Studerandesynpunkter, positiva aspekter:
Högt tempo men det fungerar bra.
Bra med interaktiva övningar, där övningsassistenten
även löser
uppgifter i slutet.
Bra avvägt med antal föreläsningar och övningar.
Bra med repetition inför tenta.
Poängsystemet har fungerat bra och bidrar till lärandet och
motiverar till att studera. Det är viktigt att det går att vara
godkänd innan tentamen.
Inlämningsuppgifterna har varit bra, men vissa (del-)uppgifter
har upplevts som att de frångått kursinnehållet, exempelvis
uppgiften där en potensserieansats skulle användas.
Studerandesynpunkter, förbättringsområden:
Förtydliga poängsystemet, dels hur det fungerar och
dels hur det kommuniceras till studenterna. Det ska inte gå att
misstolka.
Var tydlig med vilka gränser som gäller för
godkänd KS och hur många
poäng en inlämningsuppgift generar och till
vilken uppgift på tentan.
I poängsystemet skulle ett antal poäng på en
inlämningsuppgift kunna
räknas som en helt godkänd uppgift. Exempelvis om
du fått 50/60 poäng
så räknas det som full poäng på uppgift x,
där x=0, 1, ..., 5.
Sista kontrollskrivningen var betydligt svårare än den
första. Det
är bättre att fokusera på uppgifter där innehållet
i kursen tillämpas,
snarare än aritmetiska färdigheter. Försök att
hålla en jämnare
nivå på kontrollskrivningarna.
Var tydlig med när KS:ar och liknande är
färdigrättade, detta kan
med fördel kommuniceras på hemsidan.
Studerandesynpunkter, önskemål:
Det skulle vara bra med en lapp på tentamen där man ser vilka
uppgifter man har vilka poäng på från kontrollskrivningen.
Det skulle vara bra att kunna se ens resultat på kontrollskrivningar
och inlämningsuppgifter på internet i en lista. Listan skulle kunna
anonymiseras exempelvis med en kod för varje person eller liknande.
Slutsatser:
Kursen kan såklart förbättras ytterligare, men väsentligen
kan vi utgå från nuvarande mall och lyssna till studenternas
synpunkter enligt ovan. Genomströmningen var god, ca 90% vid tentamen
i oktober. Detta berodde delvis på den kontinuerliga examinationen som
stimulerade till motsvarande kontinuerlig inlärning.