Inst. för Matematik



VEKTORER OCH MATRISER (MA511), 50 poäng, 2006/07  
 

Föreläsare: Roy Skjelnes, rum 3651, epost : skjelnes@math.kth.se

Kursstart: Tisdagen 5. september, 15.30.

Plats: Institutionen för matematik (KTH), rum 3721 (plan 7).

Förkunskaper: A-B programmet på gymnasiet.

Språk: Föreläsningarna ges på svorska.

Kurslitteratur: "Matriser og vektorrom" av Dan Laksov.

Kursfordringar: Hemuppgifter.

Hemupgifter: En uppdaterad lista över hemuppgifter hittar du här.

Kursplan: En kursplan hittar du här.

Kursbeskrivning:


Syftet med kursen är att introducera eleverna till kursen Linjär Algebra som ges både på KTH och på Stockholms Universitet. Kursen är baserad på exempel och beräkningar, men kommer också att innehålla enkel teori för vektorer och matriser. Förhoppningen är att interesserade elever uppnår en djupare insikt om exemplernas bakomliggande principer.


Varannan vecka, jämna veckor, ges det föreläsningar på KTH. Din lärare från gymnasiet ger kompletterande undervisning de udda veckorna, och vägledning till eleverna som sjäva arbetar med kursen. Det ges hemuppgifter varannan vecka. Din lärare kontrollerar att dessa uppgifter blir gjorda, och ger betyg. Närvarolistor fylls i vid föreläsningarna på KTH.


LOKAL KURS: Beviljad av UTBILDNINGSFÖRVALTNINGEN, Stockholms stad, kommunkod 0180

ÄMNE: Matematik
KURS: Matematik, linjära avbildningar i och utanför matematiken.
KURSKOD: MA511
POÄNG: 50
FÖRKUNSKPSKRAV: Matematik A och B
INITIERAD AV: Östra Reals gymnasium
BEVILJAD: 2000-05-02

MÅL:

Kursen ska ge elementära kunskaper inom områdena Linjära avbildningar och ge en inblick i hur undervisning bedrivs vid en högskola.

Etfter genomgången kurs skall eleven
Kunna utföra multiplikationer av matriser och vektorer och beräkna determinanter.
Förstå hur matriser och determinanter används vid linjära avbildningar.
Kunna utföra enklare beräkningar inom områdena translationer, rotationer, speglingar, kvadratiska former och egenkvoter.
Känna till begreppen vektorrum, bas och generatorer.
Betygskriterier:

Godkänd
Ha viss insikt i de moment som ingår i kursen.
Självständigt kunna lösa enklare standardproblem.
Kunna ta del av enkel matematisk text med viss insikt och förståelse.
På ett acceptabelt sätt redovisa muntligt och skriftligt. Figurer ska vara tydliga och diagram ska vara tydliga och lättlästa.
Aktivt deltaga i lektonsarbetet när centrala moment behandlas.

Väl godkänd
Ha god insikt i de moment som ingår i kursen.
Redeovisa skriftliga lösningar till fördjupningsuppgifterna.
Självständigt kunna lösa sammansatta standardproblem.
Kunna ta del av enkel matematisk text med god insikt och förståelse.
På ett korrekt sätt redovisa skriftligt och muntligt.
Ha viss kännedom om genomförda fördjupningsmoment.

Mycket väl godkänd
Vara förtrogen med de moment som ingår i kursen.
Ha god insikt i gjorda fördjupningsuppgifter.
Självständigt kunna lösa uppgifter som ej är av stnadardtyp.
Kunna förstå matematisk text av mer avancerad karaktär.
Kunna förstå tankegången bakom och redogöra för matematiska bevis.
Ha god kännedom om genomförda fördjupningsmoment.



 
 
 

Division of Mathematics





Sidansvarig: Roy Skjelnes
Uppdaterad: 2006-08-17