Kursanalys

Studerandesynpunkter, positiva aspekter:

  • Högt tempo men det fungerar bra.
  • Bra med interaktiva övningar, där övningsassistenten även löser uppgifter i slutet.
  • Bra avvägt med antal föreläsningar och övningar.
  • Bra med repetition inför tenta.
  • Poängsystemet har fungerat bra och bidrar till lärandet och motiverar till att studera. Det är viktigt att det går att vara godkänd innan tentamen.
  • Inlämningsuppgifterna har varit bra, men vissa (del-)uppgifter har upplevts som att de frångått kursinnehållet, exempelvis uppgiften där en potensserieansats skulle användas.

    Studerandesynpunkter, förbättringsområden:

  • Förtydliga poängsystemet, dels hur det fungerar och dels hur det kommuniceras till studenterna. Det ska inte gå att misstolka. Var tydlig med vilka gränser som gäller för godkänd KS och hur många poäng en inlämningsuppgift generar och till vilken uppgift på tentan.
  • I poängsystemet skulle ett antal poäng på en inlämningsuppgift kunna räknas som en helt godkänd uppgift. Exempelvis om du fått 50/60 poäng så räknas det som full poäng på uppgift x, där x=0, 1, ..., 5.
  • Sista kontrollskrivningen var betydligt svårare än den första. Det är bättre att fokusera på uppgifter där innehållet i kursen tillämpas, snarare än aritmetiska färdigheter. Försök att hålla en jämnare nivå på kontrollskrivningarna.
  • Var tydlig med när KS:ar och liknande är färdigrättade, detta kan med fördel kommuniceras på hemsidan.

    Studerandesynpunkter, önskemål:

  • Det skulle vara bra med en lapp på tentamen där man ser vilka uppgifter man har vilka poäng på från kontrollskrivningen.
  • Det skulle vara bra att kunna se ens resultat på kontrollskrivningar och inlämningsuppgifter på internet i en lista. Listan skulle kunna anonymiseras exempelvis med en kod för varje person eller liknande.

    Slutsatser:

    Kursen kan såklart förbättras ytterligare, men väsentligen kan vi utgå från nuvarande mall och lyssna till studenternas synpunkter enligt ovan. Genomströmningen var god, ca 90% vid tentamen i oktober. Detta berodde delvis på den kontinuerliga examinationen som stimulerade till motsvarande kontinuerlig inlärning.