4.DER               Derivator

Föreläsningar


Innehåll:

Kap. 4 utom 4.3 och 4.5.2 B-C (s. 154-158)

Må 19/9 15-17 FR4 (OBS!)

  • 4.1 Definition av derivata.

  • 4.2.1-2 Deriveringsregler.
401 - 402
Ti 20/9 8-10 E1
  • 4.2.3 Härledning av funktionernas derivator.

  • 4.2.4 Differentialer.

  • 4.2.5 Implicit och logaritmisk derivering.

  • 4.4 Högre derivator.
403 - 411
  • Vissa derivator kan beräknas direkt ur definitionen, ex.vis derivatorna för x2 och x3.

  • Differentialer spelar inte så stor roll i denna kurs, men förekommer mer i Matematik II. Skall dock kännas till.

  • (4.4) Implicit derivering är viktig och brukar vålla en del problem. Poängen är att man kan få fram värdet för y:s derivata även då y inte definieras explicit som funktion av x.
  • Logaritmisk derivering är ofta praktisk eftersom metoden kan spara mycket tid.

  • Högre derivator (y'', y''' osv.) uppträder i viktiga differentialekvationer.
    Man bör lära sig att hantera högre derivator även vid implicit derivering.
O 21/9 10-12 Q1
  • 4.5.1 Monotonitetssatsen.
421 - 423
Monotonitetssatsen 4.4 (s. 144) sammanfattar i fem punkter sambanden mellan en funktions växande och avtagande och derivatans tecken.
  • Här behöver man skilja på strikt växande och växande (och motsvarande för avtagande.)

  • Del 3. av satsen utsäger att i en lokal extrempunkt är derivatan = 0, om den existerar.

  • Del 4 och 5 relaterar begreppen konvexitet och konkavitet till andraderivatans tecken. (f''>0 => f är konvex). Dessa begrepp bör kunnas. (Minnesregel: f(x) = x2, vars graf ser ut som ett U, är konvex). Dessa satser tillämpas här på max och minproblem.
To 22/9 8-11 E1

  • 4.5.2 Rolles sats. Medelvärdessatsen.
418 - 420, 424 - 434.
Medelvärdessatsen följer nästan direkt av
(4.5) Rolles sats.
  • Dessa satser behövs för ett fullständigt bevis av hela monotonitetssatsen.

  • Det viktiga här är att satserna tillåter oss att dra slutsatser om funktioners växande och avtagande i hela intervall.

  • Därmed kan man lösa problem av typ:
    • Bestämma värdemängden för en funktion.
    • Bevisa en olikhet.
    • Skissera en kurva.
    I samtliga ovanstående problem studerar man derivatans tecken i intervallen mellan derivatans nollställen och eventuella randpunkter. Här ges tre exempel på hur en sådan undersökning kan gå till. Notera särskilt användningen av tabeller.

  • (4.6) Kurvskiss 1

  • (4.7) Kurvskiss 2
Utskrift
KTH Matematik 5B1115      Matematik I för Bio och K 2005