Kursanalys : SF1625-Matematik för CMIEL1 och
CINTE1
Kursen värderas till 7,5 hp och ges i period 3.
Kursanalysen består av tre delar:
- Kvantitativa data .
- Analys av ansvarig lärare .
- Studenternas
syn på kursen .
- förslag
inför nästa
kursomgång .
Kvantitativa
data
Moment |
TEN1 |
TEN2 |
Momentdatum |
2009-03-01 |
2009-06-03 |
Civilingenjörsutb i
microelektronik: CMIEL1
|
|
|
Antal tenterande
|
38
|
|
Antal godkända
|
24 ca 63%
|
|
Antal underkända |
14 ca37%
|
|
Civilingenjörsutb i
informationsteknik: CINTE1
|
|
|
|
Antal tenterande |
55
|
|
Antal godkända
|
39 ca 71%
|
|
Antal underkända |
16 ca 29%
|
|
|
Analys
av ansvarig lärare
Kursinnehåll
Kursen behandlar i huvudsak differential-kalkyl och integral-kalkyl i
en variabel, men också en del om speciella funktioner,
såsom exponential-funktionen och dess
invers - logaritm-funktionen - och de trigono-metriska funktionerna och
deras inverser.
Begrepps-mässigt är det mesta bekant från gymnasiet -
derivator läser man i C-kursen, integraler
i D-kursen, och de trigono-metriska funktionerna,
exponential-funktionen och logaritmer läser man
också om i C- och D-kurserna; differential-ekvationer finns i
E-kursen. Taylors formel och
L'Hospitals
regel är däremot nya.Detta gäller även i viss
mån
serier. Framställningen här är givetvis mer stringent
än i
gymnasiet, både när det gäller definitioner av begrepp
och härledningen av resultat ("satser"). Dessutom går
vi betydligt längre när det gäller
beräknings-metoder.
Kurslitteratur
Arne Persson och Lars-Christer Böiers, Analys i en
variabel, 2:a upplagan. Studentlitteratur (2001) ( ISBN. 91-44-02056-2)
eller senaste upplagan.
Övningar i analys i en variabel, 5:e upplagan. Lunds
tekniska högskola/KFS förlag (2007).
Omfångsmässigt passar böckerna kursen
bra.
Analys i en variabel är en välorganiserad bok som går
rakt på sak. Detta ger boken ett ganska kompakt intryck. Boken
är ambitiös i sitt
innehåll
och använder ett matematiskt framställningssätt som
många nya teknologer är ovana vid.
Undervisning
Undervisningen på kursen
är fördelad på 50 timmar föreläsningar, 25
timmar övningar. Vidare är kursen uppdelad i
fyra moduler
Föreläsning:
Genomgång av centrala begrepp och tekniker, samt tips och
allmän information om kursen. Alla administrativa frågor, om
examination och dylikt, avhandlas här.
Övningar:Lärarledda
övningar och studentarbete. Kursens fyra kontrollskrivningar ges
också på övningstid.
Examination
Kontrollskrivningar
Varje kursmodul avslutades med en kontrollskrivning dvs vi hade
fyra kontrollskrivningar under
kursens gång . Varje kontrollskrivning bestod av tre uppgifter av
problemtyp à 3 poäng som skulle lösas på 60
minuter och godkänt gavs
vid 5 poäng av maximalt 9 poäng. Är man godkänd i
KS nr x, 1≤x≤4 hoppar man över tal x
=tillgodoräknar tal x på tentamen.
Tanken med kontrollskrivningarna var att dels att
hålla uppe ett tempo så att de inte hamnar på
efterkälken, dels att skapa samma stressade situation som
vid en tentamen och på så sätt förbereda dem
inför tentan.
Tentamen
Tentamen bestod av 8 uppgifter. Vissa problemtal var lite av
standardtal som övade problemlösning
och krävde att teknologerna hade följt med i kursen .
Genomförande via
Pedagogiska
mål
En typisk föreläsning började med att jag kort
repeterade det väsentliga från förra
föreläsningen och förklarade dagens
föreläsning.Sedan varvades teori och exempel.Vid några
tillfällen demonstrerade jag hur man kan använda MATLAB
för att öka förståelse för
dagensföreläsning. Studenterna fick själva öva med
mig hur man kan lösa andra typiska övningar av
tillämpningskaraktär och förberedas till matlab-/
Java-laborationer son skulle göras för att få
ytterliggare bonus poäng till tentamen
Som helhet upplever jag att föreläsningarna fungerade
bra.
