K-portföljernas användarbarhet.
Avsikten med K-portföljer är framförallt att de skall
utgöra personliga, överblickbara informationssammanställningar
i olika ämnen.Den praktiska användningen beror av sammanhanget:
- Under inläsningen av en kurs kan konstruktionen av en
K-portfölj fungera som en del av instuderingen eftersom arbetet
med att strukturera ett visst faktastoff är ett sätt att
nå förtrogenhet med innehållet.
- Under de vidare
studierna av andra ämnen ger en K-portfölj i ett ämne
möjlighet att snabbt hämta information som kan
behövas i ett annat ämne. Dessutom får man möjligheten
att naturligt relatera olika ämnen till varandra.
- Efter fullbordade studier uppstår behovet att återvinna
och aktivera den kunskap som under studierna delvis har passiviserats
eller helt glömts bort.En K-portföljsamling (som väl
också kan kallas E-folio) får då kanske i första
hand funktionen att påminna om detta delvis bortglömda stoff,
i andra hand att snabborientera om innehållet och i tredje hand,
efter uppdateringar och finslipningar, att fungera som ett kraftfullt,
individuellt kunskapsverktyg.
Några mer formella synpunkter.
- K-portföljen består i sin
grundform troligen av en eller flera listor med länkar.
Användbarheten ökar sannolikt om varje länk
förses med information utöver den som får plats
i länkens (klickbara) namn.
Kommentarer som karakteriserar innehållet i det avsnitt som
länken leder till bör alltså vara till nytta.
Även på innehållssidan (dvs i de dokument som länkarna leder till)
är textanvändningen viktig.
Om dokumentet ex.vis är en grafikfil bör den nog helst läggas in
i ett HTML-dokument där en beledsagande text kan anknytas.
Detta för att framtida sökmotorer ska få chans att hitta i portföljen när
du själv har glömt detaljerna.
- Länkarna bör nog leda till överblickbara
avsnitt som portföljkonstruktören (du) har eller har haft
en viss förtrogenhet med.
Du har förmodligen själv en samling
bokmärken/favoriter i din webbläsare som efter
en tid förlorat sin aktualitet genom att du helt enkel
har glömt vad de innehöll och som innehåller
så pass mycket information att det är svårt
och tidskrävande att återfå överblicken
över dem. Sådana problem uppstår sannolikhet
inte om man använder ett modulsystem vid utformningen
av länkarna och om den information som läggs in har varit
uppvärmd dvs. utgör sådant som du en gång har haft någon förståelse för.
Modul betyder i detta sammanhang något avrundat, överblickbart helt.
Grovt sett bör nog eftersträvas en modul per länk och en huvudidé per modul.
- Senare under studiernas gång kommer det nog att bli behov av att finna
särskiljande effekter som kan karakterisera enskilda ämnen och som
hindrar hindrar den samlade kunskapsmassan att flyta ihop till en
amorf smet.
Om man dessutom lyckas avspegla eventuella relationer mellan
ämnena på E-Folions startsida vore det naturligtvis ett extra bonus.
Här har den grafiska kreativiteten (och skickligheten att hantera
grafikprogram) stor betydelse för resultatet.
Med c:a 20 ämnen att hålla reda på borde det dock vara en utmaning
att hitta någon metod som hjälper dina egna associationer att flyta
i rätt riktning.
|