Förbundet för Ekoparken Stora Skuggans väg 30 115 42 STHLM ekopark@algonet.se |
Till Regeringen via Vägverket VTL 781 87 Borlänge |
Förbundet har tidigare avgivit
yttranden i ärendet, vilka i allt väsentligt ignorerats av
Vägverket.
Vårt yttrande av den 13 november 2000 bifogas överklagandet
(bil 1).
Betydande kritik kan riktas mot verket, såväl vad gäller formella aspekter på ärendets handläggning som konkreta beslut rörande ledens dragning och fysiska utförande. Eftersom våra tidigare framförda synpunkter och krav lämnats i stort sett obeaktade kvarstår de givetvis, men i vetskap om att många av spörsmålen kommer att tas upp i andra överklaganden, koncentrerar vi oss nedan på två frågor:
Miljökonsekvensbeskrivningen
Vägverket upprättade under 1994 arbetsplaner med - synnerligen torftiga - miljökonsekvensbeskrivningar för Norra Länken. Dessa ställdes ut under 1995 och (efter komplettering) under 1996. Verket fastställde den 13 september 1996 ifrågavarande planer med tillhörande miljökonsekvensbeskrivningar. Efter Regeringsrättens konstaterande i januari 1997 att detaljplanen för delen Norrtull-Roslagstull var oförenlig med lagen om Nationalstadsparken (tidigare NRL 3:7, numera MB 4 kap 7 §) upphävdes den av regeringen vintern 1999. Arbetsplanen upphävdes av regeringen hösten 1998.
Den 16 december 1998 inkom till Länsstyrelsen i Stockholms län ett nytt förslag till MKB. Detta godkändes - med för Länsstyrelsen osedvanlig snabbhet - redan nästa dag. I förslaget förutsätts bl.a. att Norra Länken skall förläggas under en del av Nationalstadsparken - det s.k. Bellevuealternativet.
Den 1 januari 1999, ungefär en arbetsvecka efter godkännandet, trädde miljöbalken, med sina skärpta krav på bl.a. miljökonsekvensbeskrivningar, i kraft.
I november 1999, således nästan ett år efter Länsstyrelsens godkännande av miljökonsekvensbeskrivningen, blev den offentlig. Enligt uppgift beror denna anmärkningsvärda fördröjning på att den version som publicerades i november 1999 på ett flertal punkter avviker från det utkast som godkänts av Länsstyrelsen.
Som en följd av utfallet av 1998 års kommunalval enades majoriteten i Stockholms stadshus om att Regeringsrättens dom rörande Bellevue måste respekteras, och att Norra Länken därför måste dras på ett sätt, som inte skadar parken. Vidare beslutades att Frescatitunneln, i för närvarande planerat utförande, skulle utgå. Slutligen uppdrogs åt Vägverket att, på stadens bekostnad, genomföra en utredning av det s.k. Cedersdalsgatsalternativet.
Vägverkets utredning - utförd av Tyréns Infrakonsult AB - presenterades för uppdragsgivaren den 15 december 2000 i form av en glättad fyrfärgsbroschyr på ungefär trettio sidor. Enligt uppgift från Vägverket sammanfattar broschyren ett utredningsmaterial omfattande sju A4-pärmar. Trots upprepade påstötningar har verket fortfarande inte - efter mer än en månad - levererat dessa pärmar till Stockholms stad. En seriös utvärdering av det nya förslaget kan därför för närvarande inte göras.
Samtidigt med offentliggörandet av "Cedersdalsutredningen", d.v.s. den 15 december 2000, fastställde Vägverket den nya arbetsplanen med miljökonsekvensbeskrivning för Norra Länken. Denna arbetsplan omfattar hela sträckan Norrtull-Värtan inklusive Frescatilänken, trots att detaljplan fortfarande saknas för delen Norrtull-Roslagstull och trots att staden beslutat att Frescatilänken i nuvarande utformning skall utgå.
Vägverkets handläggning av frågan är uppenbart oacceptabel. Förbundet för Ekoparken kräver därför
Vi förbehåller oss rätten att senare - då Vägverket till staden levererat det utlovade bakgrundsmaterialet till UTR 2000:27 - inkomma med eventuella kompletterande synpunkter och yrkanden.
