|
|
Inst. för Matematik | KTH | | |
KursinformationAllmäntVälkommen till en intressant och förhoppningsvis rolig kurs i matematik! Kursen 5B1132 Analytiska metoder och linjär algebra ger 8 kurspoäng och hålls under HT 2003. Kursansvarig är Lars Filipsson. För räkneövningarna svarar dessa lärare. Kurssekreterare är Ulla Gällstedt. Kurssekreteraren svarar bara på frågor om registrering och rapportering.Mål och innehållKursen består av två huvuddelar, linjär algebra (med linjära ekvationssystem, vektorer och sådant) och envariabelanalys (med derivator och integraler) och den handlar mycket om dessa områdens klassiska problemlösningsmetoder. Men kursmålen gäller inte bara räkning och problemlösning. Det handlar också om att lära sig förstå grundbegreppen ordentligt, att lära sig resonera på ett matematiskt korrekt sätt och att kunna ställa upp matematiska modeller. Läs mer om mål och innehåll i Studiehandboken. Dessutom ska kursen träna deltagarna i kritiskt tänkande, muntlig och skriftlig kommunikation, projektarbete, samarbete och ansvarstagande. En detaljerad beskrivning av innehållet i kursen med rekommenderade hemuppgifter vecka för vecka ges i kursplaneringen.KursfilosofiKursen är en gemensam angelägenhet för lärare och kursdeltagare, där varje deltagare ska utnyttja kursen till att utvecklas och lära sig så mycket som möjligt och lärarna ska göra sitt bästa för att stödja detta. Undervisning och examination ska vara i samklang med samtliga kursmål och utformade så att de uppmuntrar till ett bra lärande.UndervisningDet ges 72 timmar föreläsningar och 40 timmar räkneövningar, plus tillfällen för konsultation och redovisning. OBS: Räkna med att det dessutom krävs minst lika många timmar till av hemarbete för att klara kursen. Ta en titt på schemat. Observera att det ursprungliga schemat (som fortfarande ligger utlagt på KTHs centrala schemasidor) är ändrat: flera föreläsningar har strukits och istället har det tillkommit tillfällen för konsultation och redovisning.ExaminationKursen avslutas med en skriftlig tentamen, men en stor del av examinationen sker löpande under kursen genom grupparbeten, kontrollskrivningar och redovisningar. Så här är det:Kursen är indelad i fem moment. För att bli godkänd på kursen måste man bli godkänd på samtliga moment plus att man måste erhålla ett visst antal poäng på den avslutande tentamen. Varje moment examineras löpande genom:
Tentan innehåller 10 uppgifter. Uppgifterna 1-5 svarar precis mot de fem momenten i kursen. Dessa uppgifter bedöms på skalan godkänd/ej godkänd och man räknar bara de uppgifter som svarar mot moment som man inte blivit godkänd på under kursens gång. Uppgifterna 6-10 poängsätts med maximalt 4 poäng vardera. Betygsgränser:
HederskodexDen kontinuerliga examinationen bygger på ett förtroende mellan lärare och studenter, se denna hederskodex. Varje gång ett grupparbete eller en rapport lämnas in garanterar deltagarna att arbetet är gjort i överensstämmelse med denna hederskodex. Det innebär till exempel att inga plagiat eller avskrivningar förekommer och att alla medlemmar i gruppen har deltagit i arbetet. Observera att detta inte betyder att man ska avstå från att samarbeta eller fråga andra. Samarbete och frågvishet uppmuntras i allra högsta grad, men att åka snålskjuts på de övriga i gruppen eller plagiera någon annans arbete är förbjudet.KurslitteraturDatorlaborationerI grupparbetena ingår uppgifter som är avsedda att lösas med Matlab eller maple.NyheterUnder kursens gång kommer meddelanden och nyheter om kursen fortlöpande att läggas in på Nyheter. Kurshemsidan kommer att uppdateras flera gånger i veckan, så gå in ofta och använd reload-knappen flitigt! Ta gärna hjälp av mattejouren. |