Fråga: vad som styr kursens
inriktning och innehåll
Svar: Ibland
träffar man på någon som tror att det är boken
som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är
inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de
mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för
alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt
de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken(
se nedan stående mål för varje modul)
Mål
Kursen behandlar sådana matematiska begrepp och
metoder inom geometri och algebra som används för att
ställa upp och
undersöka matematiska modeller i de tillämpade ämnena.
De studerande
skall bibringas såväl förståelse för
begreppen som färdighet i att
använda dem. Geometrisk och fysikalisk betydelse av införda
begrepp
studeras. Ett viktigt mål är att utbildningen skall leda
till allmän
förståelse av matematisk teoribyggnad i syfte att
underlätta fortsatta
studier inom högskolan eller i samband med yrkesverksamhet.
Detta gäller
även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på
den första timmen av angiven övning.
Av angivna övningsuppgifter kommer några att gås igenom på föreläsningarna eller lektioner, och övriga är lämpliga för självstudium. "KB" hänvisar till läroboken Andersson Lennart m.fl. : Linjär algebra med geometri.
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal |
Teori: KB( kursboken) |
Förslag till övningsexempel: ÖKB ( ur kursboken). Obs! motsvarande exemplen kommer också att testas |
F1 | fre 27 /10: 10-12 |
Aula |
Avsnitt: 1.1, 1.2, 1.3: Vektorer i plan och rummet. Operationer. Koordinater. Skalärprodukt. | |
L1 |
fre 27/10: 13-15 |
530,531,532 |
|
1.1bcd, 1.4, 1.5a, 1.7a, 1.9 1.19, 1.25, 1.29, 1.36, 1.39, 1.42. |
F2 |
mån 30/10: 13-15 |
Aula |
Avsnitt: 1.4, 1.5:Vektorprodukt. Ekvationer för linjer och plan. | |
L2 |
tis 31/10: 13-15 |
530,531,532 | OBS! Trippelprodukten ex 1.36 sid 51 |
1.52, 1.54, 1.57, 1.65, 1.66, 1.69bd, 1.71, 1.72a, 1.73a, 1.74 1.83a, 1.85, 1.87, 1.91, 1.105, 1.106a, 1.108, 1.110 |
F3 |
tor 2/11: 10-12 |
Aula |
Avsnitt: 2.1, 2.2: Vektorer av högre dimensioner. Matriser. | |
L3 |
tor 2/11: 13-15 | 530,531,532 | 2.1abfg, 2.5, 2.7, 2.9aceh, 2.10ab, 2.13a, 2.16b, 2.23. |
|
F4 |
fre 3/11: 10-12 |
Aula |
Avsnitt: 2.3, 2.4: Linjära avbildningar och matriser. Sammansättning. | |
L4 |
fre 3/11: 13-15 |
530,531,532 | 2.31, 2.32, 2.34a, 2.39a, 2.48, 2.51, 2.54 |
|
F5 |
mån 6/11: 13-15 |
Aula |
Avsnitt: 3.1, 3.2:Linjära ekvationssystem. Gausselimination. | |
L5 |
tis 7/11:13-15 |
530,531,532 | 3.3, 3.5; 3.9, 3.12, 3.15, 3.23, 3.26, 3.33. |
|
F6 |
fre 10/11: 10-12 |
Aula |
Avsnitt:
3.5:Minstakvadratmetoden. Ingår inte i KS1 men ingår i KS2 |
3.48, 3.49, 3.51, 3.55, 3.56, 3.57acd |
L6 KS1 |
fre10/11: 13-15 KS1: 13.15-14:15 |
530,531,532 | KS1 består
avTRE tal som testar de ovan föreslagna
talen=
Övningsexempel från ÖKB+motsvarande exemplen. KS1: 13-14 där tal efter tal om Minstakvadratmetoden. dvs 3.48, 3.49, 3.51, 3.55, 3.56, 3.57acd |
Föreläsn/Lekt/ KS.nr. |
Tid |
Sal |
Teori: KB( kursboken) | örslag till övningsexempel: ÖKB ( ur kursboken) |
F13 | mån 27/11:13-15 | Aula |
Avsnitt: 7.4: Egenvärden och egenvektorer, fort. | |
L13 | tis 28/11: 13-15 | 530,531,532 | 7.16ac, 7.17ac, 7.20, 7.22, 7.29, 7.34 | |
F14 | tor 30/11: 10-12 | Aula | Avsnitt: 8.1, 8.2, 8.3: Basbyten och linjära avbildningar. Diagonalisering. | |
L14 | tor 30/11: 13-15 | 530,531,532 | 8.1, 8.4, 8.6, 8.8, 8.11, 8.12, 8.13, 8.15 | |
F15 | fre 1/12: 10-12 | Aula | Avsnitt: 8.4, 8.5, 8.6: Kvadratiska former | |
L15 | fre 1/12: 13-15 | 530,531,532 | 8.17, 8.18, 8.20ace, 8.23 |
|
F16 | mån 4/12: 13-15 | Aula | Avsnitt: Kompendium, s. 1-17 Induktion. Komplexa tal. | |
L16 | mån 4/12: 13-15 | 530,531,532 | Övningar (kompendium): 1.1, 1.3, 1.7, 1.9, 1.12, 1.14; 2.1, 2.2, 2.3, 2.7, 2.9, 2.11, 2.12bc, 2.13c |
|
F17 | tis 5/12: 13-15 | Aula | Avsnitt: Kompendium, s. 18 -27. | |
L17 | ons 6/12: 10-12 | 530,531,532 | Övningar (kompendium): 3.1ac, 3.4, 3.7, 3.8, 3.12, 3.16c. |
|
F18 | tor 7/12: 10-12 | Aula | Avsnitt:
9.1- 9.9: Allmänna vektorrum Gram-schmidits metod |
|
L18 | tor 7/12: 13-15 | 530,531,532 | 9.1abc, 9.3, 9.5, 9.6, 9.7acdef, 9.8 | |
F19 |
fre 8/12: 10-12 flyttat till 15/12: 10-12 |
Aula | Repetition via tal som inte
hunnits med |
|
L19 KS3 |
fre 8/12: 13-15 KS3: 13:15-14:15 |
530,531,532 | KS3 består
avTRE tal som testar de ovan föreslagna
talen=
Övningsexempel från ÖKB+motsvarande exemplen. 14.15-15.räkna några tal som inte hunnits med |
|
TENTAMEN |
Tisdag 19/12 |
kl 8.00-13.00 |
Obs: anmälan
krävs. minst 3 veckor innan 19/12 |
|
|
Sidansvarig:
karim Daho Uppdateras kontinuerligt |