KursPM, 5B1136 Matematik 2 för I1. KursuppläggKursen 5B1136 Matematik 2 ger 6 poäng. Kursen handlar om två matematiska ämnen: linjär geometri och algebra respektive flervariabelanalys. Vissa moment i kursen berör båda dessa ämnen. Undervisningen omfattar 36h föreläsningar, 36h lektioner och 18h räkneövning. Det förutsätts också omfattande självstudier, uppskattningsvis lika många timmar som den schemalagda tiden. Studenter som vill ha hjälp utöver den schemalagda tiden rekommenderas att vända sig till Matematikjouren, se http://www.math.kth.se/math/GRU/Matematikjour.html. Till en del moment i kursen kan man använda det symbolhanterande
programmet Maple. Handledning till Maple finns på kurshemsidan. Maple,
eller något annat likvärdigt program, utgör idag ett
mycket viktigt hjälpmedel för
många som arbetar med matematik. Programmet, som t.ex. kan lösa
ekvationssystem eller derivera analytiskt, ersätter till stor del
formelsamlingar och gör att även långa eller krångliga
uttryck kan hanteras snabbt.
1.1 Examination och bonuspoängExaminationen sker genom en skriftlig tentamen den 23 februari 2005 kl 8-13. Två andra tentamenstillfällen förekommer under läsåret 04-05, varav ett i augusti-perioden år 2005. Inför tentamen delas maximalt 4 bonuspoäng ut. Dessa poäng utgör c:a 25% av poänggränsen för godkänd tentamen. Man kan få bonuspoäng för godkända resultat på lappskrivningar och/eller inlämningsuppgifter. En så kallad lappskrivning är en kort skrivning där lösningen skall rymmas på själva uppgiftslappen. Kursen innehåller 6 lappskrivningar och 2 inlämningsuppgifter. Preliminära datum för lappskrivningar och inlämningsuppgifter framgår av kursplaneringen. På lappskrivningarna är skrivtiden 20 minuter. Varje lappskrivning ges i två versioner, så att studenter som sitter bredvid varandra skriver olika versioner. Lektionsläraren skall bestämma studenternas placering under skrivningen. Lösningarna bedöms med 0-2p, varav den ena poängen avser lösningens riktighet, och den andra poängen avser läsbarheten. I begreppet läsbarhet kan man väga in t.ex. tydlighet, presentation av logiskt resonemang, förekomst av relevanta förklaringar och motiveringar, matematiskt språkbruk etc. Den totala poängsumman för alla 6 lappskrivningar blir därmed 0-12p. Inlämningsuppgifterna delas ut i god tid före inlämningsdatum. Varje student skall formulera sin egen lösning, även om man under arbetets gång får samarbeta med en kamrat eller använda hjälpmedel, som t.ex. Maple. Tänk på att tydligt ange var du har använt olika hjälpmedel, och ange namnet på en eventuell samarbetspartner. Avskrivning av någon annans lösning är inte tillåtet och är att betrakta som ett försök till fusk. Varje lärare är skyldig att anmäla misstankar om fusk vid lappskrivningar och inlämningsuppgifter. Fusk-ärenden anmäls till rektor eller disciplinnämnden, som kan besluta om avstängning i 1-6 månader (se KTH-handboken 2, Flik 11.3, i synnerhet bilaga 1). Kraven på god läsbarhet är högre på inlämningsuppgifter än på lappskrivningar eftersom det inte råder någon tidspress på inlämningsuppgifter. Dessa är snarare en övning i att formulera sig. På inlämningsuppgifter bedöms därför lösningens riktighet med 0-1p, och läsbarheten med 0-2p (se nedan). Inlämningsuppgift 1 respektive 2 kommer att innehålla ett antal uppgifter vardera, av vilka två kommer att väljas ut slumpmässigt vid rättningen. Därmed ger inlämningsuppgifterna totalt vardera 0-6p, vilket ger en total poängsumma från inlämningsuppgifter som är 0-12p. Bonusen som får tillgodoräknas på tentamen beräknas genom att man lägger ihop poängen från lappskrivningarna med poängen från inlämningsuppgifterna, och delar med 6. Avrundning sker till närmaste heltal, och halvtal avrundas uppåt. Bonusen gäller under innevarande läsår inklusive augustiperioden 2005. 1.2 Riktlinjer för bedömning av läsbarhet på inlämningsuppgifterLäsbarheten på varje tal som rättas på inlämningsuppgifterna bedöms med 0-2 poäng. Följande riktlinjer anger vad de olika poängsättningarna står för:
Allmänt kan man säga att läsbarheten påverkas av en mängd faktorer, som t.ex.:
2. Kursinnehåll och mål2.1 Linjär geometri och algebra2.2 Flervariabelanalys2.3 MålKursens mål är att ge goda kunskaper i inledande linjär
algebra samt differentialkalkyl i flera variabler.
Detta omfattar begreppsförståelse, räknefärdighet och
problemlösning inom kursens område, men även att kunna
förstå, skapa och presentera matematiska
resonemang, samt att kunna formulera och använda matematiska modeller.
3. Lärare och kurssekreterare3.1 Föreläsningar Mikael Cronhjort, kursansvarig lärare, e-post: mikaelc@math.kth.se
3.2 Lektioner
3.3 Räkneövning
3.4 KurssekreterareRose-Marie Jansson, e-post: jansson@math.kth.se. Kurssekreteraren hanterar frågor om registrering och betygsrapportering.4. Kurslitteratur och kurshemsida Aktuell information om kursen finns på kurshemsidan,
http://www.math.kth.se/math/student/courses/5B1136/I/200405/ 5. SchemaSe http://www.kth.se/utbildning/schema/ eller kurshemsidan.6. KursutvärderingKursen kommer att utvärderas av en kursnämnd och av kursansvarig lärare. Alla kursdeltagare kommer att kunna medverka i utvärderingen genom att svara på en web-enkät i slutet av kursen. Det är viktigt att så många som möjligt tar tillfället att uttrycka sin mening i web-enkäten. En stor svarsfrekvens medför stor tyngd bakom argumenten, när man vill förändra något... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Avdelning Matematik | Sidansvarig: Mikael Cronhjort |