Kursanalys                                   

 

Formulär för kursansvarig. Kursanalysen utförs under kursens gång.

(Nomenklatur: F - föreläsning, Ö - övning, R - räknestuga, L - laboration, S - seminarium)

 

Kursdata

Kursens namn

 

Matematik I

 

Kursnummer

5B1122

 

Kurspoäng och poäng

fördelat på exam-former

Totalt 8 poäng. Två tentor, en på 5 poäng och en på 3 poäng.

 

 

 

 

När kursen genomfördes

30/8  -  19/12 2003

 

Kursansvarig och övriga

lärare

Kursansvarig: Gunnel Roman

Övrig lärare: Åke Lundin

 

Undervisningstimmar,

fördelat på F, Ö, R, L, S

48 föreläsningar, 48 lektioner och 30 räknestugor.

 

Antal registrerade stud.

64

 

Prestationsgrad efter 1:a examenstillfället, i %

59%

 

Examinationsgrad efter 1:a examenstillfället, i %

59%

 

Mål

Ange övergripande målen

för kursen

Att ge goda kunskaper i differential- och integralkalkyl i en variabel samt om vektorer och linjär geometri i planet och rummet, vilka förbereder för fortsatta studier i matematik och dess tillämpningar.

Att bredda och fördjupa förståelsen för gymnasiets matematikkurser vad avser analys och linjära ekvationer.

Att få möta olika undervisningsformer.

Att ge god förmåga att kommunicera matematik i tal och skrift.

Ange hur kursen är utformad

för att uppfylla målen

Kursen har varit indelad i 5 moduler. Varje modul har varit möjlig att "tentera" i form av kontrollskrivningar och inlämningsuppgifter under kursens gång. För godkänd tentamen krävs 5 godkända moduler + ett visst antal poäng på tentan vid skrivtillfället. (se kursPM).

Teknologerna har vid minst ett lektionstillfälle hållit en "mini"-lektion på ca 10-20 minuter.

En obligatorisk seminarieuppgift där teknologen har skrivit en kort uppsats om ett matematiskt ämne och talat med sin gymnasiegrupp om ämnet under VFU. Därefter reflekterat över utfallet från diskussionen under VFU och redovisat utfallet för lärare och andra teknologer på KTH.                    

 

Eventuellt deltagande i länkmöte före kursstart

Synpunkter från detta

Kunde ej delta

Kursens pedagogiska utveckling I

Beskriv de förändringar som gjorts sedan förra kurs-

omgången. (Berätta även för studenterna vid kursstart)

Kursen har nu tenterats med två tentor i stället för en.

Kontakt med studenterna under kursens gång

Studenter i årets kurs-nämnd; namn och e-post

 

På grund utav missförstånd har det mig veterligen inte funnits någon kursnämnd.

Resultat av formativ mittkursenkät

 

 

Resultat av kursmöten

 

Kontakt med övriga lärare under kursens gång

Kommentarer

Det har varit kontakt mellan de två inblandade lärarna vid varje undervisningstillfälle. Dessutom har kursledaren hållit kontakt med Hans Thunberg som hade kursen förra året och som är program-ansvarig. Även Gunilla Olofsson, LHS, har hjälpt till med synpunkter i samband med den obligatoriska seminarieuppgiften.

 


Kursenkät; teknologernas synpunkter

Att komma ihåg:

1) Uppmana, mha kursnämnden, till ifyllande av kursenkät i anslutning till / just efter slutexaminationen

2) Delge kursnämnden enkäten

3) Publicera enkäten under en kortare tid

 

Period, då enkäten var aktiv

Enkäten gavs då ca 80 % av kursen var avklarad, dvs i nov 2003.

Frågor, som adderades till standardfrågorna

Det var en helt "egen" enkät. se bilaga.
Frågorna berörde vår undervisningsform och examinationssystem.

Svarsfrekvens

45/64 ca 70 %

Förändringar sedan förra genomförandet

 

Helhetsintryck

Teknologerna är i stort sett mycket nöjda med kursen

Positiva synpunkter

Bra att behövs plugga kontinuerligt. Bra med två tentor.

Negativa synpunkter

Modulsystemet kan ibland upplevas som hårt. Boken svår att  läsa(1 st)

Var kursen relevant i förhållande till kursmålen?

 

Syn på förkunskaperna

 

Syn på undervisningsformen

De flesta anser att de lär sig mer under lektioner än under en föreläsning.

