5B1832/1 SYSTEMTEKNIK och
5B1842 SYSTEMTEKNISKA METODER
Laboration 1 hösten 2005:
Fortsatt studium av köer med flera betjäningsstationer
Bakgrund: Vid ett tidigare tillfälle genomfördes en
pilotstudie av större kösystem.
Se pappersbilaga alternativt nätversion.
Observation: Pilotstudien visade att den
ursprungligen postulerade M/M/s-modellen inte är tillämplig på de betraktade systemen. Det
framkom att antalet aktiva betjäningsstationer i själva verket allokeras dynamiskt som funktion av antalet
kunder i systemet.
Frågor: Varför förändras antalet öppna
kassor över tiden? Enligt vilka regler sker ändringarna?
Dessa frågor
ropar på svar:
Resonemang, modellering och den kärva verkligheten:
- En möjlig grundorsak skulle kunna vara att ankomstintensiteten
varierar över tiden. Att göra ett vettigt à priori-antagande om detta
tidsberoende verkar dessvärre mycket svårt. Att i stället bestämma funktionen genom
mätningar i fält skulle troligen kräva en mycket lång mätserie. Detta
förefaller därför inte vara en framkomlig väg. Ett alternativ skulle kunna vara att
låta intensitetens tidsvariationer beskrivas av en (stationär) markovkedja. Det
sammansatta systemet skulle då beskrivas av en tvådimensionell
markovkedja. Här uppkommer i så fall problemet att bestämma
övergångsintensiteterna i denna bakomliggande kedja.
Vi avstår t.v. från att utveckla modellen i denna riktning.
- Fortsättningsvis antar vi att ankomstintensiteten är konstant. Hur
stora slumpvariationer i N(t) kan vi räkna med under detta antagande?
Fundera över hur E{N} och V{N} för ett M/M/s-system beror av
trafikintensiteten. (Det kan vara lämpligt att - t.ex. medelst MAPLE
eller MATLAB - rita graferna.) Kan variationskoefficienten R(N) =
V{N}1/2/E{N} vara en intressant och
meningsfull storhet?
Verkar förklaringen stå att söka i denna
riktning?
- Betrakta (som inledning) ett M/M/2-system för vilket 1 < lambda/my
< 2. Det är uppenbarligen inte möjligt att ta bort en
betjäningsstation, men möjligen skulle den kunna "köras på
halvfart". Detta kan ske på olika sätt:
- En möjlighet skulle kunna vara tidsstyrning, d.v.s att stänga stationen
under halva dagen eller under 20 minuter varje timme eller något
liknande. Detta verkar vara en ganska obegåvad lösning med låg
flexibilitet.
- En annan, sannolikt bättre, lösning skulle kunna vara händelsestyrning: Håll
hela tiden en betjäningsstation öppen, men öppna eller stäng den andra
allt efter antalet personer i systemet. Detta borde kunna fungera för
lämpligt val av brytpunkt.
Betrakta det senare alternativet. Gör lämpliga antaganden (
redovisa dessa ordentligt!) om kundbeteende och modellera situationen. Rita
grafer av E{N}, V{N} och V{N}1/2/E{N}
som funktioner av trafikintensiteten eller annan lämplig storhet för
olika val av brytpunkt. Jämför med motsvarande värden för M/M/1 och
M/M/2. Hur bör brytpunkten väljas? Vilken är modellens fördelning för antalet
(aktiva) betjäningsstationer och det förväntade antalet aktiva stationer?
Kan resonemanget utvidgas till ett system med tre betjäningsstationer
och två möjliga brytpunkter? Gör i så fall en motsvarande utredning
för denna situation.
- En modell måste alltid prövas mot verkligheten. Uppsök vid två
olika tidpunkter (hög- respektive lågtrafik) en lämplig
lokal - exempelvis en livsmedelsbutik, ett apotek eller ett mindre
systembolag (endast fantasin sätter gränser!) - med två eller tre betjäningsstationer. Mät tiderna mellan ankomster
under ett tidsintervall av rimlig längd (en timme borde väl räcka?) och sådant att ankomstintensiteten kan antagas vara konstant. Mät även betjäningstiderna,
antalet öppna stationer och antalet individer i systemet (samt
eventuella andra kvantiteter som ni bedömer vara av intresse).
Verkar
den föreslagna modellen utgöra ett steg i rätt riktning? Vad bör man
beakta vid det fortsatta arbetet?
- Har ni något förslag till alternativ modellering?
Genomförande: Laborationen utförs i grupper
om två eller tre personer.
Laborationsredogörelse: Vad denna bör
innehålla framgår av texten ovan.
För övrigt vill vi hänvisa till
instruktionerna för den tidigare laborationen.
Inlämningsdag: Senast på övningen
torsdagen den 13 oktober kl 15-17.
Observera: Ett antal okända personer, vilka utan
förvarning materialiserar sig i en utminuteringslokal av vad slag
det vara må,
utrustade med klockor och anteckningsblock, kan naturligtvis ge upphov till
både oro och förstämning bland personalen.
Kontakta därför föreståndaren i god
tid före genomförandet av observationerna!
Lycka till!