Formulär för kursansvarig. Kursanalysen utförs under kursens gång.
(Nomenklatur: F -
föreläsning, Ö - övning, R - räknestuga, L - laboration, S -
seminarium)
Kursens
namn |
Matematik I |
|
Kursnummer |
5B1122 |
|
Kurspoäng
och poäng fördelat
på exam-former |
Totalt 8 poäng. Två tentor, en på 5 poäng och en på 3 poäng. |
|
|
|
|
När
kursen genomfördes |
30/8 - 19/12 2003 |
|
Kursansvarig
och övriga lärare |
Kursansvarig: Gunnel Roman Övrig lärare: Åke Lundin |
|
Undervisningstimmar,
fördelat
på F, Ö, R, L, S |
48 föreläsningar, 48 lektioner och 30 räknestugor. |
|
Antal
registrerade stud. |
64 |
|
Prestationsgrad
efter 1:a examenstillfället, i % |
59% |
|
Examinationsgrad
efter 1:a examenstillfället, i % |
59% |
|
Ange
övergripande målen för
kursen |
Att ge goda kunskaper i differential- och integralkalkyl i en variabel samt om vektorer och linjär geometri i planet och rummet, vilka förbereder för fortsatta studier i matematik och dess tillämpningar. Att bredda och fördjupa förståelsen för gymnasiets matematikkurser vad avser analys och linjära ekvationer. Att få möta olika undervisningsformer. Att ge god förmåga att kommunicera matematik i tal och skrift. |
Ange
hur kursen är utformad för
att uppfylla målen |
Kursen har varit indelad i 5 moduler. Varje modul har varit möjlig att "tentera" i form av kontrollskrivningar och inlämningsuppgifter under kursens gång. För godkänd tentamen krävs 5 godkända moduler + ett visst antal poäng på tentan vid skrivtillfället. (se kursPM). Teknologerna har vid minst ett lektionstillfälle hållit en "mini"-lektion på ca 10-20 minuter. En obligatorisk seminarieuppgift där teknologen har skrivit en kort uppsats om ett matematiskt ämne och talat med sin gymnasiegrupp om ämnet under VFU. Därefter reflekterat över utfallet från diskussionen under VFU och redovisat utfallet för lärare och andra teknologer på KTH.
|
Synpunkter
från detta |
Kunde ej delta |
Beskriv
de förändringar som gjorts sedan förra kurs- omgången.
(Berätta även för studenterna vid kursstart) |
Kursen har nu tenterats med två tentor i stället för en. |
Studenter
i årets kurs-nämnd; namn och e-post |
På grund utav missförstånd har det mig veterligen inte funnits någon kursnämnd. |
Resultat
av formativ mittkursenkät |
|
Resultat
av kursmöten |
|
Kommentarer |
Det har varit kontakt mellan de två inblandade lärarna vid varje undervisningstillfälle. Dessutom har kursledaren hållit kontakt med Hans Thunberg som hade kursen förra året och som är program-ansvarig. Även Gunilla Olofsson, LHS, har hjälpt till med synpunkter i samband med den obligatoriska seminarieuppgiften. |
Att komma ihåg:
1) Uppmana, mha kursnämnden,
till ifyllande av kursenkät i anslutning till / just efter
slutexaminationen
2) Delge
kursnämnden enkäten
Period,
då enkäten var aktiv |
Enkäten gavs då ca 80 % av kursen var avklarad, dvs i nov 2003. |
Frågor,
som adderades till standardfrågorna |
Det var en helt "egen" enkät. se bilaga.
