Kursanalys - KTH[1] |
||||
FormulŠr fšr kursansvarig. |
||||
KURSDATA Obligatorisk del [2] |
||||
Kursens namn |
Kursnummer |
|||
KurspoŠng och poŠng fšrdelat pŒ exam-former |
NŠr kursen genomfšrdes |
|||
5p/Ten 5p |
HT06-VT07 |
|||
Kursansvarig och švriga lŠrare |
Undervisningstimmar, fšrdelat pŒ F, …, R, L, S |
|||
Eike Petermann
|
Lekt 54h
|
|||
Antal registrerade studenter |
23 |
|||
Prestationsgrad efter 1:a examenstillfŠllet, i % |
60,87 |
|||
Examinationsgrad efter 1:a examenstillfŠllet, i % |
||||
ML |
||||
Ange švergripande mŒlen fšr kursen |
||||
Fšrdjupande kurs om matematikens, sŠrskilt analysens, grunder. Studenten fŒr fšrdjupa sina kunskaper inom nŒgra omrŒden som Šr av sŠrskild betydelse fšr hans/hennes verksamhet som lŠrare, samt reflektera šver frŒgor om talens och matematikens natur som kan tŠnkas komma upp i en undervisningssituation. |
||||
Ange hur kursen Šr utformad fšr att uppfylla mŒlen |
||||
Lektionsundervisneg. TvŒ inlŠmningsuppgifter, en redovisningsuppgift, en tentamen. |
||||
Eventuellt deltagande i lŠnkmšte fšre kursstart |
||||
Synpunkter frŒn detta |
||||
|
||||
Kursens pedagogiska utveckling I |
||||
Beskriv de fšrŠndringar som gjorts sedan fšrra kursomgŒngen. (BerŠtta Šven fšr studenterna vid kursstart) |
||||
Byte av lŠrobok. Anpassning till fšrvŠntade fšrkunskaper. En sluttentamen (salsskrivning). |
||||
Kontakt med studenterna under kursens gŒng |
||||
Studenter i Œrets kurs-nŠmnd: |
Namn |
E-post (lŠmnas blank vid webbpublicering) |
||
|
Emil Johannisson |
sagu@kth.se emilj@kth.se |
||
Resultat av formativ mittkursenkŠt |
|
|||
Resultat av kursmšten |
Efter halva tiden: Kursen ansŒgs svŒr, men ingen Šndring pŒ undervisningsmetoderna šnskades. |
|||
Kontakt med švriga lŠrare under kursens gŒng |
||||
Kommentarer |
||||
|
||||
KursenkŠt; teknologernas synpunkter Obligatorisk del [3] |
||||
Att komma ihŒg: 1) Uppmana, mha kursnŠmnden, till ifyllande av kursenkŠt i anslutning till / just efter slutexaminationen 2) Delge kursnŠmnden enkŠten 3) Publicera enkŠten under en kortare tid |
||||
Period, dŒ enkŠten var aktiv |
070310 |
|||
standardfrŒgorna |
Se kursenkŠten http://www.math.kth.se/~eike/Kursutv5B1493.0607.pdf |
|||
Svarsfrekvens |
16/23 |
|||
FšrŠndringar sedan fšrra genomfšrandet |
|
|||
Helhetsintryck |
OK |
|||
Relevanta webb-lŠnkar |
Kursens hemsida via http://www.math.kth.se/GRU/grundkurser.2006.2007.html |
|||
Kursansvarigs tolkning av enkŠt |
||||
Positiva synpunkter |
Relevant kursinnehŒll, nyttig kurs. |
|||
Negativa synpunkter |
LŠroboken ej bra. |
|||
Var kursen relevant i fšrhŒllande till kursmŒlen? |
NŒgon studentŒsikt pŒ detta framgŒr ej. |
|||
Syn pŒ fšrkunskaperna |
Man anser i allmŠnhet att de rŠckte. |
|||
Syn pŒ undervisningsformen |
Bra |
|||
Syn pŒ kurslitt/kursmaterial |
LŠroboken impopulŠr. |
|||
Syn pŒ examinationen |
Fungerar bra. |
|||
Speciellt intressanta kommentarer |
|
|||
Synpunkter frŒn švriga lŠrare efter avslutad kurs |
||||
Vad fungerade bra |
|
|||
Vad fungerade mindre bra |
|
|||
Vad fungerade mindre bra |
|
|||
Resultat av kursnŠmndsmšte efter examination |
||||
Studenternas sammanfattn. |
|
|||
