VEKTORER OCH MATRISER (MA511), 50 poäng, 2006/07
Föreläsare: Roy Skjelnes, rum 3651, epost : skjelnes@math.kth.se
Kursstart: Tisdagen 5. september, 15.30.
Plats: Institutionen för matematik (KTH), rum 3721 (plan 7).
Förkunskaper: A-B programmet på gymnasiet.
Språk: Föreläsningarna ges på svorska.
Kurslitteratur: "Matriser og vektorrom" av Dan Laksov.
Kursfordringar: Hemuppgifter.
Hemupgifter: En uppdaterad lista över hemuppgifter hittar du här.
Kursplan: En kursplan hittar du här.
Kursbeskrivning:
Syftet med kursen är att introducera eleverna till kursen Linjär Algebra som ges både på KTH och på Stockholms Universitet. Kursen är baserad
på exempel och beräkningar, men kommer också att innehålla enkel teori för
vektorer och matriser. Förhoppningen är att interesserade elever uppnår en djupare insikt om exemplernas bakomliggande principer.
Varannan vecka, jämna veckor, ges det föreläsningar på KTH. Din lärare från gymnasiet ger kompletterande undervisning de udda veckorna, och vägledning till eleverna som sjäva arbetar med kursen. Det ges hemuppgifter varannan vecka. Din lärare kontrollerar att dessa uppgifter blir gjorda, och ger betyg. Närvarolistor fylls i vid föreläsningarna på KTH.
LOKAL KURS: Beviljad av
UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN, Stockholms stad, kommunkod
0180 |
ÄMNE: Matematik
KURS: Matematik, linjära avbildningar i och utanför
matematiken.
KURSKOD: MA511
POÄNG: 50
FÖRKUNSKPSKRAV: Matematik A och B
INITIERAD AV: Östra Reals gymnasium
BEVILJAD: 2000-05-02
|
MÅL: |
Kursen ska ge elementära kunskaper inom områdena
Linjära avbildningar och ge en inblick i hur undervisning bedrivs
vid en högskola.
Etfter genomgången kurs skall eleven
Kunna utföra multiplikationer av matriser och vektorer och
beräkna determinanter.
Förstå hur matriser och determinanter används vid
linjära avbildningar.
Kunna utföra enklare beräkningar inom områdena
translationer, rotationer, speglingar, kvadratiska former och
egenkvoter.
Känna till begreppen vektorrum, bas och generatorer.
|
Betygskriterier: |
Godkänd
Ha viss insikt i de moment som ingår i kursen.
Självständigt kunna lösa enklare standardproblem.
Kunna ta del av enkel matematisk text med viss insikt och
förståelse.
På ett acceptabelt sätt redovisa muntligt och
skriftligt. Figurer ska vara tydliga och diagram ska vara tydliga och
lättlästa.
Aktivt deltaga i lektonsarbetet när centrala moment behandlas.
Väl godkänd
Ha god insikt i de moment som ingår i kursen.
Redeovisa skriftliga lösningar till
fördjupningsuppgifterna.
Självständigt kunna lösa sammansatta
standardproblem.
Kunna ta del av enkel matematisk text med god insikt och
förståelse.
På ett korrekt sätt redovisa skriftligt och muntligt.
Ha viss kännedom om genomförda fördjupningsmoment.
Mycket väl godkänd
Vara förtrogen med de moment som ingår i kursen.
Ha god insikt i gjorda fördjupningsuppgifter.
Självständigt kunna lösa uppgifter som ej är av
stnadardtyp.
Kunna förstå matematisk text av mer avancerad
karaktär.
Kunna förstå tankegången bakom och redogöra
för matematiska bevis.
Ha god kännedom om genomförda fördjupningsmoment.
|
Division of Mathematics