SF1602, Differential- och integralkalkyl (envariabelanalys), 2007/2008.
SF1602, Differential and Integral Calculus (one variable),
2007/2008.
9 hpoäng
Kurslitteratur: A. Persson, L.-C. Böiers, Analys i en
variabel. Studentlitteratur. Tillhörande övningsbok.
Observera att det finns möjlighet att införskaffa kompletterande
litteratur, t ex
R. A. Adams, Calculus: a complete course. 6th Edition.
G. Forsling, M. Neymark, Matematisk analys: en variabel. Stockholm
Liber.
Format, examination mm
Se information under tabellhuvudet
Kurs-PM ovan, eller klicka på länken.
Till Håkan Hedenmalms hemsida.
Registreringsfrågor hanteras av kurssekreterare
Rose-Marie Jansson.
Om Ni har synpunkter på kursen, vänd Er med förtroende till
studeranderepresentanterna
Anna Baecklund
och Lars Lowe Sjösund.
OBS. Extra föreläsning 19 dec 10-12 i F2.
Skrivningsresultat: statistik
SF1602: 120 registrerade studenter, varav 111 deltagit aktivt i kursen.
Härav 94 godkända (vilket motsvarar 85% av 111, eller 78% av 120):
9 st (10%) A, 24 st (26%) B, 29 st (31%) C, 25 st (27%) D, 7 st (7%) E.
5B1106: Dessa är studenter från tidigare årskurser,
som sparat denna kurs. 8 deltagare, varav 5 godkända, 4 st fick 3, och
1 st 4.
Kursanalys: studentkommentarer
Utvärderare: Anna Baecklund, Lars Lowe Sjösund
Kursinformation:
Kursinformationen överlag bedömdes som bra, men alla rekommenderade
uppgifter bör finnas utlagda vid kursstarten. Det är bra att det
fanns information om vad varje föreläsning skulle handla om. Då
inga klagomål kommit om institutionens öppettider el. dyl. bedömdes
institutionens service som bra.
Föreläsningar:
Föreläsningarnas tempo bedömdes som bra, liksom problemens
svårighetsgrad. Däremot önskar vi att mer fokus läggs på
de delar av kursen som är nya, exempelvis olika sorters summor. Mer
strukturerat och välplanerat tavelarbete vore också bra. Till
exempel har det förekommit att samma tavla använts om och om igen
medan alla andra stått tomma. Ett tips är att påbörja
en ekvation på en tavla och fortsätta på en närliggande
istället för att hoppa fram och tillbaka på samma tavla.
Övningar:
Övningarna anses av studenterna vara bra. Problemen som räknades
igenom på övningarna bedömdes vara i nivå med kursen.
Kurslitteratur:
Boken anser vi vara bra till viss del, men utelämnar steg i bevis vilket
försvårar förståelsen. Förslag har kommit om att
byta till boken "Matematisk analys i en variabel" av Göran Forsling,
men behålla övningsboken som uppskattas av de flesta.
Examination:
Tentamenssystemet anses vara mycket bra. Särskilt uppskattas det
faktum att den delas in i två delar, varav den första delen
består av modulerna som har kunnat avverkas tidigare under kursen.
Bonussystem:
Bonussystemet med moduler anser vi vara bra. Dock kan man dela upp dem
på fler skrivningstillfällen för att motivera ett kontinuerlig
studerande. Svårighetsgraden behöver inte ändras.
Övriga kommentarer:
Det var trevlig med en lärare som hade humor. Det var skönt att
det nästan inte förekom några slarvfel från Håkans
sida. Assarna var trevliga och hjälpsamma.
Kontrollskrivningar, tentamen, mm
Lösningsförslag till KS1 (MODUL 1).
Lösningsförslag till KS2 (MODUL 2).
Lösningsförslag till KS2 (MODUL 3).
Lösningsförslag till KS3 (MODUL 4).
Lösningsförslag till KS3 (MODUL 5).
Lösningsförslag till Tentamen 2007-12-21 (del 1).
Lösningsförslag till Tentamen 2007-12-21 (del 2).
Lösningsförslag till Kompletteringstentamen 2008-01-08 (del 1).
Inlämningsuppgift avseende Taylors formel (MODUL 6).
Lösningsförslag till omtentamen 2008-05-29.
Räkneövningarna leds av:
|

|
|