Stockholm 2001-01-18
Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden
c/o Claes Trygger
Artillerigatan 78
115 30 STHLM



Till Regeringen

via Vägverket VTL
781 87 Borlänge





Överklagan av fastställelse av arbetsplan med MKB för Norra Länken
(Er ref PP 30A 00:26400)


Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden bildades som en reaktion på det s.k. Dennispaketets exploateringsplaner för Djurgården. Arbetsgruppen har vid åtskilliga tillfällen lämnat remissyttranden och överklaganden av planer relaterade till en tilltänkt Österled. Gruppen har även insamlat och till myndigheterna överlämnat omkring 40.000 namnunderskrifter mot projektet. I rubricerade ärende företräder Arbetsgruppen, enligt bifogade fullmakter, sakägare boende i Hjorthagen.

Bakgrund

Det senaste förslaget till översiktsplan för Stockholm innehöll, då det framlades för kommunfullmäktige, inget österledsreservat. Genom en överraskningsoperation lyckades en ledamot, på ett närmast kuppartat sätt, få majoritet för ett i all hast framlagt förslag till markreservation. Eftersom kommunfullmäktiges beslut inte beretts enligt kommunallagens bestämmelser, undanröjdes det senare av Länsrätten. Översiktsplanen innehåller följaktligen inget reservat för någon Österled eller del av dylik.

MKB för Norra Länken, nov 1999, innehåller på sidorna 29 och 30 en projektbeskrivning under rubriken "Norra Länken, syfte och del i helheten." Avsnittet nämner inte med ett enda ord någon Österled eller österledsanslutning. Under rubriken "Trafikeffekter" på sidan 8 i samma MKB sägs följande:

Trafikflödena redovisas i avsnittet om trafikprognoser. Förutsättningarna för dessa beräkningar har dock ändrats genom slopad Österled, slopade vägtullar och förändrade trafikmängder sedan 1990. [....]
Trafikprognoserna (sidorna 61-64) redovisar ingen Österled.

Vägverket konstaterar, helt korrekt, på sidan 5 i Åke Svenssons "Promemoria angående inkomna yttranden avseende Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) till arbetsplan för Norra Länken inom Solna och Stockholms kommuner" (PP 99:3541, 2000-09-01) att tunneldelen till Frescati skall utgå ur planerna. Trots detta skriver Svensson i en kommentar till detta (sid 5 i PM):

Vägverket har i kontakter med Stockholms stad påvisat att en konsekvens av Österleden (om vilken partierna har olika uppfattning) är att en koppling till Roslagsvägen vid Frescati måste byggas. [....]

Trots att alltså reservat för Österleden saknas och trots att kommunfullmäktige beslutat att Frescatilänken skall utgå ur planerna fastställer Vägverket den 15 december en arbetsplan med MKB innehållande en Frescatilänk, motiverad av en Österled! Förfarandet avspeglar vägintressenas inställning till demokratin.


Arbetsgruppens yttrande över förslaget till MKB och kommentarer därtill

I vårt yttrande av den 13 november 2000 (gemensamt med Förbundet för Ekoparken) sammanfattade vi på sista sidan våra huvudsakliga krav och yrkanden. Dessa kommenteras av Bengt Brännvall/Lars Bergfalk i Vägverkets beslut av den 15/12-00 (PP 30A 00:26400). Vi önskar här kommentera kommentarerna:

Arbetsgruppen framförde att

Vägverkets svar är kort: "Vägverket kan helt acceptera de fyra första strecksatserna."

Verkligheten är emellertid, som framgår ovan, att Vägverket helt sätter sig över de politiska besluten.
Vidare gäller, att Vägverkets planer helt strider mot nationella och internationella miljömål; exempelvis finner man i Vägverkets skrift "Komplettering av MKB, september 2000" att

Att allt detta inte är förenligt med målet om minskade koldioxidutsläpp är uppenbart.
Vad gäller trafiksäkerhetsarbetet är det lätt att konstatera, att verket talar med kluven tunga:

I stället för att driva upp hastigheterna borde Vägverket på ett seriöst sätt ägna sig åt att realisera åtagandet enligt Nollvisionen: Högst 270 trafikdödade år 2007.

