Kursen var välplanerad och i planeringen kunde man lätt
utläsa vad som skulle gås igenom på kommande föreläsningar och vilka
läsanvisningarna var. Antalet rekommenderade tal har varit bra, man har alltid
haft något att räkna på. Tempot har varit bra och kraven på förkunskaper har
varit helt realistiska.
Dagens uppgifter som var en del av de rekommenderade talen
var väldigt uppskattade, liksom inlämningsuppgifterna. Ett återkommande problem
var att facit till dagens uppgifter ofta inte stämde, vilket ibland var väldigt
frustrerande. De få som använt sig av Ekolas material som fanns på hemsidan,
tyckte att det var väldigt bra
Teoridelen av Eike Petermanns bok Analytiska Metoder I ansågs
som ganska svår och innehöll ganska mycket utöver det som krävdes för att klara
kursen, vilket gjorde det ganska svårt att bedöma vad som var nyttigt att läsa
och vad som kanske var mindre viktigt, trots läsanvisningarna. Övningsboken
däremot var omtyckt, speciellt p.g.a. ledningarna. Nästan alla tycker att
kurslitteraturen kunde varit billigare, men jämfört med annan kurslitteratur, så
är den inte alls dyr.
Lärarnas engagemang har det inte varit någon brist på.
Kerstin Petterssons förmåga att lära ut har fått en del kritik. Hon verkade vara
väl förberedd inför föreläsningarna och lektionerna, men skrev ändå ofta fel på
tavlan, vilket skapade en hel del förvirring. Kerstin har under kursnämndsmötena
varit väldigt lyhörd och hon har så gott hon kunnat försökt att rätta till de
problem som diskuterats. Jockum Aniansson anses som väldigt populär av alla de
som närvarat vid hans lektioner eller på mattejouren.
Föreläsningar och lektioner:
Föreläsningarna hade kunnat vara mycket bättre. Väldigt
mycket av föreläsningarna gick ut på att skriva av tavlan och för lite tid lades
ned på förklaringar. Lektionerna däremot för både Jockum och Kerstin har varit
väldigt bra. Mattejouren har enligt de få som besökt den, varit väldigt nyttig.
Ett tillfälle att träffa läraren senare i veckan har efterfrågats en del,
eftersom alla föreläsningar och lektioner, samt mattejouren varit schemalagda på
måndagar och onsdagar.
Varje måndag började med en lappskrivning och varannan vecka
hade vi en inlämningsuppgift, med vilkas hjälp man kunde skrapa ihop poäng till
tentan. Ett bra sätt att få oss att plugga lite extra varje vecka.
Tentan motsvarade extentorna bra och de flesta är nöjda med
sitt resultat. Dom som lyckats bra, har gjort det för att de lagt ned mycket tid
och de som har misslyckats, för att de inte har gjort det.
Kurshemsidan har varit väldigt bra och väl uppdaterad hela
tiden. Mycket material att ta del av och många föreläsningsanteckningar lades
också upp där.
Förslag till förbättringar:
Föreläsningarna och litteraturen har fått klart mest kritik.
Mindre anteckningar och mer förklaringar på föreläsningarna, och billigare och
bättre litteratur.
Jag vill påpeka att jag till min hjälp för att skriva denna
kursutvärdering också använt mig av en enkät som bestod av 28 frågor. Den
besvarades av 30 personer i klassen. Jag har med bästa förmåga försökt
sammanställa resultatet från enkäten och sådant som diskuterats på
kursnämndsmöten i den här utvärderingen. Men eftersom många individer är
inblandade, finns det självklart några som tycker annorlunda än det jag kommit
fram till.