 

Syn på kurslitt/kursmaterial

3 st tycker att kursboken är svår att förstå eller läsa.

Syn på examinationen

5 st anser att modulssytemet skall ersättas av ett bonuspoängsystem.

Speciellt intressanta kommentarer

 

Relevanta webb-länkar

 

Kursansvarigs tolkning av enkät

Kommentarer

De flesta - 80 % anser att systemet är mycket bra eller bra.

Synpunkter från övriga lärare efter avslutad kurs

Vad fungerade bra

Samarbetet mellan lärarna. God stämning i gruppen. Kursledaren ger bar service tex kompletteringsmaterial.

Vad fungerade mindre bra

Modulssytemet - att ett misslyckat moment gör att hela modulen måste göras om.

Förslag till förändringar

Bilder på teknologerna bör komma tidigare.

Resultat av kursnämndsmöte efter examination

Studenternas sammanfattn.

 

Förslag till förändringar

 

Länk till kursnämndsprot.

 

Kursansvarigs sammanfattande berättelse

Helhetsintryck

I stort sett en lyckad kurs, med ambitiösa teknologer och ett hyggligt tentamensresultat.

Positiva synpunkter

Bra struktur på programmets upplägg. Det var en stor fördel att teknologerna enbart studerade matematik på KTH den första delen av kursen. De fick möjlighet att komma igång ordentligt och koncentrera sig på sin nya studiesituation.

Negativa synpunkter

Det blev lite stressigt i slutet av kursen med fler ämnen parallellt och seminarieuppgiften i matematik som inte kunde göras förrän VFU var påbörjad.

Syn på förkunskaperna

Förkunskaperna var låga och under förväntan efter den inledande kursen. Eftersom CL har egna tentor "vågade" jag gå bakåt och började med bitar som anses som förkunskaper. Själv anser jag att detta hjälpte studenterna att komma igång bättre.

Syn på undervisningsformen

Jag är något tveksam till uppdelningen i förläsningar och lektioner. Det brukar vara minst lika bra med den blandade formen av undervisning där föreläsning-lektion blandas. Allra bäst är det förstås med enbart lektioner, dvs där en lärare med 30 teknologer går igenom både teori och övningsräknar.

Syn på kurslitt/kursmaterial

Är i stort sett nöjd.

Syn på examinationen

Två tentor gör det lite lättare, men känns befogat den första terminen. Modulsystemet  har i stora drag fungerat väl.

Kursens pedagogiska utveckling II

Hur förändringarna till denna

kursomgång fungerade

Som en förbättring - men också förenkling.

 

Förändringar som bör göras inför nästa kursomgång

Ur årets teknolog-grupp väljs övningsassistenter till nästa år. De kan användas under den inledande kursen och på räknestugor under första läsåret.

En liten förskjutning tidsmässigt ifrån en stressig terminsavslutning mot mitten av terminen är planerad. Kanske en översyn av modulsystemet, då med erfarenheter utav Matematik II som ges under våren och där tentamenssystemet ändrats något.

Övrigt

Kommentarer

Bra storlek på gruppen.

I samband med redovisningen av sem.uppgiften framkom intressanta synpunkter från teknologerna. Först nu började de förstå matematiken och anledningen till att det hände just då var att när de blev tvingade att arbeta utan formelsamling och räknedosa ( dvs utan hjälpmedel) ökade förståelsen  betydligt.


Instruktioner till kursanalysformulär

 

1) Kursanalysformuläret fylls i interaktivt; fälten expanderar automatiskt.

 

2) Fyll i fälten inom en månad efter kursens slut. (Viktigt krav från KTH!)

Skicka sedan till studierektor (som vidarebefordrar till prefekt och programansvarig).

 

3) Försök att ge så kompletta uppgifter som möjligt.

Tänk på att kursanalysen är ett hjälpmedel inte bara för teknologerna, utan även för Dig som lärare.

 

4) Med "prestationsgrad" avses antalet presterade poäng hittills på kursen 

    (inlämningsuppgifter, projektuppgifter, laborationer etc.)

     dividerat med antalet möjliga poäng för de registrerade studenterna.

Med "examinationsgrad" avses antalet studenter av de registrerade, som klarat samtliga kurskrav. Kurssekreteraren hjälper gärna till här.

 

5) Kontakten med studenterna:

 

 

Slutligen, tänk på att:

 

från ett läsår till nästa.