Fråga: vad som styr kursens
inriktning och innehåll
Svar: Ibland
träffar man på någon som tror att det är boken
som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är
inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de
mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för
alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt
de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken.
OBSERVERA!MATLAB-LABORATIONER SOM
ger 1p-4p BONUS POÄNG TILL ATT KLAR SIG!!
Mål
Kunskapsmål
Efter genomgången kurs skall studenten:
Efter genomgången kurs skall studenten
Litteratur
Persson, A. och Böiers, L-C.: Analys i en
variabel, kapitel 0-9 samt appendix A och B. Studentlitteratur 2003.
ISBN 91-44-02056-2
Detta gäller
även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på
den första timmen av angiven övning.
Läsanvisningarna nedan refererar till vår lärboken, Analys i en variabel (PB1), samt
till stencilen Kompletterande
kurslitteraratur om serier. Övningstalen är
hämtade från exempelsamligen Övningar i analys i en variabel
från 2007(ÖEV). Observera för tydlighets skull att de
avsnitt i läroboken som anges nedan SKALL KUNNAS. Vidare är det mycket viktigt
att kunna tal RÄKNA
SJÄLV ( en del av dessa är lösta tal ur
övningsboken). På tentan kommer minst två tal att
väljas ur samlingen tal RÄKNA
SJÄLV
OBS! I Sal 530 har vi " AKTIVA ÖVNINGAR"
[OBS!!
Om
föreläsaren inte hinner med ett visst avsnitt så
är det studenten skyldighet att själv studera det
avsnittet som föreläsaren inte hunnits med.]
Föreläsn/övn/ KS.nr. |
Tid | Sal |
Teori i lärboken PB1 |
Förslag till övningsexempel: ÖEV |
F1 | 21/1:10-12 |
Aula |
Appendix B: matematiskt symbolspråk, 1.1:
intervall,1.2: funktioner, 1.3 absolutbelopp 1,4: polynom, |
Räkna
själv: 1.15,1.22, 1.25,1.37, 1.48 |
F2 | 22/1: 13-15 |
Aula | 1.5: rationella funktioner, 1.6:
potens-och exponentialfunktioner, 1.7: logaritmer |
Räkna själv:1.51abc,1.57,1.68,1.71,172abc |
Ö1 | 23/1: 10-12 |
530,531,532 |
1.9, 1.17, 1.27, 1.34, 1.44,
1.61ac, 1.65, 1.72de, 1.74 abc. |
|
F3 | 23/1: 13-15 |
Aula | 1.8: inverser och sammansättningar, 1.9:
trigonomettriska funktioner, 1.10: arcusfunktioner, 1.11: hyperboliska
funktioner. |
Räkna
själv: 1.84, 1.94, 1.95, 1.98, 1.104, 1.113,1.126, 1.129 |
F4 |
24/1: 10-12 |
Aula |
2.1:gränsvärden,
2.2: kontinuitet |
Räkna
själv:2.1, 2.12, 2.13, 2.15, 2.19 |
Ö2 |
25/1: 8-10 |
530,531,532 | 1.89, 1.93, 1.98, 1.101, 1.111,
1.113, 1.115,1.140 1.123, 2.4, 2.8c, 2.20. |
|
F5 |
28/1: 10-12 |
Aula | 2.3 talet e ,2.4:
standardgränsvärden, 2.5.1: asymptoter |
Räkna själv:2.25ab, 2.26, 2.27 |
F6 |
29/1: 13-15 |
Aula | 3.1-3.3: derivator ( ingår ej i KS1 men i KS2) |
Räkna själv:3.3, 3.6 |
Ö3 |
30/1: 10-12 KS1:10.15-11.15 |
530,531,532 | KS1 under första timmen och
sedan räkna REPETERA INFÖR KS1 |
3.1cdef, 3.7b, 3.9defg. |
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal |
Teori i kursboken PB1 | Förslag till övningsexempel: ÖEV |
F7 | 30/1: 13-15 |
Aula | 3.4: de elementära funktionernas derivator, 3.5:
allmänna egenskaper REPETERA INFÖR KS2 |
Räkna själv:3.10, 3.16, 3.17, 3.21 |
F8 | 31/1: 10-12 |
Aula | 3.6: Högre derivator, 3.8: differentialer, 4.1:
kurvritning |
Räkna själv:3.26, 3.34, 4.4a |
Ö4 | 1/2: 8-10 |
530,531,532 | REPETERA INFÖR KS2 | 3.11i, 3.12cd, 3.19, 3.28, 4.be,
4.4b |
F9 | 4/2: 10-12 |
Aula | 4.2 . extremvärden, 4.3.optimering.4.4.olikheter. REPETERA INFÖR KS2 |