Intrång i Nationalstadsparken
Enligt föreliggande planer skall leden gå i helt öppet läge på en del av sträckan mellan tunnelmynningen vid Storängsvägen och cirkulationsplatsen vid Jägmästargatan. På delsträckan närmast bebyggelsen i Hjorthagen (Abessinien) anordnas ett partiellt bullerskydd i form av ett skärmtak mot norr. Tidigare fanns på delen närmast tunnelmynningen ett visst bullerskydd mot söder i form av några gamla mässhallar. Dessa har emellertid nyligen rivits. På detta avsnitt gränsar länken i söder direkt mot Storängsbotten, vilken utgör en del av Nationalstadsparken.
Den skyltade hastigheten är 70 km/tim. Vägverket har visat sig synnerligen ovilligt att redogöra för de antaganden om bl.a. den verkliga hastighetsfördelningen, vilka ligger bakom miljökonsekvensbeskrivningens bullerberäkningar. På omvägar har vi emellertid erfarit, att Vägverket räknar med en medelhastighet av 90 km/tim på 70-skyltade vägar. Bullret från de 90.000 fordon som enligt Vägverkets prognos dagligen kommer att passera sträckan blir följaktligen betydande.
En femtedel av Sveriges invånare är idag allvarligt störda av trafikbuller. Att under sådana omständigheter avsiktligt introducera ytterligare buller i en tätort är fullständigt oacceptabelt. Att till på köpet göra detta i ett område som planlagts för rörligt friluftsliv vittnar om en häpnadsväckande hänsynslöshet och nonchalans inför medborgarnas välbefinnande. I själva verket gäller i ett dylikt område enligt Naturvårdsverkets riktlinjer vid nyetablering av verksamhet följande värden:
Ekvivalent ljudnivå i dBA | Högsta ljudnivå i dBA-läge "FAST" | ||
Dag kl 07-18 | Kväll kl 18-22 samt söndag och helgdag kl 07-18 | Natt kl 22-07 | Momentana ljud nattetid kl 22-07 |
40 | 35 | 35 | 50 |
Vägverket har naturligtvis inga som helst möjligheter att med en led i
öppet läge innehålla dessa värden.
I anslutning till det föregående konstaterar vi vidare att det i miljöbalkens 5 kap 3 § sägs att
Myndigheter och kommuner skall säkerställa att de miljökvalitetsnormer som meddelats enligt 1 § uppfylls när deoch att det i samma lag, 16 kap 5 § sägs:
- prövar tillåtlighet, tillstånd, godkännande, dispenser och anmälningsärenden,
- utövar tillsyn, eller
- meddelar föreskrifter.
Vid planläggning skall kommuner och myndigheter iaktta miljökvalitetsnormer.
Tillstånd, godkännande eller dispens får inte meddelas för en ny verksamhet som medverkar till att en miljökvalitetsnorm överträds. Verksamheten får dock tillåtas, om verksamhetsutövaren vidtar sådana åtgärder att olägenheterna från annan verksamhet upphör eller minskar så att möjligheterna att uppfylla miljökvalitetsnormen ökar i inte obetydlig utsträckning.Slutligen noterar vi vad som meddelas i 2 kap i PBL:
2 § Planläggning skall, med beaktande av natur- och kulturvärden, främja en ändamålsenlig struktur och en estetiskt tilltalande utformning av bebyggelse, grönområden, kommunikationsleder och andra anläggningar. Även en från social synpunkt god livsmiljö, goda miljöförhållanden i övrigt samt en långsiktigt god hushållning med mark och vatten och med energi och råvaror skall främjas. Hänsyn skall tas till förhållandena i angränsande kommuner. Planläggning får inte medverka till att en miljökvalitetsnorm enligt 5 kap. miljöbalken överträds.
Förbundet för Ekoparken kräver med stöd av det ovanstående
Dessa åtgärder är absolut nödvändiga för att tillgodose kraven i förarbetena till lagen om Nationalstadsparken och för att kraven på en "långsiktigt god resurshushållning" inte skall åsidosättas.
Vi förbehåller oss rätten att inom två veckor inkomma med kompletterande synpunkter.
E.u.
Claes Trygger
Styrelsen för Förbundet för Ekoparken
Bilagor:
| Yttrande över arbetsplan med MKB för Norra Länken, nov 1999, med komplettering sept 2000 (Arb1999:0183, Vägverkets beteckning PP 30A 2000:26400) Fullmakter från tre boende i Hjorthagen |