Stockholm 2001-06-18
Förbundet för Ekoparken
Stora Skuggans väg 30
115 42 Stockholm
|
Miljödomstolen vid
Stockholms Tingsrätt
Box 8307
104 20 Stockholm
|
Kompletterande bullermätningar i Fisksjöäng med anledning av planerad
destruktionsanläggning på Gasverkstomten (Er ref M 184:00)
Sökanden har, långt efter Miljödomstolens behandling av ansökan om
lagring och destruktion av förorenad jord på Gasverkstomten, inkommit
med en bullerutredning. Förbundet för Ekoparken har kommenterat denna
utredning i en inlaga till domstolen 2001-05-22 (Yttrande från
Förbundet för Ekoparken över kompletterande
bullerutredning rörande planerad destruktionsanläggning på
Gasverkstomten). Vi önskar komplettera vår kritik med några faktiska
mätningar och observationer.
För att sätta in våra mätningar i deras sammanhang påminner vi först om
vad som hävdas i två av de dokument som utgör bakgrund till ansökan:
- I skriften TEKNISK BESKRIVNING avseende sanering av objekt
innehållande förorenad jord, tjära m.m. sägs på sidan 12 att
"Buller i gasverksområdets närområde utgörs idag främst av
trafikbuller samt buller från gasverket och omgivande
industriområden. Under saneringsarbetena kommer buller dessutom att
alstras från arbetsmaskiner, lastbilar, eventuell betongbilning och
krossning samt siktning. Tillkommande buller från entreprenadmaskiner
etc. bedöms emellertid inte nämnvärt förändra dagens bullersituation i
området." [Min kursivering.]
- I MILJÖKONSEKVENSBESKRIVNING avseende sanering av objekt
innehållande förorenad jord, tjära m.m. sägs på sidan 29:
"Det buller som tillkommer till det redan bullerstörda
området kring gasverkstomten blir av begränsad omfattning och
bullernivåerna förväntas inte höjas märkbart. I och i anslutning till
det närmsta bostadsområdet samt i nationalstadsparken bedöms bullret
från saneringsarbetet inte kunna urskiljas från omgivande buller."
[Min kursivering.]
För att söka utröna sanningshalten i ovanstående beskrivningar
utrustade sig undertecknad torsdagen den 15 juni 2001 med en
ljudnivåmätare av modell YF-20, och begav sig därefter till
Husarviken. Vädret var vackert: solen sken från en i stort sett
molnfri himmel, och en tämligen svag vind rörde trädens
kronor. Mätningarna genomfördes på åtta platser inom Fisksjöäng (se
bifogad karta). I var och en av dessa punkter mättes ljudnivån i de
fyra väderstrecken. I protokollet noterades såväl intervallen för "normal" ljudnivå som
eventuella impulsljud på en högre nivå. Dessutom noterades källorna
till ljudet i de olika punkterna. Total observationstid i varje mätpunkt uppgick
till ungefär tio minuter. Resultaten kan sammanfattas i följande
tabell (kommentarer följer nedan):
Mätpunkt | "Normalnivå" (dBA) | Maximal impulsnivå (dBA) |
1 | 32-50 | 66 |
2 | 34-40 | 60 |
3 | 36-48 | 64 |
4 | 38-46 | - |
5 | 46-56 | 64 |
6 | 46-57 | 66 |
7 | 30-38 | 65 |
8 | 32-50 | - |
Det använda instrumentet är av ganska enkel konstruktion (bl.a. saknas
anordning för dämpning av vindbrus), vilket troligen ger en onödigt
stor osäkerhet i mätvärdena. Tendensen är dock helt klar:
- Punkterna 2 och 7, vilka ligger i stort sett mitt i området (räknat i
öst-västlig riktning) är ojämförligt tystast. De högre värdena på
"normalnivån" hänför sig till fågelsång; då fåglarna tystnade var
ljudnivån knappt märkbar och instrumentet slog i botten. Ljudnivån
håller sig här under SNV:s riktvärde för externt industribuller vid
nyetablering i område som planlagts för rörligt friluftsliv. De enstaka -
sällan förekommande -
ljudstötarna förorsakades av bilpassager (gäller punkt 7) respektive
viss verksamhet med grävskopa inom området "22" på kartan (gäller
mätpunkt 2). Den senare
verksamheten kommer givetvis att upphöra då Fisksjöäng återställts
till naturmark.
- Punkterna 1, 3, 4 och 8, belägna nära Husarvikens norra strand,
men i östra och västra ändarna, har något högre
"normalvärden". Skillnaden mot situationen i punkterna 2 och 7 är
märkbar men måttlig. De maximala nivåerna förorsakades av bil- och
buss-
respektive flygplanspassager.
- Markant högre nivåer uppmättes i punkterna 5 (högsta punkten inom
området) och 6 (en platå något tiotal meter över vattnet i områdets östligaste del). Bakgrundsbruset
("normalnivån") förorsakades av biltrafiken på Lidingöbron. Inte
oväntat var nivån högst i östlig och sydlig riktning (52-56 dBA). Bullerstötar på upp till
61 dBA orsakades av tågpassager på Lidingöbanan; reparationsarbeten på
bron gav upphov till bullernivåer på upp till 66 dBA.
Sammanfattningsvis kan alltså konstateras, att större delen av
området är mycket litet bullerstört. Vid punkten 2 på kartan, d.v.s. nära den plats där
destruktionsanläggningen är tänkt att placeras, utgörs den mest betydande bullerkällan av
fågelsång. Att, som sökanden gör, hävda att bullret från "arbetsmaskiner, lastbilar, eventuell betongbilning och
krossning samt siktning" inte skulle komma att "nämnvärt förändra dagens bullersituation i
området" är inte seriöst. Detta framgår klart av att redan
den mycket begränsade grävverksamhet med en mycket liten
grävmaskin, vilken bedrevs i område
"22" (på ungefär samma avstånd från punkt 2 som den
planerade destruktionsanläggningen) gav upphov till
sporadiska
bullerstötar på 60 dBA.
Det står fullt klart redan av dessa mätningar, att en
destruktionsanläggning skulle innebära helt oacceptabla störningar
både inom och vid randen av Nationalstadsparken. Såväl djurlivet i
Fisksjöäng och i strandskyddsområdet längs Husarvikens södra strand
(precis i gränsen till Nationalstadsparken) som
det rörliga friluftslivet i Parken skulle lida stor skada av en dylik
anläggning.
Förbundet för Ekoparken vidhåller följaktligen sina tidigare framförda krav och yrkanden.
E.u.
Claes Trygger
Artillerigatan 78
115 30 STHLM
1 bilaga (karta). Medföljer f.n. endast pappersversionen.
|