Håkan Hedenmalm (föreläsare), Nils Dalarsson (övningar,
seminarier)
Kursen gick november-december 2017
Kursstatistik:
Antal registrerade studenter:
47 (26 kv) st. Av dessa 41 (23 kv) st deltog vid tentamen.
Antal godkända studenter efter ordinarie tentamen 2018-01-08:
29 (17 kv) st.
Antal godkända studenter efter omtentamen 2018-03-14:
32 (19 kv) st.
Examinationsgrad efter ordinarie tentamen 2018-01-08: 62%
(65% kv) bland kursregistrerade, samt 71% (74% kv) bland deltagare i tentamen.
Examinationsgrad efter omtentamen 2018-03-14:
68% (73% kv) bland kursregistrerade, samt 78% (82% kv) bland
deltagare i ordinarie tentamen.
Betygsfördelning vid ordinarie tentamen:
A 10%, B 5%, C 15%, D 20%, E 22%, F 29%.
Detta är en kurs som ges till många program, och har momenten föreläsningar, övningar, samt seminarier. Av dessa innehåller seminariedelen ett provmoment som kan ge bonus på tentamen (avseende del A). Tentamen är tredelad (del A, B, C). Härvid är del A enklast, och del C svårast. Examinationsfrekvensen har stigit jämfört med tidigare år, från ca 50% till nu 70%. Detta är positivt, och förbättringen beror troligtvis på både undervisning och tentamensstruktur. Seminarieuppgifterna (duggor) har blivit bättre anpassade till studenternas kunskapsnivå, och tentamensuppgifterna blivit mer rättframma generellt.
Återkoppling med
studeranderepresentanterna skedde under kursens gång, med ett möte
där kursen diskuterades från ett studerandeperspektiv.
Kursnämndsmöte
Föreläsningarna uppskattades och även det faktum att alla föreläsningsanteckningar fanns tillgängliga på webben.
Bra med interaktiva övningar. Bra att kursassistenten kompletterat med uppgifter på tentanivå under kursens gång.
Kursassistenten uppskattades mycket, bra studentkontakt och relevanta uppgifter på övningarna.
Bra med repetition inför tenta, både på föreläsning och övning.
Seminarierna har i det stora hela fungerat
tillfredsställande som en morot att bli delvis godkänd inför
tentamen.
Studerandesynpunkter,
förbättringsområden:
En del tyckte föreläsningarna gick för fort, andra för långsamt. Det är svårt att tillfredsställa alla!
Fler räkneexempel önskades på föreläsningarna.
Studerandesynpunkter, önskemål:
Det skulle vara bra med en lapp på tentamen där man ser vilka uppgifter man slipper göra på tentamen.
Kursen kan såklart förbättras ytterligare, men väsentligen kan vi utgå från nuvarande mall och lyssna till studenternas synpunkter enligt ovan. Genomströmningen var god, ca 70% vid tentamen i januari. Detta är en klar förbättring jämfört med tidigare där genomströmningen hållit sig kring 50%. Förmodligen beror förbättringen på både undervisning och tentamensstruktur. En möjlig förbättring vore att gå i riktning av fortlöpande examination med kontrollskrivningar under kursens gång, där studenterna kan bli helt godkända före tentamen. Detta kräver dock extra insatser med skrivningsvakter under kontrollskrivningar jämfört med nuvarande system med duggor.