeles för långsamt | | 0 | | 0% |
- Man hinner dessutom inte räkna själv (För högt)
- samma som ovan (Lagom)
- skulle eventuellt vilja gå igenom fler typer av uppgifter, men det är samtidigt bra att gå igenom dom grundligt.
har Jockum som lärare (Lagom)
Vad anser du om kursboken?31 svarande
Bra | | 4 | | 12% |
Ganska bra | | 12 | | 38% |
Dålig | | 14 | | 45% |
Jag har inte använt den | | 1 | | 3% |
- svårt att finna övningsuppggifterna, saknar
info om vart man är i boken(förslagsvis längst upp). tar ibland ganska
lång tid att finna det man söker (Bra)
- Nånting
mellan dålig och ganska bra, den är väldigt opedagogisk, mycket känns
som att jag själv skulle ha kunnat förklara det bättre... (Ganska bra)
- usel
jag skulle kunna markera "Jag har inte använt den" om det inte vore för
igår då jag för första gången fick ut något ur den!!! Det tycker inte
jag är någon vidare prestation av författaren... För jag antar att det
inte är mitt fel om, om man går på alla övningar och föreläsningar men
ändå inte förstår vad som står i boken borde det vara något som är fel. (Dålig)
- Boken är omöjlig att förstå (Dålig)
- Jag
tycker att förklaringarna är invecklade och med oförståliga exempel.
Exempel uppgifterna borde vara bättre förklarade. Mycket bra formels
samling längst bak - och bra layout i övrigt(lätt att läsa) (Dålig)
- På
tok för lite räknade exempel i förhållande till mängden teori. Engelska
och amerikanska böcker är mycket bättre i det avseendet pga andra
ersättnings former till författaren. Dessutom är böckerna billigare då
de trycks i större upplagor. (Dålig)
-
Boken passar bäst som referens litteratur och inte som en kursbok.
(Dålig)
Vad tycker du om övningsboken?30 svarande
Mycket bra | | 0 | | 0% |
Bra | | 20 | | 66% |
Dålig | | 5 | | 16% |
Mycket dålig | | 1 | | 3% |
Jag har inte använt den | | 4 | | 13% |
- Bra, men lite dåliga ledningar till vissa svårare uppgifter (Bra)
- Bra med ledningar till uppgifter. (Bra)
- den är bra iaf. ledningarna. (Bra)
- skulle vilja ha samma namngivning som i läroboken, kapitel 1 till övning 100+, kapitel 2 till övning 200+ (Bra)
- Mycket bra att det finns ledningar till uppgifterna man kan använda när man har kört fast. (Bra)
- Enkel att bläddra i, mycket uppgifter. Ska vi kunna allt eller bara de som föreslås på hemsidan? (Bra)
- Bättre än boken, men inte mer än godkänd. Uppgifterna har ledningar men fortfarande inga räknade exempel. (Bra)
Vad tycker du om Dagens uppgifter?31 svarande
Mycket bra | | 10 | | 32% |
Bra | | 19 | | 61% |
Mindre bra | | 2 | | 6% |
Dåliga | | 0 | | 0% |
Jag har inte använt dem | | 0 | | 0% |
- Det är bra uppgifter, fast de är så pass
många tillsammans med de rekommenderade i ÖB att man inte hinner
fördjupa sig eller göra andra uppgifter. (Mycket bra)
- det är en bra kombination med ÖB. (Mycket bra)
- Enkelt att jobba efter, antar att de innefattar det viktigaste vi ska kunna. (Mycket bra)
- Om
man fick ledtrådar eller exempellösningar så skulle det möjliggöra en
högre försåelse av vad man försöker göra med varje tal. (Bra )
- Borde finnas ledningar , eventuellt lösningar så man kan kolla hur man ska göra ifall man fastnar (Bra )
- Ibland känns facit som inte korrekt .
