Tommy Ekola | ||
rum 3731 | ||
Lindstedtsvägen 25 | ||
tel | 08 - 790 80 99 | |
epost | ekola@math.kth.se |
http://www.math.kth.se/~ekola/5B1116.ME1.2002.2003.html
Kursen består av två ämnen linjär algebra och differentialkalkyl i flera variabler. Huvudtanken är att ämnena ska komplettera varandra: linjär algebra behövs som förkunskap till analysdelen och analysdelen fungerar som motivering till linjär algebra.
I rubrikform består kursen av följande avsnitt
Linjär algebra | Differentialkalkyl | |
· Linjära ekvationssystem | ||
· Matriser | ||
· Determinanter | ||
· Vektorer | ||
· Vektorprodukter | ||
· Linjer och plan | ||
· Linjära avbildningar | ||
· Funktioner | ||
· Gränsvärden | ||
· Derivata | ||
· Kedjeregeln | ||
· Linjarisering | ||
· Kurvor och ytor | ||
· Vektorrumsbegrepp | ||
· Basbyte | ||
· Egenvektorer | ||
· Diagonalisering | ||
· Kvadratiska former | ||
· Andragradskurvor och ytor | ||
· Taylors formel | ||
· Optimering | ||
· Minstakvadratmetoden |
Den linjära algebran styckas upp i två delar. Lite förenklat kan vi säga att i den första delen studeras linjära uttryck och i den andra delen kvadratiska uttryck. Vi inleder med att gå igenom grundläggande saker som linjära ekvationssystem, matriser och determinanter. Meningen är att vi lär oss hantera dessa redskap innan vi tillämpar dem i avsnitten om vektorer och linjära avbildningar. Den andra delen följer samma mönster som första delen. Vi börjar med att gå igenom redskap som vektorrumsbegrepp, basbyten, egenvektorer samt diagonalisering och tillämpar sedan dessa för att behandla kvadratiska former (d.v.s. kvadratiska uttryck) och klassificera andragradskurvor och ytor.
Om man ska tala om ett huvudtema i analysdelen av kursen så är det Taylors formel. Taylors formel säger väsentligen att varje regulär funktion lokalt sett liknar ett polynom. Många lokala problem för regulära funktioner kan därför lösas genom att studera låga ordningars polynomapproximationer av funktionen. I en första omgång, efter ungefär tre veckor av förberedande linjär algebra och funktionslära, kan vi lösa de problem som behöver första ordningens Taylorutveckling (existens av lokal invers, existens av implicit definierade funktioner, kurvor och ytors regularitet, transformation av differentialuttryck, ). Därefter i en andra omgång, efter c:a två veckors studium av bl.a. kvadratiska former, angriper vi ett problem som kräver andra ordningens Taylorutveckling, nämligen klassificering av kritiska punkter.
I korthet är målet med kursen att du aktivt ska känna till kursinnehållet. Det betyder att du ska känna till och förstå de grundläggande begreppen men också kunna tillämpa dem vid problemlösning. Detta är givetvis ett ganska allmänt hållet mål och det finns en lista på mer konkreta mål för varje avsnitt.
Utöver dessa centrala mål finns några intilliggande mål.
Vid fyra tillfällen under kursen delas inlämningsuppgifter ut som
ska lämnas in ett visst datum. Varje omgång består av fyra
uppgifter och varje uppgift ger maximalt
På tentan ges
På torsdagarna
Kontrollskrivningarna innehåller följande avsnitt:
Kontrollskrivning 1 | Linjära ekvationssystem, matriser, determinanter | ||
Kontrollskrivning 2 | Vektorer, vektorprodukter, linjer och plan | ||
Kontrollskrivning 3 | Linjära avbildningar, funktioner, gränsvärde | ||
Kontrollskrivning 4 | Derivata, kedjeregeln, linjarisering | ||
Kontrollskrivning 5 | Kurvor och ytor, vektorrumsbegrepp, basbyte | ||
Kontrollskrivning 6 | Egenvektorer, diagonalisering, kvadratiska former |
Vid tentamen ges
Ordinarie tentamen äger rum den
Eftersom gruppen är ganska liten (c:a
På torsdagarna efter kontrollskrivningen har vi räkneövningar som ägnas åt räkning på egen hand och där föreläsaren går runt och hjälper.
Förutom den schemalagda undervisningen är det viktigt att läsa och räkna på egen hand. Matematik är ett ämne som kräver egen aktivitet. Som vägledning finns rekommenderade uppgifter i veckoplaneringen.
På nästa sida finns en veckoplanering.