Räkna själv:4.5, 4.7, 4.8, 4.9a, 4.11, 4.15a |
F10 |
5/2: 13-15 |
Aula | linjära
differentialekvationer av andra ordningen, 8.6:den homogena ekvationen 8.7: partikuläralösningar,. REPETERA INFÖR KS2 |
Räkna själv:8.38, 8.42 |
Ö5 |
6/2: 10-12 |
530,531,532 | REPETERA INFÖR KS2 | 4.12a, 4.15c, 4.30, 4.31,
8.40ab, 8.41ab |
F11 |
6/2: 13-15 |
Aula | 8.7:
partikuläralösningar, Pendel 8.8:högre ordningar REPETERA INFÖR KS2 |
Räkna själv: 8.47, 8.48, 8.50, 8.52, 8.55 |
F12 |
7/2: 10-12 |
Aula | 5.1: primitiva funktioner 5.2: partialbråksuppdelning (Utom fallet då nämnaren har multipla komplexa nollställen) (ingår ej i KS2 men i KS3) |
Räkna
själv:5.6, 5.7, 5.13, 5.18a, 5.20 |
Ö6 |
8/2: 8-10 KS2: 8.15-19.15 |
530,531,532 | KS2:under första timmen och
sedan räkna REPETERA INFÖR KS2 |
5.2df, 5.4de, 5.5deh, 5.8c, 5.9f |
Jag vill lära mig envariabelsanalys via nätet
Här finns några lösta tal om modul3
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal | Teori i kursboken PB1 |
Förslag till övningsexempel: ÖEV |
F13 |
11/2:10-12 |
Aula | 5.2:
partialbråksuppdelning (Utom fallet då nämnaren har
multipla komplexa nollställen) 5.3: rotuttryck, 5.4: trigonometriska funktioner REPETERA INFÖR KS3 |
Räkna
själv:5.23a, 5.26a, 5.28ac |
F14 |
12/2: 13-15 |
Aula | Reserv REPETERA INFÖR KS3 |
Räkna själv: 5.35, 5.38, 5.40a, 5.41ab, 5.47. |
Ö7 |
13/2: 10-12 |
530,531,532 | 5.24acd, 5.28d, 5.30b, 5.32,
5.36c, 5.40b, 5.41d, 5.46 |
|
F15 |
13/2: 13-15 |
Aula | 6.1-2: Riemannnintegralen |
Räkna själv:6.1, 6.5, 6.7 |
F16 |
14/2: 10-12 |
Aula | 6.3-4: integrationsregler |
Räkna själv:6.11, 6.15ac, 6.16d, 6.19a |
Ö8 |
15/2: 8-10 |
530,531,532 | REPETERA INFÖR KS3 | 6.8, 6.12a, 6.14, 6.16bc, 6.18c,
6.19b |
F17 |
18/2: 10-12 |
Aula | 6.5: generaliserdae integraler |
Räkna själv:6.25a, 6.28, 6.30, 6.32ab, 6.34. |
F18 |
19/2: 13-15 |
Aula | 7.1: areor, 7.2: En
tråds massa, 7.3: rotationsvolymer |
Räkna själv: 7.4, 7.9, 7.14, 7.16, 7.21. |
Ö9 |
20/2: 10-12 |
530,531,532 | REPETERA INFÖR KS3 | 6.27, 6.29b, 6.31b, 6.33bf, 7.3,
7.12, 7.17 |
F19 |
20/2: 13-15 |
Aula | 7.4: Kurvlängder( utom
polär form), 7.5: Rotationsytor. |
Räkna själv:7.23, 7.24, 7.25, 7.32. |
F20 |
21/2: 10-12 |
Aula | 2.5.4 serier, 7.9 integraler och
summor( ingår ej i KS3 men i KS4) |
Räkna själv: 2.33ab, 2.34e, 7.47 |
Ö10 |
22/2:8-10 KS3: 8.15-9.15 |
530,531,532 | KS3
första timmen,sedan räkna |
2.32abcd, 2.34abc, 7.46. |
Föreläsn/övn/ Lappskr.nr. |
Tid | Sal | Teori i kursboken PB1 |
Förslag till
övningsexempel: ÖEV |
F21 |
25/2:10-12 |
Aula | Hämta
stencilen om serier |
Räkna
själv:Ur stencilen om serier 1ac,4d,5c |
F22 |
26/2:13-15 |
Aula | 9.2: Taylorsformel. 9.3: standardutvecklingar 9.4: entydighet |
Räkna själv: 9.2ac, 9.3, 9.10 |
Ö11 |
27/2: 10-12 |
530,531,532 | Ur stencilen om serier |
ur stencilen om serier 2a,3ab,4c,5c,6b, ur ÖEV: 9.1, 9.4, 9.10 |
F23 |
27/2: 13-15 |
Aula | 9.5: resttermen 9.6: Gränsvärden med hjälp av taylor och L´hospital. |
Räkna själv: 9.11, 9.17, 9.20, 9.22a, 9.27 |
F24 | 28/2: 10-12 |
Aula | Allmän repetition |
Räkna själv:9.30, 9.35, 9.37, 9.40 |
Ö12 |
3/3: 13-16 KS4: 13.15-14.15 |
530,531,532 | KS4 första timmen, därefter repetition via t ex några övningstal som inte hanns med. |
|
F25 |
4/3 |
Aula |
MATLAB redovisning |
|
TENTAMEN |
Måndag 10 mars kl
14.00-19.00 |
Omtentamen 4 juni |
|
|
Sidansvarig:
karim Daho Uppdateras kontinuerligt |