Annars bra övningar på lagom nivå (Bra )
- Lite snurrigt i frågor o svar. Bra med olika svårighetsgrader. (Bra )
- Ofta fel i facit (Mindre bra )
Vad tycker du om kursmaterialet av Ekola?31 svarande
Mycket bra | | 0 | | 0% |
Bra | | 3 | | 9% |
Mindre bra | | 1 | | 3% |
Dåligt | | 0 | | 0% |
Jag har inte använt det | | 27 | | 87% |
- Har inte hunnit kolla på det ännu... (Jag har inte använt det)
- men det är bra att det finns alternativ (Jag har inte använt det)
- Ekola?? (Jag har inte använt det)
- Aldrig hört talas om. (Jag har inte använt det)
- Kollade på det fast förstod inget. (Jag har inte använt det)
- Har inte hittat den förrän nu. (Jag har inte använt det)
Vad har du använt som viktigaste studieredskap?30 svarande(på denna fråga var det möjligt att välja flera svarsalternativ)
Kursboken | | 14 | | 46% |
Föreläsningsanteckningar. | | 19 | | 63% |
Material av Ekola från hemsidan | | 1 | | 3% |
Dagens uppgifter | | 26 | | 86% |
- Anteckningar från lektionerna tillsammans med bok/föreläsning
- Använder även ledningarna i övningsboken för att få en idé om hur uppgifter ska lösas...
- och när vi sitter i grupp
- Kristallklart, mycket bra info på föreläsningarna.
Vad tycker du om lektionerna?30 svarande
Mycket bra | | 10 | | 33% |
Ganska bra | | 13 | | 43% |
Acceptabelt | | 6 | | 20% |
Ganska dåligt | | 1 | | 3% |
Mycket dåligt | | 0 | | 0% |
- Det är på lektionerna man lär sig det mesta (Mycket bra)
- Jockum är en väldigt bra lärare (Mycket bra)
- RÄKNADE EXEMPEL!!!!! KALAS-BRA!!! Här knyter vi samman teori (f-läsning) och praktik (uppgifter) (Mycket bra)
- Kanske
att vi fick lite mer chans att räkna själva. Önskar att det fanns lite
mer tid att gå igenom nån riktigt svår uppgift (motsvarande vad man kan
vänta sig de svåraste uppgifterna på tantan) (Ganska bra)
- Jag tycker det är bättre med flera simpla exemplel en uppgifter som tar halva lektionen att lösa. (Ganska bra)
- det
är inget FEL på lektionerna men lite mer struktur skulle inte skada,
tex. att vi fick veta vilka uppgifter som skall kommma på Övn. och lite
roligare uppgifter så man blir lite mer motiverad, det är även lite
synd att det är så opersonligt. (Acceptabelt)
Vad anser du om föreläsningarna?31 svarande
Bra | | 4 | | 12% |
Ganska bra | | 14 | | 45% |
Ganska dåliga | | 8 | | 25% |
Dåliga | | 5 | | 16% |
Jag har inte deltagit | | 0 | | 0% |
- Ibland är det svårt att hänga med då
läraren står "i vägen" för de anteckningar hon gör. Det skulle vara bra
om tillsammans med att vi går igenom olika satser och regler angav sid
hänvisningar till boken. I övrigt är läraren lugn och metodisk vilket
är mycket bra! (Ganska bra)
- De
är bra men kan bli sega ibland. Det skulle vara bra om de innehöll mer
verklighetsbaserade paralleller så att man förstod matematiken
snabbare, men jag kan förstå att det är svårt att hitta vardagsexempel
som stämmer in på någon matematisk formel. (Ganska bra)
- jag
saknar förklaringar mella varven, inte bara stå och skriva av papprena
för då kan man ju lika gärna ladda hem "smartboard" och inte gå till
slolan alls! (Ganska bra)
- jobbigt att behöva korrigera föreläsaren ibland pga slarvfel, i annars bra, men skulle vilja ha högre tempo (Ganska bra)
- Vore
bra om alla räkneregler och formler som tas upp under föreläsningen
spaltas upp i början av föreläsningen, så att man får större
möjligheter hänga med på vad som görs under föreläsningen.(lättare att
förstå processen om man vet målet) (Ganska dåliga)
- Ofta
