Inst. för Matematik    |   KTH    |


5B1132 Amelia 1 för P ht 2003

Kontinuerlig examination

En viktig del av upplägget i denna kurs är den kontinuerliga examinationen. Kursen är indelad i fem moment som examineras löpande med kontrollskrivningar, grupparbeten och redovisningar. Dessa arbeten poängsätts och den som får ihop 9 poäng av 12 möjliga under ett moment är godkänd på det momentet.

Den som misslyckas med att bli godkänd på ett moment under kursens gång får en ny chans på den avslutande tentamen. För godkänt på kursen krävs godkänt på samtliga moment plus ett visst antal poäng på tentan. Se under rubriken examination i kursinformationen.

Kontrollskrivningar. Kontrollskrivningar ges var tredje vecka under övningsräkningstid. Varje kontrollskrivning innehåller 3 uppgifter. Skrivtiden är 45 minuter och inga hjälpmedel är tillåtna. Syftet med kontrollskrivningar är att ge incitament att studera kontinuerligt under kursen och att ge feedback på att de grundläggande begreppen och metoderna lärts in på ett bra sätt. Dessutom ger de träning i matematisk argumentation och presentation. Varje kontrollskrivning kan ge maximalt 5 poäng.

Grupparbeten. Grupparbetena genomförs i grupper om 3-5 personer och redovisas både skriftligt och muntligt. Ibland innehåller de deluppgifter som är avsedda att lösas med maple eller matlab. Syftet med grupparbetena är, förutom att ge incitament till kontinuerligt arbete under kursen, att de ska ge inblick i några roliga och intressanta tillämpningar av det teoretiska innehållet. Dessutom tränas förmågan att arbeta i grupp och förmågan att presentera matematiska resultat. Opposition på andras arbeten ingår också. Varje grupparbete kan ge maximalt 4 poäng.

Redovisningar. Redovisningarna kan vara av olika typer. Det kan vara individuella muntliga presentationer eller presentationer i grupp. Det kan vara rapportskrivning eller mera reflekterande loggboksskrivning. Det framgår under respektive moment nedan hur de olika redovisningarna går till. Syftet med redovisningarna är oftast att de på ett annat sätt ska ge träning i att formulera matematik och att reflektera över matematik och lärande. Varje redovisning kan ge maximalt 3 poäng.

Här är den kontinuerliga examinationen moment för moment: