29 september 1999
Arbetsgruppens Rädda Djurgården - Stoppa Österleden yttrande över
diskussionsunderlaget till strategisk trafikplan för Stockholm
Arbetsgruppen Rädda Djurgården - Stoppa
Österleden instämmer i de allmänna synpunkter som
framförts av Naturskyddsföreningen i Stockholms län. Speciellt
vill vi betona följande: Stockholms gatunät är och förblir
en begränsad resurs. Efterfrågan på gatumark för
parkering och för framförande av fordon kommer alltid att vara
större än tillgången. All erfarenhet visar att
försök att bygga bort bristen inte kan lyckas. Av elementär
ekonomisk analys framgår att tillgången till marken på
något sätt måste ransoneras. Planekonomiernas kollaps visar
att denna ransonering inte kan ske med ransoneringskort utan måste ske
med plånboken. Att införa miljöförbättrande
trängselavgifter är den enda långsiktigt hållbara
lösningen. Det är dessutom den enda lösning som är
förenlig med stadens mål, sådana de kommit till uttryck i
Miljö 2000, miljöprogram för Stockholm. (Antaget av
Stockholms kommunfullmäktige 18.9.95): "Den fortsatta satsningen
på bilismen, som trafiköverenskommelsen innebär, är inte
förenlig med ett långsiktigt hållbart trafiksystem."
och i Översiktsplan Stockholm. (Stadsbyggnadskontoret, 1997.):
"Att minska biltransportbehovet är en av de mest angelägna
åtgärderna för att komma närmare målet om ett
långsiktigt hållbart samhälle. Det kan ske om fler
människor bor och arbetar nära kollektivtrafikens stationer och
knutpunkter." Dessa uppfattningar delas av den närmast
berörda myndigheten: "Dagens bilism, som vi känner den,
är ett "icke hållbart" system. Även med andra
bränslen kan inte alla länder ha en bilism som
västvärldens. Lösningen ligger delvis i teknikutveckling, men
också i att resa förnuftigare, effektivare och kanske
mindre." [Vart leder vägen. Vägverket, sept. 1997.] Se
även KFB:s rapport FÄRDER I FRAMTIDEN. Transporter i ett
bärkraftigt samhälle. [KFB-rapport 1997:7]
I anslutning till det föregående konstaterar vi - som så ofta förr - att de planerade utbyggnaderna inte ryms inom någon som helst rimlig budget. Så gott som samtliga projekt saknar dessutom samhällsekonomisk lönsamhet; deras främsta funktion är i själva verket att berika byggindustrin (något som ju framgick med all önskvärd tyd-lighet i samband med Österledskonsortiets lobbyverksamhet.). Ett utländskt exempel demonstrerar klart vad det handlar om: Projektet Central Artery/Logan Airport Tunnel i Boston [http://www.bigdig.com/home.htm], vilket utgörs av sex km vägtunnlar och sex km ytvägnät, kostnadsberäknades ursprungligen till 25 miljarder kronor. Projektet har till dags dato kostat 90 miljarder, men är ännu inte färdigt. Planerna på att införa s.k. skuggtullar ("Public-Private Partnership") i syfte att övervältra kostnaderna för de mastodontprojekt vi inte har råd med idag på framtida generationer är fullständigt oacceptabla.
Vidare instämmer vi i de mer områdesspecifika synpunkterna på de delar av planen som gäller Östermalm, vilka framförts av Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförening. Vad gäller detta område vill vi påminna om vårt eget remissvar, Dårskapens vägar: Österleden , vilket inlämnades till stadsbyggnadskontoret i samband med samrådsprocessen kring det saligen insomnade dennispaketet (vi tar för givet att ifrågavarande skrivelse arkiverats i vederbörlig ordning och lätt kan fogas som bilaga till föreliggande yttrande). Vi måste med sorg konstatera att de synpunkter som där framfördes inte förlorat i relevans under den tid som gått.
E.u.