blir det så att man får ett nytt begrepp definerat men inte får någon
förklaring vad man har dessa satser eller dyl till för. En kortare
inledning av varje nytt moment vore int helt fel. (Ganska dåliga)
- Det känns som om vi bara sitter och skriver av boken! (Ganska dåliga)
- En hel del slarvfel, gör att föreläsningarna känns mindre genomtänkta. (Ganska dåliga)
- Jag
tycker att jag sällan nytta av det som sagts. SATSER och regler finns
ju i boken, bevisen förstår man inte eftersom man inte läst området
tidigare. Konkreta exempel först -vilka regler som måste användas osv ,
sen förklaringar och bevis till reglerna. (Ganska dåliga)
- lägg upp föreläsningarna snabbare på internet (Dåliga)
Hur stor andel av föreläsningarna har du varit närvarande vid?31 svarande
75-100 % | | 30 | | 96% |
50-75% | | 1 | | 3% |
25-50% | | 0 | | 0% |
0-25 % | | 0 | | 0% |
- D e klart! (75-100 %)
- Alla (75-100 %)
Vad anser du om kurshemsidan?30 svarande
Bra | | 24 | | 80% |
Varken bra eller dålig | | 5 | | 16% |
Dålig | | 1 | | 3% |
- Föreläsningarna MÅSTE finnas tillgängliga direkt efter varje föreläsning, eller absolut senast samma eftermiddag. (Bra)
- Det mesta finns som kan önskas, kanske att det även kom upp lösningar till dagens (givetvis efter lappskrivningen hade varit) (Bra)
- plus i kanten!!! (Bra)
- man kan lägga upp formel sammlign med. hur man deriverar och så. (Bra)
- Fast skulle bli ännu bättre om gamla nyheter togs bort så man ser de Nya - Nyheterna. (Bra)
- finns vad man behöver inget mer. (Varken bra eller dålig)
Tycker du att inlämningsuppgifterna är meningsfulla?31 svarande
Ja | | 19 | | 61% |
I viss mån | | 9 | | 29% |
Nej | | 3 | | 9% |
- Kanske lite väl lite bonuspoäng i förhållande till hur mycket jobb det är med dem, men man lär sig bra m.h.a. dem iaf... (Ja)
- Det är bra att man får hålla studie tempot uppe. (Ja)
- Men det borde ge mer än 1/3 poäng, eftersom det trots allt är fyra uppgifter man gör och inte en som på lappskrivningen. (Ja)
- suveräna! (Ja)
- mer bonus per inlämningsuppgift (Ja)
- Ja uppgifterna ligger på en lagon nivå om man tar hänsyn till hur mycket tid vi har på oss.
Det bästa sättet att lära sig kapitlen (Ja)
- Vissa uppgifter är helt olika dagens,och de i boken så det kan vara lite svårt. Jag skulle inte klara de utan hjälp. (Ja)
- Bra sätt att kontrollera att man ligger i fas. (Ja)
- Hurvida
de är meningsfulla eller inte beror mycket på hur de relaterar till
tentatal. Om är representiva för medelnivån på tental är det
meningsfullt men om de är representiva för de allra enklaste tal på en
tenta så motverkar de nästan sitt syfte (I viss mån)
- Snålt med poäng. (I viss mån)
Lappskrivningarna har varit 31 svarande
För lätta | | 2 | | 6% |
Lagom | | 26 | | 83% |
För svåra | | 3 | | 9% |
Jag har inte deltagit | | 0 | | 0% |
- Det känns att om lappskrivningarna skulle vara svårare skulle man plugga mer innan dem och på så sätt lära sig mer (För lätta)
- Om de ungefär motsvarar nivån på tentan är de lagom. Annars bör de vara svårare. (Lagom)
- Är de i samma svårighetsgrad som de som kommer på tentan? (Lagom)
Hur stor andel av lektionerna har du varit närvarande vid?31 svarande
75-100 % | | 30 | | 96% |
50-75% | | 1 | | 3% |
25-50 % | | 0 | | 0% |
0-25 % | | 0 | | 0% |
- D e klart! (75-100 %)
Vilken lektionsgrupp har du mest deltagit i?28 svarande
1 | | 14 | | 50% |
2 | | 11 | | 39% |
3 | | 0 | | 0% |
4 | | 0 | | 0% |
5 | | 0 | | 0% |
Har ej deltagit | | 3 | | 10% |
- Lektionsgrupp? Kerstins. (?)
