Fråga: vad som styr kursens
inriktning och innehåll
Svar: Ibland
träffar man på någon som tror att det är boken
som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är
inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de
mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för
alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt
de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken(
se nedan stående mål för varje modul)
Mål
Kunskapsmål
Efter genomgången kurs skall studenten:
Efter genomgången kurs skall studenten
Litteratur
Persson, A. och Böiers, L-C.: Analys i en
variabel, kapitel 0-9 samt appendix A och B. Studentlitteratur 2003.
ISBN 91-44-02056-2
Detta gäller
även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på
den första timmen av angiven övning.
Av angivna övningsuppgifter kommer några att gås igenom på föreläsningarna eller övningarna, och övriga är lämpliga för självstudium. "PB1" hänvisar till läroboken Persson-Böiers: Analys i envariable, och "ÖEV" till övningsboken.
[OBS!!
Om
föreläsaren inte hinner med ett visst avsnitt så
är det studenten skyldighet att själv studera det
avsnittet som föreläsaren inte hunnits med.]
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal |
Teori i kursboken PB1 |
Förslag till övningsexempel: ÖEV |
F1 | 17/1:10-12 |
Aula |
Appendix B: matematiskt symbolspråk, 1.1:
intervall,1.2: funktioner, 1.3 absolutbelopp |
1.8, 1.10, 1.13, 1.14 |
F2 | 19/1: 10-12 |
Aula | 1,4: polynom, 1.5: rationella funktioner, 1.6:
potens-och exponentialfunktioner, 1.7: logaritmer |
1.17f, 1.20d,e,f,1.22a,b,c,
1.27,1.28 |
Ö1 | 19/1: 13-15 |
530,531,532 |
1.4a,b, 1.5, 1.11,1.16a,
1.24a,c,1.26, 1.31b, 1.37a,c |
|
F3 | 23/1: 13-15 |
Aula | 1.8: inverser och sammansättningar, 1.9:
trigonomettriska funktioner, 1.10: arcusfunktioner, 1.11: hyperboliska
funktioner. |
1.42,1.43, 1.44a,e, 1.51, 1.62,
1.74, 1.82, 1.84 |
F4 |
24/1: 10-12 |
Aula |
2.1:gränsvärden,
2.2: kontinuitet |
2.1a,b, 2.3d, 2.4c, 2.7a, 2.9,
2.17a, 2.20b |
Ö2 |
24/1: 15-17 |
530,531,532 | 1.46, 1.56, 1.65, 1.77, 2.4a,b,
2.9, 2.17a, 2.20b |
|
F5 |
25/1: 8-10 |
Aula | 2.3 talet e ,2.4:
standardgränsvärden, 2.5.1: asymptoter |
2.10a,c, 2.13b, 2.24c,e, 2.27a,b |
F6 |
29/1: 13-15 |
Aula | 3.1-3.3: derivator ( ingår ej i KS1 men i KS2) |
3.1b,3.4,3.6a |
Ö3 |
29/1: 15-17 KS1:15.15-16.15 |
530,531,532 | KS1 under första timmen och
sedan räkna 3.1c.d,3.3, 3.6b |
KS1 består
avTRE tal som testar de ovan föreslagna
talen=
Övningsexempel från ÖEV. Här finns gamla KS och här en till |
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal |
Teori i kursboken PB1 | Förslag till övningsexempel: ÖEV |
F7 | 30/1: 13-15 |
Aula | 3.4: de elementära funktionernas derivator, 3.5:
allmänna egenskaper |
3.7,3.9a,b,h,3.11a,3.14 |
F8 | 31/1: 10-12 |
Aula | 3.6: Högre derivator, 3.8: differentialer, 4.1:
kurvritning |
3.22, 3.24, 3.31, 3.34,4.4c,d |
Ö4 | 31/1: 15-17 |
530,531,532 | 3.7d,g, 3.10c,d, 3.16,3.25,
3.29a,b,4.1b,e,4.4b |
|
F9 | 1/2: 8-10 |
Aula | 4.2 . extremvärden, 4.3.optimering.4.4.olikheter. |
4.6a,b,4.7b,c,4.12b,d,4.24 |
F10 |
2/2: 10-12 |
Aula | linjära
differentialekvationer av andra ordningen, 8.6:den homogena ekvationen 8.7: partikuläralösningar,. |
8.39a,c,d,8.46 |
Ö5 |
