KTH    |   Matematik    |


5B1121 Matematik baskurs

Kursinformation

Allmänt

Välkommen till kursen 5B1121 Matematik baskurs, 4 poäng, som ges under första delen av höstterminen 2005. Kursansvarig föreläsare är Lars Filipsson och för övrig undervisning svarar dessa lärare. Kurssekreterare är Rose-Marie Jansson. Kurssekreteraren svarar bara på frågor om registrering och rapportering.

Mål och innehåll

Kursen är tänkt att vara en brygga mellan gymnasiestudier och KTH-studier i matematik och därmed ge en stabil grund för vidare matematikstudier på högskolenivå. Kursen ska träna logiskt tänkande, öva räknefärdighet och lösningskontroll, samt ge övning i att skriva matematik. Läs mer om mål och innehåll i Studiehandboken. En detaljerad beskrivning av innehållet i kursen med rekommenderade hemuppgifter vecka för vecka ges i kursplaneringen.

Kursfilosofi

Kursen är en gemensam angelägenhet för lärare och kursdeltagare, där varje deltagare ska utnyttja kursen till att utvecklas och lära sig så mycket som möjligt och lärarna ska göra sitt bästa för att stödja detta. Undervisning och examination ska vara i samklang med samtliga kursmål och utformade så att de uppmuntrar till ett bra lärande.

Undervisning

Undervisningen på kursen är fördelad på 16 timmar föreläsningar 32 timmar lektioner och 16 timmar räkneövningar. Räkna med att det krävs minst lika många timmar till av eget arbete för att klara kursen.

Examination

Kursen avslutas med en skriftlig tentamen, men en stor del av examinationen sker löpande under kursen genom lappskrivningar. Så här är det:

Kursen är indelad i tre moment. För att bli godkänd på kursen måste man bli godkänd på samtliga tre moment plus att man måste erhålla ett visst antal poäng på en avslutande tentamen.

Tentamen innehåller 8 uppgifter. Uppgifterna 1-3 svarar precis mot de tre momenten i kursen och man löser bara de uppgifter som svarar mot moment som man inte redan blivit godkänd på under kursens gång. Dessa uppgifter är värda fyra poäng vardera och minst 3 poäng ger godkänt på momentet. Uppgifterna 4-8 poängsätts med maximalt 4 poäng vardera.

Betygsgränser (preliminära):

  • För betyg A och 5: godkänt på moment 1-3 och minst 15 poäng totalt på uppgifterna 4-8
  • För betyg B och 4: godkänt på moment 1-3 och minst 12 poäng totalt på uppgifterna 4-8
  • För betyg C och 4: godkänt på moment 1-3 och minst 10 poäng totalt på uppgifterna 4-8
  • För betyg D och 3: godkänt på moment 1-3 och minst 7 poäng totalt på uppgifterna 4-8
  • För betyg E och 3: godkänt på moment 1-3 och minst 5 poäng totalt på uppgifterna 4-8
Lappskrivningar. På varje moment ges en lappskrivning. Varje lappskrivning innehåller tre uppgifter värda tre poäng vardera. Minst sex poäng ger godkänt på momentet.

Exempel: En student som får resultatet 5 poäng på lappskrivning 1, 7 poäng på lappskrivning 2 och 6 poäng på lappskrivning 3 är därmed godkänd på moment 2 och 3 och ska hoppa över uppgifterna 2 och 3 på tentan. För godkänt betyg på kursen måste denna student på tentan få minst 3 poäng på uppgift 1 plus minst 5 poäng totalt på uppgifterna 4-8.

Komplettering. Den som blivit underkänd på tentamen men ligger nära gränsen för godkänt har en chans att komplettera till godkänt betyg. Rätt att komplettera har endast den som uppfyller ett av följande krav: godkänt på 2 moment och minst 5 poäng på uppgifterna 4-8 eller godkänt på 3 moment och minst 3 poäng på uppgifterna 4-8. Kompletteringen sker genom ett muntligt förhör.

Omtentamina. Den som inte blivit godkänd

Observera att på tentamen och lappskrivningar är inga hjälpmedel tillåtna! Vid omtentamina

Hederskodex

Den kontinuerliga examinationen bygger på ett förtroende mellan lärare och studenter, se denna hederskodex. Varje gång ett grupparbete eller en rapport lämnas in garanterar deltagarna att arbetet är gjort i överensstämmelse med denna hederskodex. Det innebär till exempel att inga plagiat eller avskrivningar förekommer och att alla medlemmar i gruppen har deltagit i arbetet. Observera att detta inte betyder att man ska avstå från att samarbeta eller fråga andra. Samarbete och frågvishet uppmuntras i allra högsta grad, men att åka snålskjuts på de övriga i gruppen eller plagiera någon annans arbete är förbjudet.

Kurslitteratur

  • Eike Petermann: Analytiska metoder I, 4:e upplagan, 2002. Säljs på THS bokhandel.
  • Eike Petermann: Analytiska metoder I övningsbok, 2:a upplagan, 2000. Säljs på THS bokhandel.
  • Eike Petermann: Linjär geometri och algebra. Säljs på THS bokhandel.

    Nyheter

    Under kursens gång kommer meddelanden och nyheter om kursen fortlöpande att läggas in i Aktuellt-rutan på kurshemsidan, dessa nyheter arkiveras sedan på (In)aktuellt. Kurshemsidan kommer att uppdateras flera gånger i veckan, så gå in ofta och använd reload-knappen flitigt! Ta gärna hjälp av mattejouren.