Kursledare John
Andersson
Kurssekreterare Anne
Riddarström (telefon 08-790 6297)
Handledare:
Grupp 1 Henry Kallioniemi
Grupp 2 Olof Sisask
Grupp 3 Emelie Järnberg
Grupp 4 Erik Gyllensvärd
Grupp 5 Sebastian Öberg
Då halva programmet tycks ha bestämt sig för att vara i alperna under det första kursmötet så kommer den första övningen att ges vid två olika tillfällen. Du skall endast gå på det ena.
Om du inte är i alperna så kommer ditt första tillfälle att vara
Efternamn |
SAL |
Handeldare |
TID |
A-HA |
V01 |
Olof Sisak |
25e Mars 10-12 |
HB-LI |
V11 |
25e Mars 10-12 |
|
LJ-Ö |
V21 |
Sebastian Öberg |
25e Mars 10-12 |
Om du är i alperna så kommer ditt första tillfälle att vara
Efternamn |
SAL |
Handledare |
Tid |
A-LA |
D32 |
Emelie Järnberg |
31 Mars 10-12 |
LB-Ö |
D34 |
Erik Gyllensvärd |
31 Mars 10-12 |
Detta arrangemang kommer att leda till kaos och schmaläggningsproblem och för att minimera dessa problem så försök att gå till den sal du är tilldelad. Statistiskt sätt så borde detta leda till att minimera problemen.
Första tillfället är obligatoriskt! Om du inte kan närvara så kommer du inte att få gå kursen!
Kursbeskrivning
Syftet med denna kurs är att studenten
ska använda kunskaper från kursen Algebra och Geometri på ett
enklare tillämpningsområde, samt att studenten ska öva skriftlig
och muntlig presentation av matematiska metoder och beräkningar.
Se
lärandemål här:
http://www.kth.se/student/kurser/kurs/SF1660
Uppgift
Uppgiften
i denna kurs är att ni tillsammans ska skriva en kort uppsats i
matematik. Uppsatsen ska bestå av en sammanfattning av teorin
tillsammans med tydliga lösningar till några av problemen från ert
avsnitt (tilldelas på det första kursmötet), eller liknande
uppgifter. Dessa lösningar ska vara skrivna som förklarande
exempel. Ytterligare instruktioner om uppsatsen får ni av er
handledare.
Uppsatsens omfattning förväntas vara 7-8 sidor
med normala typsnitt och sidformatering. Ungefär halva uppsatsen
skall ägnas åt sammanfattningen och halva åt de förklarande
exempel (men i framställningen kan förstås teori och exempel
blandas på olika sätt).
Syftet med detta projekt är att ni
ska träna på skriftlig framställning av matematik och matematiska
tillämpningar. För att bli godkänd måste givetvis alla
beräkningar i uppsatsen vara korrekta. Men ännu viktigare är att
skriva en klar och tydlig presentation där man lätt kan följa både
den övergripande strategin samt hur och varför varje steg utförs.
Uppsatsen ska vara skriven med en läsare i åtanke som just
nu går kursen Algebra och Geometri. Ni behöver inte förklara
grundläggande begrepp och resultat från den kursen, utan ni ska
istället förklara hur metoder och resultat används i det aktuella
sammanhanget. Det viktiga är att fundera på vad som kan vara
komplicerat eller svårbegripligt för den tänkte läsaren, och se
till att det finns tydligt förklarat och motiverat.
Skriv
med egna formuleringar, det är inte tillåtet att kopiera från
andra källor! Vi kommer att utföra plagiatkontroll på uppsatserna.
Specifikt så är detta inte en övning i översättning så ni får
absolut inte under några omständigheter ha med översätta avsnitt
ur kursboken i er uppsats (satser och definitioner är
undantaget).
Ordbehandlare
Uppsatserna ska skrivas i
Word/OpenOffice/etc., eller
samt skickas in i pdf-format (många
på matteinstitutionen använder Linux vilket gör att Microsoft
dokument inte formateras rätt så skicka in i PDF).
Villkor
för godkänt
Uppsatsen ska vara skriven enligt
instruktionerna ovan: se
även följande pdf som delades ut på första kursmötet. För
godkänt krävs även att ni lämnar in uppsatsen i tid (se
kursplanering nedan.)
Vid den muntliga redovisningen kommer
vi handledare att ställa frågor på det teoretiska innehållet och
detaljer i lösningar av problemen. Vi kommer även att be er att
berätta hur ni har resonerat kring den pedagogiska presentationen,
dvs. hur ni har valt att presentera stoffet, vad som har betonats,
vad som har utelämnats etc. Vi kommer att ställa frågor slumpvis
till alla i gruppen, vilket betyder att alla måste vara insatta i
alla aspekter av arbetet.
Kursens lärare kommer att använda följande rättningsmall som beskriver exakt vad vi förväntar oss.
Kurslitteratur:
Vi kommer att använda Anton-Rorres “Elementary Linear Algebra”. Varje grupp kommer endast att använda ca 10 sidor ur boken.
Kursplanering:
1) Onsdagen den 25e Mars: Första kursmötet
a) Presentation av kursen.
b) Indelning i grupper om tre studenter.
c) Val av projekt ur Anton-Rorres “Elementary Linear Algebra”.
d) Tid för grupperna att planera sitt arbete.
2) Mellan den 25e Mars och den 13e April arbetar grupperna självständigt med sina projekt.
3) Måndagen den 13e April: Andra kursmötet (Frivilligt).
Det andra kursmötet är ett handledningsmöte där kursassistenterna kommer att finnas tillgängliga för att besvara frågor och/eller diskutera projekten.
4) Onsdagen den 15e April skickas slutverisionen till handledaren i PDF format.
5) Rättad uppsats skickas tillbaka till er så snart som möjligt. Eventuellt med instruktioner från rättande lärare inför redovisningen.
6) Onsdagen den 22e April kl 10-12 eller 13-15 redovisas uppsatsen.
7) Fredagen den 24e April kl 10-12 sker eventuell kompletering.
Plagiat!
Det är lätt, när man skriver en uppsats som den här, att frestas att kopiera, skriva av eller att hänge sig åt allsköns typer av plagiering. Det är inte tillåtet!
Mer specifikt så skall uppsatsen skrivas från grunden. Ni får inte skriva av eller översätta avsnitt i boken. Det enda undantaget är satser och definitioner som inte behöver ha originella formuleringar. All annan text skall vara egenkomponerad.
Behöver jag ens säga att det inte är tillåtet att översätta med google translate eller liknande programvara?