Pedagogiskt.

Till startsidan

Här kommer fortlöpande att läggas in kommenterade länkar med pedagogiskt material.
För dem som är intresserade av studieteknik och av att reflektera över sina egna KTH-studier.

  1. Om samarbete

  2. Kvinnligt lärande på KTH

  3. Om ytinlärning

  4. Om SI (Supplemental Instruction)

  5. Studentdialog

1.










Om samarbete
eller
'MAKING EFFECTIVE USE OF YOUR PEERS'.
Detta är ett utdrag ur ett kapitel i boken STUDYING ENGINEERING:
A ROAD MAP TO A REWARDING CAREER, av Raymond B. Landis,
California State University.
(Hämtad som artikel 338 från Stanfords stora pedagogiska artikelsamling. )

Artikeln innehåller en del provokativa omdömen om storföreläsningar
(" The information passes from the notes of the professor to the notes of the student without passing through the mind of either one.")
och anger som den mest närliggande lösningen på problemet att studenterna samarbetar i sina studier.

(Ordet 'peer' betyder här närmast 'medstudent'.)

2.










Kvinnligt lärande på KTH
Gunnel Roman, matematiklärare på KTH, gjorde 1997 en intervjustudie med 33 kvinnliga studenter varav 23 gick på E och de övriga på V.

Detta är en sammanfattning av den rapport som studien resulterade i.

Intervjuerna kom mycket att handla om de intervjuades intryck från de första åren. hur deras förväntningar på KTH hade varit och hur dessa hade slagit in.
Man möter en hel del besvikelse men också många exempel på hur olika personer kan lösa problemen och komma vidare.

Trots att intervjuerna endast gällde kvinnliga studenter är svaren ofta så allmängiltiga att de bör vara av stort intresse även för manliga studenter.

För den som just börjat på KTH kan det vara intressant att jämföra med sina egna första intryck utan att därför allt för mycket fastna i förutfattade meningar om KTH-studier.

3.










Om ytinlärning
Artikeln heter egentligen The New Conversations About Learning och är skriven av Ted Marchese, en sociolog som tidigt i sin karriär fick rycka in som lärare i statistik.
Resultatet blev lysande. Alla 28 elever klarade tentan.
Marchese ansattes dock av tvivel på den långsiktiga effekten av kursen:
"What these students were good at - and I played right into this - 
was feeding back correct answers; 
they had mastered the arts of short-term memory and recall.
The whole class was a wonderful example of what the British 
call "surface learning." 
But very little "deep learning" - which comes with time, depth, 
practice, and reinforcement - seems in retrospect to have occurred."
Detta med ytinlärning är förmodligen ett problem även på KTH. Marcheses ganska långa artikel handlar om olika förslag till botemedel som kommer från olika pedagogiskt relaterade discipliner.

Läs framförallt inledningen, där problemet ställs, och försök hitta egna sätt att verka för mer djupinlärning.

4.

   




Om SI

Denna artikel från 1998 är skriven av David Arendale, University of Missouri-Kansas City, alltså från det universitet där metoden SI (Supplemental Instruction) utvecklades.

Artikeln börjar med en allmän översikt över några trender i modern undervisning : lärande-centrerad utbildning snarare än lärar-centrerad, kontinuerlig examination (continuous assessment) snarare än en sluttentamen osv.

Längre ned i artikeln beskrivs SI närmare med bl.a. några citerade elevreaktioner:
"SI gives us a chance to talk about the problem and to work through it ourselves instead of the professor telling us what it ought to be. You work it yourself. This way it sticks in your mind."
Det framgår att stor vikt läggs på en trivsam inlärningsmiljö (learning environment) som inte ska stöta bort studenter med dåligt självförtroende.

Artikeln är en aning tung (tips: minska fönsterbredden om du vill läsa från skärmen).

Några förstrykningar gjorda av GJ är avsedda att fokusera på SI-modellen.

5.

   




Studentdialog
Ibland kommer det in särskilt intressanta synpunkter från studenter i kursutvärderingarna.
Här är ett påpekande om vikten av att lära sig nytt stoff från rätt håll:
" När man lär sig nya saker tycker åtminstone jag att det bästa är att först lära sig hur man räknar med olika räkneregler. SEDAN får man lära sig VARFÖR det är så det fungerar."

GJ håller i stort sett med, men går i svaromål.