- hmm, bra fråga! vad är det för skillnad? (?)
- Den med Jochen som lärare (?)
- 3,4,5 ???? STORT ? (1)
- (Finns bara 2 väl?) (1)
- dvs den med Kerstin. (1)
- Jockum (2)
- Jockums (2)
- Grupper? (Har ej deltagit)
- Kerstins grupp, vet inte vilket nummer det är... (Har ej deltagit)
Hur skulle du vilja förändra i kursen?- Eventuell genomgång av allmänna räkneregler/tillämpningar innan kursens start.
- Den är bra
- En
mer pedagogisk kursbok skulle inte skada... Föredrar att ha föreläsning
i andra salar än aulan, gillar inte smartboarden och saknar
bordsskivor...
- Allt är bra, bra lärare, bra tempo mm. Se ovanstånde anmärkningar.
- det vore bra med uträkningar för "dagens uppgifter" någonstans
- Det
skadar aldrig att ha ett litet lägre tempo. I nuläget känns det nästan
hopplöst svårt om man inte skulle förstå något. Hittills har det dock
gått bra för min del så tempot är inte så pass högt att man inte klarar
det.
- Som kommenterat oven:
En kortare inledning på poängen med varje moment innan man går igenom definitionerna och satser mm
- Jag
gick basåret på KTH och det var utmärkt! man viste hela tiden vad som
skulle komma och det var mer lektioner än föreläsningar! Enligt mig lär
man sig MYCKET MER av övningarna än föreläsningarna, visst ska man
sitta hemma och plugga men om man även hade fler lektioner så att
läraren hann göra ALLA upgifter i ett humant tempo så skulle alla tjäna
på det. Vi skulle klara kursen lättare (inga omtentor) = mindre kostnad
för er! Vi skulle ta examen med ett högre betyg = KTH får ett bättre
anseende = KTH får in mer €! som sedan hamnar i era fickor :) Skämt o
sido, jag menar bara att basåret var riktigt bra och skulle gärna se
lite mer av den typen av undervisning. Jag antar att det är någon som
läser det här och hon/han får gärna kontakta mig på: me03_mka@it.kth.se
magnus karlsson
- Lungare tempo. Det är för mycket för fort, man hinner inte smällta någonting, hög risk för att inte förstår ordentligt.
- behöves mer tid
- Lägg upp föreläsningsanteckningarna snabbare på hemsidan så att man hinner titta igenom dem på samma dag
- Dra
upp tempot, inte stå och stampa så mycket i början, mer krav på
förkunskaper så att man inte behöver repetera gymnasiematten över
huvudtaget utan kan lägga den tiden på nya saker.
- Snabba på saker och ting. Inte läsa innan så mycket och göra lite fler utträkningar på plats.
- Forum På matte hemsidan där lärarna kollar rätt så frekvent där man kan fråga om mattetal.
- Förklaringar
till varför man räknar på ett visst sätt. Vissa saker tycker jag man
skullle kunna förklara på ett enklare sätt nu i efterhand.
- Bättre kurs böcker, gärna på engelska (se kommentarer på litteratur)
- Jag
skulle vilja ha bättre föreläsningar, byta ut kursboken. Syfte och mål
måste klart framgå både för varje lektionstillfälle och för matematiken
som undervisas där. Det saknas också en övergripande sammanfattning där
matematiken och tricken sammanställs så ett system framgår.
Kursutvärderingssystem från
|