Game of Life, projektuppgift 2 i Matematik II för E 2004-2005.
Denna uppgift bygger på den berömdaGame of Life
uppfunnen av John Conway på 70-talet.
Game of Life är kanske inte så mycket ett spel som en fascinerande generator av olika mönster som förändras stegvis. Mönstren byggs upp av levande celler (i ett rutmönstrat plan ) som dör och förökar sig enligt givna regler. Varje steg kallas en generation. Varje nyfödd cell har enligt reglerna 3 celler som föräldrar. Man kan studera ärftligheten mellan cellerna genom att tilldela en viss cell svart färg och de övriga vit färg. Nyfödda celler antas ärva svarthet i proportion till svartheten ( ett index mellan 0 och 1, svart=1, vitt=0) hos de tre föräldrarna. Detta görs i Life-varianten Rainbow Life
Vissa mönster i Life är cykliska, dvs kommer tillbaks till utgångsmönstret efter ett visst
antal generationer.
Här finns ett rikt fält för upptäckter eftersom ingen såvitt känt har
sysslat med detta förut. Uppgiften består i att bestämma dessa genetiska index för något/några lämpliga cykliska mönster.
En maplefil (Gör 'Save Link As' el motsv.) finns som hjälpmedel.
Den som är intresserad kan få ett eget cykliskt mönster att undersöka. Det får nog anses som en stor fördel om man tidigare har kännedom om Game of Life. |