Kursanalys - KTH[1]

FormulŠr fšr kursansvarig.
Kursanalysen utfšrs under kursens gŒng.
Nomenklatur: F Ð fšrelŠsning, … Ð švning, R Ð rŠknestuga, L Ð laboration, S Ð seminarium)

KURSDATA Obligatorisk del [2]

Kursens namn

Kursnummer

Matematik, fšrdjupning

5B1493

KurspoŠng och poŠng fšrdelat pŒ exam-former

NŠr kursen genomfšrdes

5p/Ten 5p

HT06-VT07

Kursansvarig och švriga lŠrare

Undervisningstimmar, fšrdelat pŒ F, …, R, L, S

Eike Petermann

     

     

     

     

Lekt 54h

     

     

     

     

Antal registrerade studenter

23

Prestationsgrad efter 1:a examenstillfŠllet, i %

60,87

Examinationsgrad efter 1:a examenstillfŠllet, i %

60,87

ML

Ange švergripande mŒlen fšr kursen

Fšrdjupande kurs om matematikens, sŠrskilt analysens, grunder. Studenten fŒr fšrdjupa sina kunskaper inom nŒgra omrŒden som Šr av sŠrskild betydelse fšr hans/hennes verksamhet som lŠrare, samt reflektera šver frŒgor om talens och matematikens natur som kan tŠnkas komma upp i en undervisningssituation.

Ange hur kursen Šr utformad fšr att uppfylla mŒlen

Lektionsundervisneg. TvŒ inlŠmningsuppgifter, en redovisningsuppgift, en tentamen.

Eventuellt deltagande i lŠnkmšte fšre kursstart

Synpunkter frŒn detta

     

Kursens pedagogiska utveckling I

Beskriv de fšrŠndringar som gjorts sedan fšrra kursomgŒngen. (BerŠtta Šven fšr studenterna vid kursstart)

Byte av lŠrobok. Anpassning till fšrvŠntade fšrkunskaper. En sluttentamen (salsskrivning).

Kontakt med studenterna under kursens gŒng

Studenter i Œrets kurs-nŠmnd:

Namn

E-post (lŠmnas blank vid webbpublicering)

 

Sara Gustavsson

Emil Johannisson

sagu@kth.se

emilj@kth.se

Resultat av formativ mittkursenkŠt

     

Resultat av kursmšten

Efter halva tiden: Kursen ansŒgs svŒr, men ingen Šndring pŒ undervisningsmetoderna šnskades.

Kontakt med švriga lŠrare under kursens gŒng

Kommentarer

     

KursenkŠt; teknologernas synpunkter Obligatorisk del [3]

Att komma ihŒg:

1) Uppmana, mha kursnŠmnden, till ifyllande av kursenkŠt i anslutning till / just efter slutexaminationen

2) Delge kursnŠmnden enkŠten

3) Publicera enkŠten under en kortare tid

Period, dŒ enkŠten var aktiv

070310

FrŒgor, som adderades till

standardfrŒgorna

Se kursenkŠten http://www.math.kth.se/~eike/Kursutv5B1493.0607.pdf

Svarsfrekvens

16/23

FšrŠndringar sedan fšrra

genomfšrandet

     

Helhetsintryck

OK

Relevanta webb-lŠnkar

Kursens hemsida via http://www.math.kth.se/GRU/grundkurser.2006.2007.html

Kursansvarigs tolkning av enkŠt

Positiva synpunkter

Relevant kursinnehŒll, nyttig kurs.

Negativa synpunkter

LŠroboken ej bra.

Var kursen relevant i

fšrhŒllande till kursmŒlen?

NŒgon studentŒsikt pŒ detta framgŒr ej.

Syn pŒ fšrkunskaperna

Man anser i allmŠnhet att de rŠckte.

Syn pΠundervisningsformen

Bra

Syn pΠkurslitt/kursmaterial

LŠroboken impopulŠr.

Syn pΠexaminationen

Fungerar bra.

Speciellt intressanta

kommentarer

     

Synpunkter frŒn švriga lŠrare efter avslutad kurs

Vad fungerade bra

     

Vad fungerade mindre bra

     

Vad fungerade mindre bra

     

Resultat av kursnŠmndsmšte efter examination

Studenternas sammanfattn.

     

Fšrslag till fšrŠndringar

     

LŠnk till kursnŠmndsprot.

