| SF1625 
En variabel analys (7,5p) för CMIEL/CINTE per 3 vt 2010
 
 Läs noggrant  följande regler om KS OBS!
Enbart
registrerade studenter till kursen SF1625  för
CMIEL&CINTE
-program
som får skriva
kontrollskrivningarna
 
 
 Skrivtid för KS
 Skrivtiden  fom  KS2 är  75 minuterna
av
föreläsningstid.
När föreläsning börjar 10.00 så är
alltså
skrivtiden 10.15 -11.30. Inga pauser är tillåtna under
skrivningen. Studenter som kommer mera än 10 minuter för sent
får inte skriva. De som vill,  kan få gå efter
15
minuter, dvs tidigast 10.30. Alla studenter skall vara beredda att
uppvisa legitimation på kontrollskrivningarna.
 
 Rättning och klagomål på
rättningen  av
kontrollskrivningarna.
 
 På
kontrollskrivningarna, liksom
på
tentan, krävs utförliga lösningar och noggranna
motiveringar. Såväl lösningens riktighet som dess
läsbarhet påverkar bedömningen. En bra lösning
skall kunna följas av en person som har lämpliga
förkunskaper men inte själv skulle klara av att lösa
talet, t.ex. en studiekamrat som varit sjuk och därför missat
en del av kursen, eller en tänkt arbetsgivare. Bristande
läsbarhet medför poängavdrag.  Dvs
lösningsförslaget skall alltid TEXTFÖRKLARAS.
 
 Allmänt kan man säga att läsbarheten
påverkas
av en mängd faktorer, som t.ex:
 
 
        Dessa enskilda faktorer kan påverka läsbarheten
både i
positiv och negativ riktning. Helhetsintrycket är det
väsentliga. Många av de ovan nämnda faktorerna kan
variera inom ett ganska stort intervall och ändå ge god
läsbarhet. Uppräkningen av faktorer skall ses som en
checklista till hjälp för studenterna, när de vill hitta
saker som kan höja läsbarheten av deras
lösningar. tydlighet, vilket omfattar t.ex. handstil, val av
beteckningar
och disposition  presentation av logiskt resonemang, med text eller
figurer  förekomst av relevanta förklaringar och
motiveringar,
som t.ex. definitioner av införda beteckningar eller begrepp, och
några ord om varför en formel används, eller från
vilket sammanhang en formel är hämtad  matematiskt språkbruk, t.ex. bruk av
ämnesspecifik
terminologi eller likhetstecken, ekvivalenspilar och implikationspilar.
           referenser och hänvisningar till
hjälpmedel man har
använt, t.ex. till satser i boken eller formelbladet.  
 Presentation av lösningen (
enligt lösningsförlaget)
bedöms med 0-3 poäng enligt följande:
 
 
        Egenbedömning0p  Lösningen
saknar helt
förklarande text eller är mycket osammanhängande med
ekvationer,formler och beräkningar utspridda över papperet.1p  Lösningen
har dåligt med förklarande text eller
förklarande text som är  tvetydig eller svår att
förstå.2p  Lösningen
har förklarnade text till de flesta formler och beräkningar,
men inte överallt där det skulle behövas,eller
lösningen har förklarande text i så stor omfattning att
tankegången drunknar i text.3p  Lösningen
har bra förklarande text till alla formler och
beräkningar. Studenten skall bedöma sin egen lösning enligt
de
bedömninngskriterier som ges ovan. Bedömningen
 skall motiveras och eventuella slarvfel identifieras. I de
fall
lösningen avviker mycket från lösningsförslaget
 kan bedömningskriterierna vara svåra att
tillämpa. I
dessa fall får studenten föreslå en helt egen
 bedömning med motivering. Detta måste markeras
tydligt.
 
 När kontrollskrivningarna är rättade kan de
återfås på elevexpedition. Observera:
 
        Slutgranskning  av KS Den som vill klaga över rättningen av sin
skrivning
skall skriva ner sina synpunkter (gärna kortfattat) och lämna
klagoskriften + skrivningen  på elevexpedition för
vidare
befordran till den  Karim ( inga  klagomål via e-post
eller personnligt.  Vidare
          Rätten
att klaga på KS1 upphör den 26 februari, på
KS2 upphör den 5 mars och på KS3  den 16 mars.
Du
är själv ansvarige att hämta dina KS från
elevexpedition
innan kursen slutar.
Dina
KS är
en
värdehandling. Spara
dessa för e v kontroll. Skrivningarna slutgranskas och betygssätts av Karim.
 
 Apropå språk
 Om musiken är ett språk för att beskriva
känslor, är matematiken ett språk som beskriver
naturlagarna. Det finns dock en avgörande skillnad
dem emellan. Musiken kan man känna utan att förstå den.
Det behövs inga kunskaper, om man inte är utövare. Matematik måste man ha kunskaper i
för att förstå.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |