Något om K-portföljer


K-portföljernas användarbarhet.

Avsikten med K-portföljer är framförallt att de skall utgöra personliga, överblickbara informationssammanställningar i olika ämnen.

Den praktiska användningen beror av sammanhanget:

  • Under inläsningen av en kurs kan konstruktionen av en K-portfölj fungera som en del av instuderingen eftersom arbetet med att strukturera ett visst faktastoff är ett sätt att nå förtrogenhet med innehållet.

  • Under de vidare studierna av andra ämnen ger en K-portfölj i ett ämne möjlighet att snabbt hämta information som kan behövas i ett annat ämne. Dessutom får man möjligheten att naturligt relatera olika ämnen till varandra.

  • Efter fullbordade studier uppstår behovet att återvinna och aktivera den kunskap som under studierna delvis har passiviserats eller helt glömts bort.En K-portföljsamling (som väl också kan kallas E-folio) får då kanske i första hand funktionen att påminna om detta delvis bortglömda stoff, i andra hand att snabborientera om innehållet och i tredje hand, efter uppdateringar och finslipningar, att fungera som ett kraftfullt, individuellt kunskapsverktyg.
  
  
   

Några mer formella synpunkter.

  • K-portföljen består i sin grundform troligen av en eller flera listor med länkar.
    Användbarheten ökar sannolikt om varje länk förses med information utöver den som får plats i länkens (klickbara) namn.
    Kommentarer som karakteriserar innehållet i det avsnitt som länken leder till bör alltså vara till nytta.
    Även på innehållssidan (dvs i de dokument som länkarna leder till) är textanvändningen viktig.
    Om dokumentet ex.vis är en grafikfil bör den nog helst läggas in i ett HTML-dokument där en beledsagande text kan anknytas.
    Detta för att framtida sökmotorer ska få chans att hitta i portföljen när du själv har glömt detaljerna.

  • Länkarna bör nog leda till överblickbara avsnitt som portföljkonstruktören (du) har eller har haft en viss förtrogenhet med.
    Du har förmodligen själv en samling bokmärken/favoriter i din webbläsare som efter en tid förlorat sin aktualitet genom att du helt enkel har glömt vad de innehöll och som innehåller så pass mycket information att det är svårt och tidskrävande att återfå överblicken över dem.
    Sådana problem uppstår sannolikhet inte om man använder ett modulsystem vid utformningen av länkarna och om den information som läggs in har varit uppvärmd dvs. utgör sådant som du en gång har haft någon förståelse för.
    Modul betyder i detta sammanhang något avrundat, överblickbart helt.
    Grovt sett bör nog eftersträvas en modul per länk och en huvudidé per modul.

  • Senare under studiernas gång kommer det nog att bli behov av att finna särskiljande effekter som kan karakterisera enskilda ämnen och som hindrar hindrar den samlade kunskapsmassan att flyta ihop till en amorf smet.
    Om man dessutom lyckas avspegla eventuella relationer mellan ämnena på E-Folions startsida vore det naturligtvis ett extra bonus.
    Här har den grafiska kreativiteten (och skickligheten att hantera grafikprogram) stor betydelse för resultatet. Med c:a 20 ämnen att hålla reda på borde det dock vara en utmaning att hitta någon metod som hjälper dina egna associationer att flyta i rätt riktning.

Fler praktiska synpunkter här
(Bl.a. HTML-tips m.m.)