| ||
Förväntat antal kursdeltagare var 150. Det här är första gången s.k. kontinuerlig examination har tillämpats på denna kurs för E, med möjlighet att uppnå betyget 3 genom att få godkänt på minst 5 (av totalt 7) lappskrivningar. Eftersom många äldre teknologer också ville ta vara på möjligheten till kontinuerlig examination, var det nödvändigt att utöka antalet övningsgrupper med en, så att det blev totalt 6 grupper. Dessutom behövde en av grupperna vara i en större sal, för att alla skulle rymmas. Antalet personer som deltog i minst en lappskrivning var 241, fördelat på 180 E-teknologer, 23 OPEN, 2 IT, 4 T samt 32 ospecificerade teknologer.
På tentamen vid kursens slut kunde man få betyget 3 genom att på A-delen av tentamen klara grundläggande uppgifter motsvarande de delar av kursen som man inte har klarat på lappskrivningarna, och högre betyg genom att på B-delen klara svårare uppgifter. 186 personer deltog i tentamen. Om man inkluderar de 15 personer som genom lappskrivningarna fick betyget 3 men valde att inte delta i tentamen, så fördelar sig betygen enligt följande:
Betyg | Antal | Procent |
5 | 6 | 3 |
4 | 12 | 6 |
3 | 114 | 57 |
U | 69 | 34 |
Summa personer: 201 |
Motsvarande siffror för enbart E-teknologerna (med äldre E-teknologer inkluderade) är:
Betyg | Antal | Procent |
5 | 5 | 3 |
4 | 8 | 5 |
3 | 102 | 60 |
U | 54 | 32 |
Summa personer: 169 |
Om man studerar resultaten för första årskursens E-teknologer, och inkluderar samtliga personer som har deltagit i något moment (minst en lappskrivng eller tentamen), så får man följande siffror:
Betyg | Antal | Procent |
5 | 4 | 3 |
4 | 7 | 5 |
3 | 68 | 49 |
U | 60 | 43 |
Summa personer: 139 |
Vidare tycker jag inte om föreläsningspass omfattande 3 timmar. De är svåra att använda på ett förnuftigt sätt. Många studenter har också uttryckt sitt missnöje med dessa långa föreläsningspass.
Nästa år, när första årskuren läser periodlöst, kommer schemat att bli bättre, både vad gäller den tidsrymd som kursen är schemalagd på och föreläsningarnas längd. Det långa uppehållet mitt i kursen kommer däremot att finnas kvar.
Jag har funnit den kontinuerliga examinationen arbetskrävande och svår att administrera. Varje assistent har rättat sin egen grupps lappskrivningar, enligt riktlinjer för poängsättning som jag gav assistenterna. För att försöka minimera skillnader i rättningen mellan olika grupper har assistenterna träffats direkt efter lappskrivnigarna och påbörjat rättningen tillsammans. Ändå har jag fått en del klagomål på att olika assistenter rättar olika. Jag har också i samband med sista lappskrivningen kunnat konstatera brister i rättningen i en övningsgrupp. Om vi skall använda kontinuerlig examination igen borde man överväga andra sätt att administrera rättningen på. Det är också möjligt att jag som examinator måste slutgranska rättningen, men detta leder oundvikligen till att rättningen tar längre tid. .
Vi har under kursens gång vid upprepade tillfällen haft problem med fusk. Vid ett av tillfällena har det lett till en anmälan till disciplinnämnden. Även här bör man till nästa år ändra hur man går tillväga: Vi måste informera bättre om konsekvenserna av fusk, och förbättra rutinerna vid lappskrivnnigar så att det blir svårare att fuska, till exempel genom att styra studenternas placering i skrivsalen.
När det gäller räknestugorna har assistenterna haft stor frihet att själva tillsammans med studenterna komma fram till hur de vill använda sina timmar. Många studenter har uttryckt att de önskar fler övningstimmar, och att vill se fler genomgångna exempel.
Två av övningsgrupperna hade en speciell karaktär:
- Åke Lundins grupp fick en större sal än de övriga, och han hade också fler
studenter i sin grupp. Åke har fått mycket postitiva omdömen av studenterna
för sin goda pedagogik och förmåga att förklara bra.
- Magnus Aspenbergs grupp fick bli en grupp för studenter som vill jobba
med mera avancerade uppgifter. En del studenter har uttryckt att denna grupp
gav dem vad de ville ha.
Här följer länkar till resultatet av webenkäten och kursnämndens utvärdering efter kursens slut.
Kursansvarig lärare
Mikael Cronhjort
16 juni 2003