2000-03-13
Yttrande från Förbundet för Ekoparken och Djurgården-Lilla Värtans
Miljöskyddsförening över
Förslag till program
för Teknologipark Albano
Förbundet för Ekoparken och Djurgården-Lilla Värtans
Miljöskyddsförening delar Vetenskapsstadens uppfattning
att en avveckling av nuvarande lagerverksamhet i Norra Albano och en
utveckling av grönområdet och den befintliga högskoleanknutna teknologiparken
är i enlighet med intentionerna i lagen om Nationalstadsparken.
Förbundet för Ekoparken och Djurgården-Lilla Värtans
Miljöskyddsförening sympatiserar med programmets huvudidé
att
- göra ett samlat program för upprustning och utveckling av hela
området Norra Albano,
- skapa ett attraktivt grönområde med bra kopplingar till
angränsande natur- och institutionsområden samt gång och cykelstråken
på Norra Djurgården,
- skapa en bra landskaps- och stadsbild och närmiljö i samband med
en utveckling av Teknikhöjdens verksamhet inom området
och välkomnar en upprustning av området i huvudsak i enlighet med
programförslaget, d.v.s. genom
- rivning av de nedgångna barackerna närmast järnvägen och en
koncentration av bebyggelsen till fastigheten Norra Djurgården 1:9,
- restauration av naturmark och förbättring av vegetationsbarriären
mot järnvägen samt
- återfyllning av tunnelpåslaget med tillhörande komplettering av terräng och
vegetation.
Vi vill understryka vikten av att tillkommande bebyggelse verkligen
ges
karaktären av "hus i park" och att den våldtäkt på området, som
tillkomsten av det felplacerade och
våldsamt överdimensionerade Fysikcentrum innebär, inte kommer att
upprepas. Stor omsorg måste därför läggas på den arkitektoniska
utformningen och på bebyggelsens anpassning till landskapets
förutsättningar samt till utvecklingen av områdets växtlighet.
Att en nedgrävning av Roslagsvägen på hela sträckan från Roslagstull
till Ålkistan skulle innebära en oerhörd förbättring för hela
institutionsområdet är en självklarhet.
På två punkter ställer vi oss frågande och/eller tveksamma till
programmet:
- Det önskvärda lokaltillskottet uppges till c:a 3.000 m2. Trots detta uppges på ett ställe de föreslagna
tillbyggnaderna omfatta inalles 4.600 m2 respektive 5.460 m2; i en sammanfattning på annan plats i
programmet anges BTA till 5.055 respektive 5.640 kvm. Vi förutsätter
att denna anmärkningsvärda inkonsistens i uppgifterna kommer att
åtgärdas. Vi vill vidare framhålla att exploateringstrycket i många
delar av Nationalstadsparken är mycket stort; en överdimensionering av
lokalerna med hänsyn till eventuella framtida behov är inte
acceptabel. Det torde dessutom under lång tid finnas lediga lokaler
att tillgå i
Fysikcentrum. Därest stora lokalbehov kan förutses bör lokaliseringen
ske till annan plats, t.ex. Albano industriområde (som torde stå på
tur för omstrukturering) eller stadsutvecklingsområdet Värtan/Frihamnen/Loudden.
- Som framhålls i de övergripande riktlinjerna för
arkitektuppdragen ställs stora krav på miljöhänsyn, bl.a. begränsning av
biltrafiken. Nuvarande starkt trafikalstrande
verksamhet inom området är negativ för Djurgårdsmiljön och bör därför
avvecklas. Den får dock inte ersättas av annan störande trafik. Det är
därför viktigt med god kollektivtrafikförsörjning:
- Roslagsbanans hållplats Universitetet bör eventuellt
flyttas något söderut, alternativt delas i två, varav en läggs nära
Teknikhöjden och Fysikcentrum och den andra närmare Universitetet
(t.ex. vid Lilla Frescativägen)
- Banverket har uttryckt intresse för att - i samband med utbyggnad
av en möteshållplats vid Albano station - utnyttja Värtabanans spår
för snabbspårväg från Centralen via Karlberg och
Karolinska Institutet och vidare förbi Fysikcentrum till
Ropsten. Detta skulle s.a.s. utgöra ett kollektivtrafikalternativ till
Norra Länken. Från Lidingös sida lär man se positivt på möjligheten
att fortsätta en dylik bana ut på ön.
- En tunnelbanestation bör anläggas vid Fysikcentrum och Ruddammens
bostadsområde.
För att säkerställa den önskade begränsningen av biltrafiken behövs
ytterligare åtgärder:
- Drottning Kristinas Väg måste, i enlighet med de önskemål som
framförts av KTH:s styrelse och rektor, stängas för genomfartstrafik.
- Antalet parkeringsplatser måste begränsas kraftigt. Vid
Fysikcentrum, med 400-500 anställda och lika många studenter, planeras
90 parkeringsplatser. Det är svårt att se något motiv för en
väsentligt högre andel vid Teknikhöjden.
- Området bör lätt kunna nås via gång- och cykelvägar av god standard.
E.u.
Claes Trygger
Artillerigatan 78
115 30 STOCKHOLM
664 05 66 (b), 790 7419 (a)