[disclaimer]





Handelskammaren, SKOP och verkligheten

"Om Österleden löser alla trängselproblem och inte kostar dig ett öre, vill du då ha den?". Ungefär så låter det då Stockholms handelskammare låter SKOP fråga stockholmarna om trafikleder. Naturligtvis svarar en stor majoritet JA!
Som man ropar får man svar.

Vilket svar skulle handelskammaren fått om man hållit sig till fakta, så som de framställs på bl.a. Stadsbyggnadskontorets hemsida www.sbk.stockholm.se/? I så fall skulle frågan nämligen lytt på följande sätt:

"Österleden, vilken ofta presenteras som en förbifart, är i själva verket en infart till Östermalm. Via trafikplatserna vid Borgen och Filmhuset, trafikerade av minst 100.000 fordon per dygn, kommer tiotusentals bilar att söka sig in till Östermalm. Lindarängsvägen skall bli huvudgata och dess trafik tredubblas. På Valhallavägens östra del kommer antalet fordon att öka från 25.000 till 75.000; Oxenstiernsgatans trafik kommer att fördubblas. Stora trafikproblem förutses på Strandvägen och Nybroplan. Kostnaden för allt detta blir, lågt räknat, 8.500 miljoner, d.v.s. 2 miljoner kronor av skattemedel för varje meter tunnel. Dessa pengar måste tas från andra verksamheter.

Vill du fortfarande ha Österleden?"


Claes Trygger, Tekn Dr
Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden
(en nod i nätverket Ur Tid Är Leden [www.urtidarleden.org ])