SF1660, Matematikprojekt I, VT2015.

KursPM för CSAMH1 våren 2015.



Kursledare John Andersson

Kurssekreterare Anne Riddarström (telefon 08-790 6297)



Handledare:


Grupp 1 Henry Kallioniemi

Grupp 2 Olof Sisask

Grupp 3 Emelie Järnberg

Grupp 4 Erik Gyllensvärd

Grupp 5 Sebastian Öberg


Då halva programmet tycks ha bestämt sig för att vara i alperna under det första kursmötet så kommer den första övningen att ges vid två olika tillfällen. Du skall endast gå på det ena.


Om du inte är i alperna så kommer ditt första tillfälle att vara


Efternamn

SAL

Handeldare

TID

A-HA

V01

Olof Sisak

25e Mars 10-12

HB-LI

V11

Henry Kallioniemi

25e Mars 10-12

LJ-Ö

V21

Sebastian Öberg

25e Mars 10-12

Om du är i alperna så kommer ditt första tillfälle att vara

Efternamn

SAL

Handledare

Tid

A-LA

D32

Emelie Järnberg

31 Mars 10-12

LB-Ö

D34

Erik Gyllensvärd

31 Mars 10-12



Detta arrangemang kommer att leda till kaos och schmaläggningsproblem och för att minimera dessa problem så försök att gå till den sal du är tilldelad. Statistiskt sätt så borde detta leda till att minimera problemen.



Första tillfället är obligatoriskt! Om du inte kan närvara så kommer du inte att få gå kursen!



Kursbeskrivning
Syftet med denna kurs är att studenten ska använda kunskaper från kursen Algebra och Geometri på ett enklare tillämpningsområde, samt att studenten ska öva skriftlig och muntlig presentation av matematiska metoder och beräkningar.

Se lärandemål här: http://www.kth.se/student/kurser/kurs/SF1660

Uppgift

Uppgiften i denna kurs är att ni tillsammans ska skriva en kort uppsats i matematik. Uppsatsen ska bestå av en sammanfattning av teorin tillsammans med tydliga lösningar till några av problemen från ert avsnitt (tilldelas på det första kursmötet), eller liknande uppgifter. Dessa lösningar ska vara skrivna som förklarande exempel. Ytterligare instruktioner om uppsatsen får ni av er handledare.

Uppsatsens omfattning förväntas vara 7-8 sidor med normala typsnitt och sidformatering. Ungefär halva uppsatsen skall ägnas åt sammanfattningen och halva åt de förklarande exempel (men i framställningen kan förstås teori och exempel blandas på olika sätt).

Syftet med detta projekt är att ni ska träna på skriftlig framställning av matematik och matematiska tillämpningar. För att bli godkänd måste givetvis alla beräkningar i uppsatsen vara korrekta. Men ännu viktigare är att skriva en klar och tydlig presentation där man lätt kan följa både den övergripande strategin samt hur och varför varje steg utförs.

Uppsatsen ska vara skriven med en läsare i åtanke som just nu går kursen Algebra och Geometri. Ni behöver inte förklara grundläggande begrepp och resultat från den kursen, utan ni ska istället förklara hur metoder och resultat används i det aktuella sammanhanget. Det viktiga är att fundera på vad som kan vara komplicerat eller svårbegripligt för den tänkte läsaren, och se till att det finns tydligt förklarat och motiverat.

Skriv med egna formuleringar, det är inte tillåtet att kopiera från andra källor! Vi kommer att utföra plagiatkontroll på uppsatserna. Specifikt så är detta inte en övning i översättning så ni får absolut inte under några omständigheter ha med översätta avsnitt ur kursboken i er uppsats (satser och definitioner är undantaget).

Ordbehandlare
Uppsatserna ska skrivas i

samt skickas in i pdf-format (många på matteinstitutionen använder Linux vilket gör att Microsoft dokument inte formateras rätt så skicka in i PDF).

Villkor för godkänt
Uppsatsen ska vara skriven enligt instruktionerna ovan: se även följande pdf som delades ut på första kursmötet. För godkänt krävs även att ni lämnar in uppsatsen i tid (se kursplanering nedan.)

Vid den muntliga redovisningen kommer vi handledare att ställa frågor på det teoretiska innehållet och detaljer i lösningar av problemen. Vi kommer även att be er att berätta hur ni har resonerat kring den pedagogiska presentationen, dvs. hur ni har valt att presentera stoffet, vad som har betonats, vad som har utelämnats etc. Vi kommer att ställa frågor slumpvis till alla i gruppen, vilket betyder att alla måste vara insatta i alla aspekter av arbetet.


Kursens lärare kommer att använda följande rättningsmall som beskriver exakt vad vi förväntar oss.



Kurslitteratur:

Vi kommer att använda Anton-Rorres “Elementary Linear Algebra”. Varje grupp kommer endast att använda ca 10 sidor ur boken.


Kursplanering:

1) Onsdagen den 25e Mars: Första kursmötet

a) Presentation av kursen.

b) Indelning i grupper om tre studenter.

c) Val av projekt ur Anton-Rorres “Elementary Linear Algebra”.

d) Tid för grupperna att planera sitt arbete.

2) Mellan den 25e Mars och den 13e April arbetar grupperna självständigt med sina projekt.

3) Måndagen den 13e April: Andra kursmötet (Frivilligt).

Det andra kursmötet är ett handledningsmöte där kursassistenterna kommer att finnas tillgängliga för att besvara frågor och/eller diskutera projekten.

4) Onsdagen den 15e April skickas slutverisionen till handledaren i PDF format.

5) Rättad uppsats skickas tillbaka till er så snart som möjligt. Eventuellt med instruktioner från rättande lärare inför redovisningen.

6) Onsdagen den 22e April kl 10-12 eller 13-15 redovisas uppsatsen.

7) Fredagen den 24e April kl 10-12 sker eventuell kompletering.



Plagiat!

Det är lätt, när man skriver en uppsats som den här, att frestas att kopiera, skriva av eller att hänge sig åt allsköns typer av plagiering. Det är inte tillåtet!

Mer specifikt så skall uppsatsen skrivas från grunden. Ni får inte skriva av eller översätta avsnitt i boken. Det enda undantaget är satser och definitioner som inte behöver ha originella formuleringar. All annan text skall vara egenkomponerad.

Behöver jag ens säga att det inte är tillåtet att översätta med google translate eller liknande programvara?