Riktlinjer för bedömning av läsbarhet på inlämningsuppgifter

Läsbarheten på varje tal som rättas på inlämningsuppgifterna bedöms med 0-2 poäng. Följande riktlinjer anger vad de olika poängsättningarna står för:

0p Lösningen kan inte följas eller är irrelevant. Det kan handla om att lösningen handlar om fel sak, eller bara består av ett antal lösryckta påståenden, eller innehåller allvarliga syntaktiska fel, t.ex. att en vektor är lika med en skalär, eller att lösningen motsäger sig själv så att man inte kan veta vad som menas.
1p Lösningen kan följas av någon som är väl insatt i ämnesområdet. Detta gäller t.ex. fall där studenten har använt en terminologi från boken, men inte förklarat vad beteckningarna betyder, eller använder satser ur boken utan att ange varifrån dessa kommer och utan förklaringar eller kommentarer.
2p Lösningen kan följas av en person som som har lämpliga förkunskaper men inte själv skulle klara av att lösa talet, t.ex. en studiekamrat som har varit sjuk och därför missat en del av kursen, eller en tänkt arbetsgivare.

Allmänt kan man säga att läsbarheten påverkas av en mängd faktorer, som t.ex.:

Dessa enskilda faktorer kan påverka läsbarheten både i positiv och negativ riktning. Helhetsintrycket är det väsentliga. Många av de ovan nämnda faktorerna kan variera inom ett ganska stort intervall och ändå ge god läsbarhet. Uppräkningen av faktorer skall ses som en checklista till hjälp för studenterna, när de vill hitta saker som kan höja läsbarheten av sina lösningar.