Fšrslag till fšrŠndringar |
|
|||
LŠnk till kursnŠmndsprot. |
|
|||
Kursansvarigs sammanfattande berŠttelse |
||||
Helhetsintryck |
MŒlen nŒgot fšr hšgt satta i fšrhŒllande till de faktiska fšrkunskaperna och till tillgŠnglig undervisningstid. |
|||
Positiva synpunkter |
Stor andel intresserade elever. |
|||
Negativa synpunkter |
Schemakrockar med andra Šmnen inverkar menligt pŒ kontinuiteten i undervisningen. |
|||
Syn pŒ fšrkunskaperna |
Stor spridning pŒ deltagarnas faktiska fšrkunskaper. PŒ flera hŒll Šr de inte tillrŠckliga. |
|||
Syn pŒ undervisningsformen |
Bra |
|||
Syn pŒ kurslitt/kursmaterial |
Kursboken behšver bytas och švrigt material utvecklas ytterligare. |
|||
Syn pŒ examinationen |
Fungerar bra. |
|||
Kursens pedagogiska utveckling II Obligatorisk del [4] |
||||
Hur fšrŠndringarna till denna kursomgŒng fungerade |
Positivt. |
|||
FšrŠndringar som bšr gšras infšr nŠsta kursomgŒng |
Fortsatt revision av kursplanen, sŒ att den bŠttre anpassas till de faktiska fšrkunskaperna och till tillgŠnglig undervisningstid: Koncentration av stoffet till talbegreppets grunder och till grunderna i analys i en och flera variabler. |
|||
…vrigt |
||||
Kommentarer |
||||
|
||||
Instruktioner till kursanalysformulŠr1) KursanalysformulŠret fylls i interaktivt; fŠlten expanderar automatiskt. 2) Fyll i fŠlten inom en mŒnad efter kursens slut. (Viktigt krav frŒn KTH!) Skicka sedan till studierektor (som vidarebefordrar till prefekt och programansvarig). 3) Fšrsšk att ge sŒ kompletta uppgifter som mšjligt. TŠnk pŒ att kursanalysen Šr ett hjŠlpmedel inte bara fšr teknologerna, utan Šven fšr Dig som lŠrare. 4) Med ÓprestationsgradÓ avses antalet presterade poŠng hittills pŒ kursen (inlŠmningsuppgifter, projektuppgifter, laborationer etc.) dividerat med antalet mšjliga poŠng fšr de registrerade studenterna. Med ÓexaminationsgradÓ avses antalet studenter av de registrerade, som klarat samtliga kurskrav. Kurssekreteraren hjŠlper gŠrna till hŠr. 5) Kontakten med studenterna: - Etablera kursnŠmnd under kursens fšrsta vecka (minst tvŒ studerande, gŠrna genusbalanserad). - LŠmplig bonus till kursnŠmndsdeltagarna Šr fri kurslitteratur. - Om kursnŠmnd ej kan etableras, skall
sektionens studienŠmndsordfšrande (SNO) kontaktas genast - KursnŠmnden skall sammantrŠda under kursens gŒng, exempelvis i halvtid. Har mittkursutvŠrdering genomfšrts, skall den diskuteras dŒ. - KursnŠmnden skall Šven ha ett mšte efter det att studenterna har besvarat kursutvŠrderingen och kursnŠmndens studenter fŒtt tillgŒng till resultaten. Undantaget Šr kurser i period fyra, dŠr mštet bšr ske direkt efter examinatioinen Šr avslutad fšr att analysen skall vara klar innan sommaren. - Under det avslutande kursnŠmndsmštet bšr studenterna fšra protokoll. Detta protokoll skall kursansvarig fŒ senast en vecka efter mštet. - Det Šr kursansvarigs ansvar att kalla till kursnŠmndsmšten.
Slutligen, tŠnk pŒ: - det Šr viktigt att kursanalysen tydligt visar utvecklingen av kursens kvalitet frŒn ett lŠsŒr till nŠsta. - mšjligheten att lŠgga ut kursanalysen pŒ kurshemsidan. - spara kursanalysen till fšrberedelsearbetet infšr nŠsta kursomgŒng. |
||||