     

Kursansvarigs sammanfattande berŠttelse

Helhetsintryck

MŒlen nŒgot fšr hšgt satta i fšrhŒllande till de faktiska fšrkunskaperna och till tillgŠnglig undervisningstid.

Positiva synpunkter

Stor andel intresserade elever.

Negativa synpunkter

Schemakrockar med andra Šmnen inverkar menligt pŒ kontinuiteten i undervisningen.

Syn pŒ fšrkunskaperna

Stor spridning pŒ deltagarnas faktiska fšrkunskaper. PŒ flera hŒll Šr de inte tillrŠckliga.

Syn pΠundervisningsformen

Bra

Syn pΠkurslitt/kursmaterial

Kursboken behšver bytas och švrigt material utvecklas ytterligare.

Syn pΠexaminationen

Fungerar bra.

Kursens pedagogiska utveckling II Obligatorisk del [4]

Hur fšrŠndringarna till denna

kursomgŒng fungerade

Positivt.

FšrŠndringar som bšr gšras

infšr nŠsta kursomgŒng

Fortsatt revision av kursplanen, sŒ att den bŠttre anpassas till de faktiska fšrkunskaperna och till tillgŠnglig undervisningstid: Koncentration av stoffet till talbegreppets grunder och till grunderna i analys i en och flera variabler.

…vrigt

Kommentarer

     

Instruktioner till kursanalysformulŠr

1) KursanalysformulŠret fylls i interaktivt; fŠlten expanderar automatiskt.

2) Fyll i fŠlten inom en mŒnad efter kursens slut. (Viktigt krav frŒn KTH!)

Skicka sedan till studierektor (som vidarebefordrar till prefekt och programansvarig).

3) Fšrsšk att ge sŒ kompletta uppgifter som mšjligt.

TŠnk pŒ att kursanalysen Šr ett hjŠlpmedel inte bara fšr teknologerna, utan Šven fšr Dig som lŠrare.

4) Med ÓprestationsgradÓ avses antalet presterade poŠng hittills pŒ kursen

(inlŠmningsuppgifter, projektuppgifter, laborationer etc.) dividerat med antalet mšjliga poŠng fšr de registrerade

studenterna. Med ÓexaminationsgradÓ avses antalet studenter av de registrerade, som klarat samtliga kurskrav.

Kurssekreteraren hjŠlper gŠrna till hŠr.

5) Kontakten med studenterna:

- Etablera kursnŠmnd under kursens fšrsta vecka (minst tvŒ studerande, gŠrna genusbalanserad).

- LŠmplig bonus till kursnŠmndsdeltagarna Šr fri kurslitteratur.

- Om kursnŠmnd ej kan etableras, skall sektionens studienŠmndsordfšrande (SNO) kontaktas genast
(
se www.ths.kth.se/utbildning/utbildningsradet.html fšr kontaktuppgifter).

- KursnŠmnden skall sammantrŠda under kursens gŒng, exempelvis i halvtid. Har mittkursutvŠrdering

genomfšrts, skall den diskuteras dŒ.

- KursnŠmnden skall Šven ha ett mšte efter det att studenterna har besvarat kursutvŠrderingen och

kursnŠmndens studenter fŒtt tillgŒng till resultaten. Undantaget Šr kurser i period fyra, dŠr mštet bšr ske

direkt efter examinatioinen Šr avslutad fšr att analysen skall vara klar innan sommaren.

- Under det avslutande kursnŠmndsmštet bšr studenterna fšra protokoll. Detta protokoll skall kursansvarig

fŒ senast en vecka efter mštet.

- Det Šr kursansvarigs ansvar att kalla till kursnŠmndsmšten.

 

Slutligen, tŠnk pŒ:

- det Šr viktigt att kursanalysen tydligt visar utvecklingen av kursens kvalitet frŒn ett lŠsŒr till nŠsta.

- mšjligheten att lŠgga ut kursanalysen pŒ kurshemsidan.

- spara kursanalysen till fšrberedelsearbetet infšr nŠsta kursomgŒng.

 



[1] Instruktioner till kursanalysformulŠr sist i dokumentet

[2] Rektors beslut: http://www.kth.se/info/kth-handboken/II/12/1.html

[3] Rektors beslut: http://www.kth.se/info/kth-handboken/II/12/1.html

[4] Rektors beslut: http://www.kth.se/info/kth-handboken/II/12/1.html