Inte heller andra säkerhetsaspekter, såsom exempelvis risken för och följderna av en tunnelbrand, behandlas seriöst. Eller för att citera Vägverkets ord om bensintransporter, sprinkleranläggning m.m.: "Vägverket förutsätter att aktörerna når samsyn innan Norra Länken tas i trafik."(Se bilagan.) Med nuvarande planer kommer utryckningstiden från Östermalms brandstation att fördubblas - från fem till tio minuter. Vi menar, att en tunnelmynning vid Valhallavägen/Birger Jarlsgatan skulle innebära en avsevärd förbättring av säkerheten.
Sådana problem som de höga föroreningshalterna i tunneln och introduktionen av ytterligare buller i tätort behandlas lika lättvindigt.

Vår slutsats blir, att Vägverket inte i handling accepterar de fyra första strecksatserna.

Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden anförde vidare i sammanfattningen av sitt yttrande att

Vägverket konstaterar det självklara:

"En utökad överdäckning av Norra Länken, en ekodukt samt en underjordisk anslutning till Värtahamnen förutsätter att ny detaljplan upprättas samt även det en finansieringslösning."

Vårt krav står givetvis fast. Att modifiera detaljplanen i dessa miljöförbättrande riktningar torde knappast stöta på motstånd. Vad finansieringen beträffar, konstaterar vi att ingen del av leden för närvarande är finansierad. Vidare noterar vi, att den beräknade kostnaden stigit från 2150 miljoner kronor år 1992 till 4500 à 5000 miljoner idag. Kostnaden för hamnanslutningen ligger i storleksordningen 100 miljoner; kostnaden för bullerskydd är i stort sett försumbar. För övrigt bör, i en marknadsekonomi, bilismen, lika väl som andra verksamheter, bära sina egna kostnader. Om nedgrävning och överdäckning är vad som krävs för en miljömässigt acceptabel lösning, måste naturligtvis kostnaderna för detta inkluderas i projektets budget.

Stockholms gatu- och fastighetskontor synes, tillsammans med Länsstyrelsen i Stockholms län, ha utsett Hjorthagen till stadens soptipp. Detta är miljömässigt oacceptabelt och dessutom diskriminerande mot de boende. Arbetsgruppen avslutade därför sitt yttrande av den 13 november 2000 med några kritiska synpunkter på Länsstyrelsens agerande:

Att Vägverket inte önskar kommentera Länsstyrelsens ansvar och uppgifter är naturligt. Uppgiften att övervaka Länsstyrelsen vilar på Regeringen. Vi hoppas att Regeringen kommer att axla sitt ansvar.


Det historiska perspektivet

Stadsmotorvägsprojektet Norra Länken, delen Norrtull-Värtan, initierades för mer än tio år sedan. De ursprungliga planerna har modifierats i ett flertal avseenden; exempelvis har den ursprungligen planerade trafikplatsen i Storängsbotten utgått, och leden getts en mer nordlig sträckning. Vidare har de ursprungligen utlovade stoftreningsanläggningarna utgått. Något hinder för att, om så befinnes påkallat, vidtaga ytterligare ändringar torde alltså inte föreligga.

Mycket har hänt, både nationellt och globalt, under den senaste tioårsperioden. En av de viktigaste händelserna på den internationella arenan är, att hotet från koldioxidutsläppen/växthuseffekten kommit att uppmärksammas alltmer. Denna fråga fanns i stort sett inte på dagordningen då det föreliggande stadsmotorvägsprojektet påbörjades.
Miljöaspekten har därför inte på ett naturligt sätt integrerats i projektet.

På det nationella planet har trafikens inverkan på folkhälsan kommit alltmer i fokus. För de flesta torde det idag stå klart, att ett trafiksystem, som innebär att var 200:e medborgare omkommer och var 30:e invalidiseras för livet, inte kan anses ekonomiskt eller mänskligt försvarbart. Att dagens tekniska lösningar dessutom leder till ett stort antal avgasrelaterade sjukdomsfall, dålig kondition med tillhörande sjukdomar som följd av för litet motion, nedsatt arbetsförmåga hos en betydande andel av befolkningen p.g.a. trafikbuller m.m. torde inte ifrågasättas av någon. Kort sagt:
Dagens trafiksituation utgör ett stort och växande folkhälsoproblem.


Sammanfattning och yrkanden

Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden yrkar därför

För ytterligare bakgrundsmaterial och utförligare motiveringar ber vi få hänvisa till vårt yttrande 2000-11-13 (se bilaga).

E.u.




Claes Trygger
Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa Österleden