Förbundet för Ekoparken
Stora Skuggans väg 30 115 42 Stockholm |
Miljödomstolen vid Stockholms Tingsrätt Box 8307 104 20 Stockholm |
Destruktion av förorenad jord är oundvikligen förknippad med buller och utsläpp och bör därför normalt inte ske i tättbefolkat område. I första hand bör därför GFK göra förnyade ansträngningar att finna en alternativ lokalisering. Härvid bör man överväga såväl mer perifera delar av stockholmsområdet som andra platser i Sverige eller t.om. i Europa (exempelvis Holland, där erfarenhet finns av denna slags verksamhet). Som framgår av ansökan har man, utan egentlig motivering, avstått från att undersöka möjligheten att erhålla exporttillstånd. Det torde inte vara för sent att åtgärda detta förbiseende.
Det sistnämnda innebär att transporterna - åtminstone i huvudsak - bör ske per båt eller järnväg. Detta är fullt möjligt att åstadkomma både vad gäller borttransport från Gasverkstomten och från Lyftkranen. Från övriga områden är åtminstone fartygstransport möjlig.
En omedelbar konsekvens av det andra kravet är att föroreningar inte onödigtvis skall transporteras från ett saneringsområde till ett annat. Utgångspunkten måste därför vara att transporter inte skall ske mellan Gasverkstomten och Ulvsunda. Om det av någon anledning skulle visa sig omöjligt att uppfylla detta krav måste omfattningen av transporterna minimeras. Detta betyder, av skäl som framgår nedan, att i valet mellan att lägga en destruktionsanläggning i Hjorthagen eller i Ulvsunda kan endast det sistnämnda komma i fråga. Om det skulle vara nödvändigt av kapacitetsskäl måste åtgärdstiden förlängas (något som f.ö. redan skett; från början skulle projektet varit avslutat 2001-12-31 men har nu förlängts till 2003-12-31). Att destruktion inte kan ske vid Klara Sjö är självklart; transporter därifrån måste accepteras. Till följd av GFK:s dåliga planering synes dessutom transport från Hammarby Sjöstad tyvärr bli nödvändig. I bägge fallen är fartygstransport det naturliga valet.
Argumenten för att inte lägga en destruktionsanläggning på Gasverkstomten är emellertid långt ifrån uttömda i och med det ovanstående:
"Att endast ta bort tjärobjekten är det alternativ som kan vara lämpligt att inleda med, om det inte finns ekonomiska medel för sanering av hela området. [...] Att endast ta bort tjärcisternerna kan dock inte ses som ett saneringsalternativ utan endast som en inledning till sanering eller, som kommunen menar, ett avslutande av verksamheten. De stora påfrestningarna på miljön kvarstår, liksom den barriäreffekt som området utgör."
Under tiden från det första till det tredje samrådsmötet har uppskattningen av föroreningsmängderna på Gasverkstomten successivt räknats upp, och har tidvis uppgått till 20.000 ton. Osäkerheten i skattningarna är uppenbarligen betydande.
"Sökanden avser att vid driften av dessa [d.v.s. de termiska behandlingsanläggningarna] följa Naturvårdsverkets allmänna råd för externt industribuller."Detta innebär nämligen följande:
I områden för fritidsbebyggelse och rörligt friluftsliv där naturupplevelsen är en viktig faktor (avser områden som planlagts för fritidsbebyggelse och rörligt friluftsliv - exempelvis det angränsande, av Kungliga Djurgårdsförvaltningen snart upprustade området Fisksjöäng i Nationalstadsparken) gäller vid nyetablering
Ekvivalent ljudnivå i dBA | Högsta ljudnivå i dBA-läge "FAST" | ||
Dag kl 07-18 | Kväll kl 18-22 samt söndag och helgdag kl 07-18 | Natt kl 22-07 | Momentana ljud nattetid kl 22-07 |
40 | 35 | 35 | 50 |
Vi tror inte att det finns några som helst möjligheter att vid
saneringsarbetet hålla sig
inom dessa gränser.
Med hänsyn tagen dels till de olägenheter en destruktionsanläggning skulle vålla de boende i Hjorthagen, Lidingö och Gärdet liksom dem, som önskar nyttja näraliggande delar av Nationalstadsparken, dels till det meningslösa i de föreslagna åtgärderna, anser Förbundet för Ekoparken att saneringen av tjärfacken bör få anstå till den dag medel föreligger för en totalsanering av hela området. Vi vill även fästa uppmärksamheten på de synpunkter på uppläggning av massor från trafiktunnlar på Husarviksområdet, vilka tidigare framförts av Stockholms stadsbyggnadskontor, och vilka äger giltighet även i föreliggande fall (bilaga 2).
E.u.
Claes Trygger
Artillerigatan 78
115 30 STHLM
Bilagor:
1. Yttrande 2000-03-20 från FFE
2. Yttrande 1994-11-02 från sbk