Öviningar: 25 h
Kompletterande
genomgångar, lärarledda övningar och studentarbete.
Till varje
föreläsning finns en läxa
bestående av ett visst antal tal som täcker syftet med
vad görs under föreläsningen Dessa sammanstält i
modul-läxa.
Ur varje modul-laxa kommer tre obetydligt ändrade tal
att väljas för motsvarande KS.
För att kunna klara läxorna och därmed KSarna samt
tentan krävs100% närvaro på föreläsningarna
och inläsning av kursboken.
MATLAB har eleverna läst i IF1611 Ingenjörsmetodik
(MAP) . Den här kunskapen om MATLAB behöver kontinuitet.
- Syfte med
datorlaborationer
- En
del av arbetet med läxorna går ut
på att lösa vissa uppgifter i
övningsboken och sedan utnyttja
dator för att öka
förståelsen.
- Avsikten
med datorlaborationer är
att de inte skall
vara betungande
men lärorika.
I den skriftliga
rapporten skall gruppen
förklara sina
resultat både matematiskt och fysikaliskt. Under hela
utbildningen är
det tänkt att du skall använda MATLAB
som räkneverktyg, dessutom används programmet av allt
fler
företag så den tid du nu ägnar åt att lära
dig grunderna är väl använd.
För att övningarna skall kunna ge bestående kunskap
krävs att du
arbetar aktivt och medvetet med dem.
För
den här
omgången hela 30 grupper genomförde sina laborationer och
kunde tillgodo sig "välförtjänta" 2 bonuspoäng.
Studenternas
syn på
kursen
Vi hade en diskution om kursen kontinuerligt under
föreläsningstid. CMIEL1/CINTE1-teknologer verkar ha
svårt att
utvärdera kursen via institutionens hemsida .
Jag har skrivit och delat ut under sista veckan en enkät
för att kursvärdera SF1625 matematik, som sammanfattades av
kusvärderaren (bilaga
2)
Mitt intryck är att
de flesta teknologerna är nöjda med
kursen, även om det finns en del invändningar, t.ex
Smartboard.
Mest uppskattat blev föreläsningsanteckningar
och innehållet av kursens hemsida
Annars vill jag hänvisa
till de utvärderingar som gjorts
för att få en bättre bild av teknologernas
syn ()
Förändringar inför
nästa kursomgång
En ny form av undevisning som tilltalar teknologerna att arbeta
kontinuerligt med kursen teoretiskt och praktiskt
. Detta förslag använder sig av SLAS med läxor,
kontrollskrivningar och Matlabövnigar
Matematiken är full av
intressanta och fängslande problem. Vår viktigaste uppgift
som matematiklärare är troligen att leda våra elever
till insikt om detta. men den upppgiften är inte alltid lätt,
ty även om vi själva uppskattar ämnet helt oberoende av
dess stora användbahet, vill många av våra elever se
en omedelbar praktisk nytta av sina kunskaper. Tyvärr är det
mycket svårt att presentera vettiga matematiska
tillämpningar för elever utan tillräckliga kunskaper i
ämnet. Detta betyder att för att kunna bekanta sig med
intressanta användningsområden måste man gå
igenom en ordentlig skolning i matematik under en tid då
läraren inte kan prestera några övertygande bevis
på nyttan av det som eleverna måste lära sig. Men
motivationen är mycket viktigt och praktiska exempel kan
hjälpa till att skapa den.
Inga klassiska matematiska övningar : dessa
ersättes med Matteverkstad som består av SLAS med läxor, matte jour
och MATLAB övningar. Dessa
hålls av SLAS och MATLABs faddrar (ME/IT studenter som går
högst i tvåan).
Tanken är så många som möjligt klarar kraven
på kursen utan att tentera. SLAS övar att arbeta den
teoritiska delen för att klara KS medan MATLAB
övningarna
hjälper att utnyttja
dator för att öka
förståelsen. Mattejouren i Kista för de
behövliga.
Ansvarig Lärare: Karim Daho
|