|
Svarsfrekvens |
45/64 ca 70 % |
Förändringar
sedan förra genomförandet |
|
Helhetsintryck |
Teknologerna är i stort sett mycket nöjda med kursen |
Positiva
synpunkter |
Bra att behövs plugga kontinuerligt. Bra med två tentor. |
Negativa
synpunkter |
Modulsystemet kan ibland upplevas som hårt. Boken svår att läsa(1 st) |
Var
kursen relevant i förhållande till kursmålen? |
|
Syn
på förkunskaperna |
|
Syn
på undervisningsformen |
De flesta anser att de lär sig mer under lektioner än under en föreläsning. |
Syn
på kurslitt/kursmaterial |
3 st tycker att kursboken är svår att förstå eller läsa. |
Syn
på examinationen |
5 st anser att modulssytemet skall ersättas av ett bonuspoängsystem. |
Speciellt
intressanta kommentarer |
|
Relevanta
webb-länkar |
|
Kommentarer |
De flesta - 80 % anser att systemet är mycket bra eller bra. |
Vad
fungerade bra |
Samarbetet mellan lärarna. God stämning i gruppen. Kursledaren ger bar service tex kompletteringsmaterial. |
Vad
fungerade mindre bra |
Modulssytemet - att ett misslyckat moment gör att hela modulen måste göras om. |
Förslag
till förändringar |
Bilder på teknologerna bör komma tidigare. |
Studenternas
sammanfattn. |
|
Förslag
till förändringar |
|
Länk
till kursnämndsprot. |
|
Helhetsintryck |
I stort sett en lyckad kurs, med ambitiösa teknologer och ett hyggligt tentamensresultat. |
Positiva
synpunkter |
Bra struktur på programmets upplägg. Det var en stor fördel att teknologerna enbart studerade matematik på KTH den första delen av kursen. De fick möjlighet att komma igång ordentligt och koncentrera sig på sin nya studiesituation. |
Negativa
synpunkter |
Det blev lite stressigt i slutet av kursen med fler ämnen parallellt och seminarieuppgiften i matematik som inte kunde göras förrän VFU var påbörjad. |
Syn
på förkunskaperna |
Förkunskaperna var låga och under förväntan efter den inledande kursen. Eftersom CL har egna tentor "vågade" jag gå bakåt och började med bitar som anses som förkunskaper. Själv anser jag att detta hjälpte studenterna att komma igång bättre. |
Syn
på undervisningsformen |
Jag är något tveksam till uppdelningen i förläsningar och lektioner. Det brukar vara minst lika bra med den blandade formen av undervisning där föreläsning-lektion blandas. Allra bäst är det förstås med enbart lektioner, dvs där en lärare med 30 teknologer går igenom både teori och övningsräknar. |
Syn
på kurslitt/kursmaterial |
Är i stort sett nöjd. |
Syn
på examinationen |
Två tentor gör det lite lättare, men känns befogat den första terminen. Modulsystemet har i stora drag fungerat väl. |
Hur
förändringarna till denna kursomgång
fungerade |
Som en förbättring - men också förenkling. |
|
Förändringar
som bör göras inför nästa kursomgång |
Ur årets teknolog-grupp väljs övningsassistenter till nästa år. De kan användas under den inledande kursen och på räknestugor under första läsåret. En liten förskjutning tidsmässigt ifrån en stressig terminsavslutning mot mitten av terminen är planerad. Kanske en översyn av modulsystemet, då med erfarenheter utav Matematik II som ges under våren och där tentamenssystemet ändrats något. |
Kommentarer |
Bra storlek på gruppen. I samband med redovisningen av sem.uppgiften framkom intressanta synpunkter från teknologerna. Först nu började de förstå matematiken och anledningen till att det hände just då var att när de blev tvingade att arbeta utan formelsamling och räknedosa ( dvs utan hjälpmedel) ökade förståelsen betydligt. |
1)
Kursanalysformuläret fylls i interaktivt; fälten expanderar
automatiskt.
2)
Fyll i fälten inom en månad efter kursens slut. (Viktigt krav från
KTH!)
Skicka sedan till studierektor (som
vidarebefordrar till prefekt och programansvarig).
3) Försök att ge så kompletta uppgifter
som möjligt.
Tänk på att kursanalysen är ett hjälpmedel inte bara för teknologerna, utan även för Dig som lärare.
4)
Med "prestationsgrad" avses antalet presterade poäng hittills på kursen
(inlämningsuppgifter,
projektuppgifter, laborationer etc.)
dividerat med antalet
möjliga poäng för de registrerade studenterna.
Med
"examinationsgrad" avses antalet studenter av de registrerade, som klarat
samtliga kurskrav. Kurssekreteraren hjälper gärna till
här.
5)
Kontakten med studenterna:
Slutligen, tänk på
att:
från ett läsår till
nästa.