Arbetsgruppen
Rädda Djurgården - Stoppa Österleden c/o Claes Trygger Artillerigatan 78 115 30 STHLM |
Till Regeringen via Vägverket VTL 781 87 Borlänge |
MKB för Norra Länken, nov 1999, innehåller på sidorna 29 och 30 en projektbeskrivning under rubriken "Norra Länken, syfte och del i helheten." Avsnittet nämner inte med ett enda ord någon Österled eller österledsanslutning. Under rubriken "Trafikeffekter" på sidan 8 i samma MKB sägs följande:
Trafikflödena redovisas i avsnittet om trafikprognoser. Förutsättningarna för dessa beräkningar har dock ändrats genom slopad Österled, slopade vägtullar och förändrade trafikmängder sedan 1990. [....]Trafikprognoserna (sidorna 61-64) redovisar ingen Österled.
Vägverket konstaterar, helt korrekt, på sidan 5 i Åke Svenssons "Promemoria angående inkomna yttranden avseende Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) till arbetsplan för Norra Länken inom Solna och Stockholms kommuner" (PP 99:3541, 2000-09-01) att tunneldelen till Frescati skall utgå ur planerna. Trots detta skriver Svensson i en kommentar till detta (sid 5 i PM):
Vägverket har i kontakter med Stockholms stad påvisat att en konsekvens av Österleden (om vilken partierna har olika uppfattning) är att en koppling till Roslagsvägen vid Frescati måste byggas. [....]
Trots att alltså reservat för Österleden saknas och trots att kommunfullmäktige beslutat att Frescatilänken skall utgå ur planerna fastställer Vägverket den 15 december en arbetsplan med MKB innehållande en Frescatilänk, motiverad av en Österled! Förfarandet avspeglar vägintressenas inställning till demokratin.
Arbetsgruppen framförde att
Vägverkets svar är kort: "Vägverket kan helt acceptera de fyra
första strecksatserna."
Verkligheten är emellertid, som framgår ovan, att Vägverket helt sätter sig över
de politiska besluten.
Vidare gäller, att Vägverkets planer helt
strider mot nationella och internationella miljömål; exempelvis finner
man i Vägverkets skrift "Komplettering av MKB, september 2000" att
Inte heller andra säkerhetsaspekter, såsom exempelvis risken för och
följderna av en tunnelbrand, behandlas seriöst. Eller för att citera Vägverkets
ord om bensintransporter, sprinkleranläggning m.m.:
"Vägverket förutsätter att aktörerna når samsyn innan Norra Länken
tas i trafik."
(Se bilagan.) Med nuvarande planer kommer
utryckningstiden från Östermalms brandstation att fördubblas - från
fem till tio minuter. Vi menar, att en tunnelmynning vid
Valhallavägen/Birger Jarlsgatan skulle innebära en avsevärd
förbättring av säkerheten.
Sådana problem som de höga föroreningshalterna i tunneln och
introduktionen av ytterligare
buller i tätort
behandlas lika lättvindigt.
Vår slutsats blir, att Vägverket inte i handling accepterar de fyra första strecksatserna.
Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden anförde vidare i sammanfattningen av sitt yttrande att
"En utökad överdäckning av Norra Länken, en ekodukt samt en
underjordisk anslutning till Värtahamnen förutsätter att ny detaljplan
upprättas samt även det en finansieringslösning."
Vårt krav står givetvis fast. Att modifiera detaljplanen i dessa miljöförbättrande riktningar torde knappast stöta på motstånd. Vad finansieringen beträffar, konstaterar vi att ingen del av leden för närvarande är finansierad. Vidare noterar vi, att den beräknade kostnaden stigit från 2150 miljoner kronor år 1992 till 4500 à 5000 miljoner idag. Kostnaden för hamnanslutningen ligger i storleksordningen 100 miljoner; kostnaden för bullerskydd är i stort sett försumbar. För övrigt bör, i en marknadsekonomi, bilismen, lika väl som andra verksamheter, bära sina egna kostnader. Om nedgrävning och överdäckning är vad som krävs för en miljömässigt acceptabel lösning, måste naturligtvis kostnaderna för detta inkluderas i projektets budget.
Stockholms gatu- och fastighetskontor synes, tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholms län, ha utsett Hjorthagen till stadens soptipp. Detta är miljömässigt oacceptabelt och dessutom diskriminerande mot de boende. Arbetsgruppen avslutade därför sitt yttrande av den 13 november 2000 med några kritiska synpunkter på Länsstyrelsens agerande:
Att Vägverket inte önskar kommentera Länsstyrelsens ansvar och uppgifter är naturligt. Uppgiften att övervaka Länsstyrelsen vilar på Regeringen. Vi hoppas att Regeringen kommer att axla sitt ansvar.
Mycket har hänt, både nationellt och globalt, under den senaste
tioårsperioden. En av de viktigaste händelserna på den internationella
arenan är, att hotet från koldioxidutsläppen/växthuseffekten kommit att
uppmärksammas alltmer. Denna fråga fanns i stort sett inte på
dagordningen då det föreliggande stadsmotorvägsprojektet
påbörjades.
Miljöaspekten har därför inte på ett naturligt sätt
integrerats i projektet.
På det nationella planet har trafikens inverkan på folkhälsan kommit
alltmer i fokus. För de flesta torde det idag stå klart, att ett
trafiksystem, som innebär att var 200:e medborgare omkommer och var
30:e invalidiseras för livet, inte kan anses ekonomiskt eller
mänskligt försvarbart. Att dagens tekniska lösningar dessutom leder
till ett stort antal avgasrelaterade sjukdomsfall, dålig kondition med
tillhörande sjukdomar som
följd av för litet motion, nedsatt
arbetsförmåga hos en betydande andel av befolkningen
p.g.a. trafikbuller m.m. torde inte ifrågasättas av någon. Kort sagt:
Dagens trafiksituation utgör ett stort och växande
folkhälsoproblem.
För ytterligare bakgrundsmaterial och utförligare motiveringar ber vi få hänvisa till vårt yttrande 2000-11-13 (se bilaga).
E.u.
Claes Trygger
Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden