Allmän information
om examensarbetet på studentwebben
Specifik
information för ämnesvalet matematik
Vad är kombinatorik?
Kombinatorik brukar, en aning diffust, definieras som studiet av
"diskreta strukturer", vilket mer konkret innebär studiet av ändliga
och uppräkneliga mängder. Kombinatorik sågs ursprungligen mest som en
hjälpvetenskap till andra grenar av matematiken, i synnerhet
sannolikhetsteori, algebra och talteori.
Numera är ämnet etablerat som en självständig disciplin, och det finns
ett stort antal vetenskapliga tidskrifter som är inriktade mot
kombinatoriska problem.
Gränslinjen mellan kombinatorik och andra grenar inom matematiken är
inte alltid lätt att dra. Diskret
sannolikhetsteori, talteori och teorin för ändliga
algebraiska strukturer är exempel på ämnesområden där fokus ligger på
just diskreta strukturer. Det blir ofta upp till de enskilda forskarna
att själva avgöra hur deras ämnesområde ska benämnas: probabilistisk
kombinatorik eller diskret sannolikhetsteori; aritmetisk kombinatorik
eller kombinatorisk talteori; algebraisk kombinatorik eller
kombinatorisk algebra.
En attraktiv egenskap hos många problem inom kombinatoriken är att de
går att beskriva på ett sätt som är begripligt även för en
lekman. Ämnets karaktär inspirerar gärna till fantasifulla
omformuleringar i termer av exempelvis bollar i urnor,
fotbollsturneringar och apor som hoppar mellan träd (till viss förtret
för mer traditionsbundna representanter för matematikersläktet).
Att problemen ofta är lätta att formulera innebär dock inte att de är
lätta att lösa. Inte sällan krävs synnerligen
sofistikerade metoder för att hitta en lösning.
Ett berömt exempel är
Knesers förmodan, ett till
synes harmlöst
grafteoretiskt problem som den ungerske matematikern
László
Lovász löste med hjälp av
avancerade verktyg från algebraisk topologi.
Att kombinatoriker i första hand intresserar sig
för kombinatoriska problem innebär alltså inte att de
nödvändigtvis begränsar sig till diskreta metoder för att
lösa problemen. I synnerhet vore det direkt missvisande att prata om
kombinatoriken som ett delområde till "diskret matematik".
Det sistnämnda är för övrigt ingen gren av matematiken utan snarare en
informell beteckning på en uppsjö av matematiska metoder.
Vårens projektarbete i kombinatorik
Översikt
I vårens projekt kommer vi att fokusera på de två kanske mest
klassiska grenarna inom kombinatoriken, nämligen enumerativ
kombinatorik och grafteori. Målet för projektet kommer
att vara att studera enumerativa egenskaper hos olika grafer.
Enumerativ kombinatorik är den gren av
matematiken där man studerar storleken på ändliga mängder. Den
klassiska formuleringen på problem inom ämnet är att
man vill räkna antalet "objekt" med en given "struktur". "Objekten"
kan exempelvis vara delmängder till mängden {1, 2, ..., n}, och
"strukturen" kan vara att vi
bara tillåter delmängder med exakt k element eller delmängder
av element vars totalsumma är precis k. De allra flesta
intressanta enumerativa problem går att beskriva i termer av en eller
flera parametrar, i ovanstående exempel n och k.
Det naturliga målet blir då att hitta en sluten formel som gäller för
så många val av parametrar som möjligt.
Inom grafteorin studerar man de geometriska objekt som brukar
betecknas grafer; se bilden till höger för ett exempel.
En graf består av en samling punkter tillsammans med ett antal
linjestycken (eller mer allmänna kurvstycken) som sammanbinder varsitt
par av punkter. Man brukar använda termerna hörn och
kanter för att beteckna punkter respektive linjestycken.
I en graf finns det många strukturer att
studera, exempelvis stigar, cykler, träd och uppspännande träd. Man
kan även studera mer avancerade strukturer, som hörnfärgningar med
egenskapen att sammanbundna hörn har olika färg.
Illustrerande exempel
Här är ett exempel på ett enumerativt problem i grafteori: I
nedanstående graf med 2x6 hörn, beräkna antalet stigar från övre
vänstra hörnet till nedra högra hörnet. Inget hörn får passeras fler
än en gång. Kan du lösa samma problem för en graf med 2xn
hörn, där n ≥ 1?
Svårighetsgraden på problem av det här slaget beror väldigt mycket
på valet av graf. Redan med nedanstående typ av graf blir ovanstående
problem betydligt svårare (om än inte på något sätt olösbart) i det
allmänna fallet med 2xn hörn.
Denna "kaotiska"egenskap
hos kombinatoriska problem är vanligt förekommande. En liten
förändring i problemformuleringen kan alltså ha enorma konsekvenser för
problemets lösbarhet.
En del av projektet går ut på att leta rätt på
"guldkornen", alltså de problemvarianter som faktiskt går att
lösa.
Ovanstående problem, formulerade i termer av parametern n,
har egenskapen att de inbjuder till
rekursiva angreppsmetoder, alltså metoder som går ut på att
man försöker relatera lösningen för ett givet värde på n till
lösningarna för mindre värden på n. Rekursiva resonemang utgör
en central del av projektet.
Inläsningsdel
Projektet inleds med en inläsningsdel i form av en informell
studiecirkel, där deltagarna hjälps åt att lära sig den nödvändiga
teorin. Vi kommer att gå igenom den grundläggande
kombinatoriska teorin med begrepp som talföljder,
rekursioner och formella potensserier. Det blir även tillfälle att
friska upp minnet från tidigare kurser. Bland annat linjär algebra och
teorin för differentialekvationer visar sig komma till användning när
man vill lösa vissa kombinatoriska problem.
Projektdel
Vi återkommer med information om projektdelens utformning.
Förkunskaper
Det är önskvärt att studenten antingen har kunskaper motsvarande
kursen
SF1630 Diskret matematik
eller planerar att läsa denna kurs under våren 2010. Kursen
är nyttig framför allt för att den förbättrar förmågan att föra den
typ av matematiska resonemang som dyker upp i projektet.
Studenter som redan inhämtat SF1630 uppmuntras att följa kursen
SF2708 Kombinatorik, som ges
på Stockholms universitet under våren.
Kontaktpersoner
För frågor angående inriktningen mot kombinatorik:
Jakob Jonsson, jakobj@math.kth.se
Samordnare för ämnesområdet matematik:
Mattias Dahl, dahl@math.kth.se
Ungefärlig tidsplan för projektarbetet
- Vecka 3, 18/1: Arbetetet påbörjas med inläsning.
- Vecka 9, 1/3: Projektformuleringar och arbetsplan ska finnas
färdiga.
- Vecka 12, 22/3: Studenten lämnar disposition och skelett till
handledaren.
- Vecka 18, 3/5: Rapport lämnas till handledaren för granskning
måndag 3/5. Rapport återlämnas med kommentarer fredag 7/5.
- Vecka 20 (preliminärt): Redovisning.
- Vecka 21: Plagiatgranskning och betygssättning.