Vi diskuterade hur man kan hantera problem inom handledningen.
En idé var att den biträdande handledaren ska kunna träda
in och delta i handledningen av doktoranden. Tanken som dök upp var
att den biträdande handledaren ska se som sitt anvar att följa
upp varje termin hur handledningen fungerar genom att prata med handledare
och doktorand separat.
Vi diskuterade även den omfattande byråkratiseringen av
forskarutbildningen som pågår. Huvudintrycket är att
vid en normalt fungerande handledning handlar det om en extra börda
som inte behövs, att det bara handlar om att kunna dokumentera ifall
handledningen inte är lyckosam.
Byråkratiseringen av forskarkurser verkar också mindre lyckosam.
Förslag: inrätta ett antal (t ex tre st) seminariekurser inom
analys (numrerade 1, 2, 3), som beskrivs relativt löst i kursplanen
där alltså innehållet tillåts variera från
år till år. Vi diskuterade också tendensen i nutid inom
forskningen att se till YTA istället för INNEHÅLL, och
befarar att denna utveckling leder fel.