2/2: 13-15 |
530,531,532 | 4.5b,d,
4.9a,d,4.12c,4.30,4.33.8.40a,b.8.41a,b |
|
F11 |
6/2: 13-15 |
Aula | 8.7:
partikuläralösningar, Pendel 8.8:högre ordningar |
8.49c,8.51c, 8.53, 8.56e,8.57,
8.63b.c |
F12 |
7/2: 10-12 |
Aula | 5.1: primitiva funktioner (ingår ej i KS2 men i KS3) |
5.1f-j, 5.3c,d, 5.7c,f, 5.10e, 5.13b, 5.14b,f,j 5.16b |
Ö6 |
7/2: 15-17 KS2: 15.15-16.15 |
530,531,532 | KS2:under första timmen och sedan räkna 5.2f,h,j, 5.4d,e,5.6f,g,k, 5.6e, 5.8e | KS2 består
avTRE tal som testar de ovan föreslagna
talen=
Övningsexempel från ÖEV. Här finns gamla KS och här en till |
Jag vill lära mig envariabelsanalys via nätet
Här finns några lösta tal om modul3
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal | Teori i kursboken PB1 |
Förslag till övningsexempel: ÖEV |
F13 |
8/2:8-10 |
Aula | 5.2:
partialbråksuppdelning (Utom fallet då nämnaren har
multipla komplexa nollställen) |
5.17b, 5.18b, 5.21d, 5.22d, 5.25c |
F14 |
9/2: 10-12 |
Aula | 5.3: rotuttryck, 5.4:
trigonometriska funktioner |
5.27c, 5.29a, 5.31c,d, 5.32c,
5.33d |
Ö7 |
9/2: 13-15 |
530,531,532 | 5.19a,c,d, 5.23d, 5.25b, 5.27b,
5.28a,d, 5.32d, 5.33d |
|
F15 |
13/2: 13-15 |
Aula | 6.1-2: Riemannnintegralen |
6.3, 6.4, 6.9, 6.10 |
F16 |
14/2: 10-12 |
Aula | 6.3-4: integrationsregler |
6.12c,d, 6.15b,d,6.17c, 6.21a |
Ö8 |
14/2: 15-17 |
530,531,532 | 6.2, 6.8, 6.12a, 6.14, 6.16c,
6.18d, 6.19b |
|
F17 |
15/2: 8-10 |
Aula | 6.5: generaliserdae integraler |
6.25a,b, 6.27a,c, 6.30c,d,
6.32a,b |
F18 |
16/2: 10-12 |
Aula | 7.1: areor, 7.2: En
tråds massa, 7.3: rotationsvolymer |
7.2,7.8. 7.10, 7.11, 7.20, 7.22 |
Ö9 |
16/2: 13-15 |
530,531,532 | 6.25c, 6.27b, 6.29b, 6.31b,
6.32c, 7.3,7.12,7.17 |
|
F19 |
20/2: 13-15 |
Aula | 7.4: Kurvlängder( utom polär form), 7.5: Rotationsytor | 7.24, 7.25, 7.26, 7.32, 7.33 |
F20 |
21/2: 10-12 |
Aula | 2.5.4 serier, 7.9 integraler och
summor( ingår ej i KS3 men i KS4) |
2.28, 2.29c,d, 2.30d,f, 7.47,
7.49 |
Ö10 |
21/2:13-15 KS3: 13.15-14.15 |
530,531,532 | KS3
första timmen,sedan räkna 2.29a,b,2.30a,b,c,e, 7.48 |
KS3 består
avTRE tal som testar de ovan föreslagna
talen=
Övningsexempel från ÖEV. Här finns gamla KS och här en till |
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal | Teori i kursboken PB1 |
Förslag till
övningsexempel: ÖEV |
F21 |
22/2:8-12 |
Aula | Hämta
stencilen om serier |
Från stencilen
övningstal 1b,2b, 4a, 5a, 6a |
F22 |
23/2:10-12 |
Aula | 9.2: Taylorsformel. 9.3: standardutvecklingar 9.4: entydighet |
9.2b,d, 9.6, 9.7,9.8 |
Ö11 |
23/2: 13-15 |
530,531,532 | Ur stencilen om serier |
2a, 3a, 3b, 4c, 5c, 6b, ur ÖEV: 9.1,9.4, 9.9 |
F23 |
27/2: 13-15 |
Aula | 9.5: resttermen |
9.12. 9.16, 9.18, 9.22e, 9.23b,
9.27 |
F24 | 28/2: 10-12 |
Aula | 9.6: Gränsvärden med hjälp av taylor och
L´hospital. |
9.28b, 9.29a, 9.30a, 9.33, 9.35,
9.38abc |
Ö12 |
28/2: 13-16 KS4: 13.15-14.15 |
530,531,532 | KS4 första timmen, därefter repetition via t ex några övningstal som inte hanns med. |
KS4 består
avTRE tal som testar de ovan föreslagna
talen=
Övningsexempel från ÖEV. Här finns gamla KS och här en till |
F25 |
2/3 |
Aula | Allmänna frågestunder | |
TENTAMEN |
Tisdag 13 mars kl 8.00-13.00 |
Omtentamen 31 maj kl 8.00-13.00 |
|
|
Sidansvarig:
karim Daho Uppdateras kontinuerligt |