SF1624
Geometri och algebra (7,5p) för ME/ITper 2 ht 2008
Kursplanering SF1624
Geometri och algebra
för IT
&
ME, per2 ht 2008
Schema
Fråga: vad som styr kursens
inriktning och innehåll
Svar: Ibland
träffar man på någon som tror att det är boken
som definierar kursen, men det är en missuppfattning. Det är
inte heller gamla tentor som definierar kursen. Det som styr är de
mål som finns uppsatta i Högskoleförordningen för
alla utbildningar och speciellt civilingenjörsutbildningen, samt
de mål som KTH fastställt lokalt. Se Studiehandboken(
se nedan stående mål för varje modul)
Mål
Kursen behandlar sådana matematiska begrepp och
metoder inom geometri och algebra som används för att
ställa upp och
undersöka matematiska modeller i de tillämpade ämnena.
De studerande
skall bibringas såväl förståelse för
begreppen som färdighet i att
använda dem. Geometrisk och fysikalisk betydelse av införda
begrepp
studeras. Ett viktigt mål är att utbildningen skall leda
till allmän
förståelse av matematisk teoribyggnad i syfte att
underlätta fortsatta
studier inom högskolan eller i samband med yrkesverksamhet.
- Kursbeskrivning:
Kursen behandlar huvudsakligen vektorer, matriser och linjära
ekvationssystem
- Kursinnehåll
Vektorer i planet och rummet.
Matriser. Linjära avbildningar.
Linjära ekvationssystem.
Determinanter.
Egenvärden, egenvektorer, diagonalisering.
Allmäna vektorrum.
Komplexa tal. Polynom.
Induktionsbevis.
- Kurslitteratur
Andersson Lennart m.fl. : Linjär algebra med
geometri.Säljes på Kårbokhandeln.
- Ekholm Thomas: Kompletteringskompendium till
kursenLinjär
Algebra.
Säljes på matteexpeditionen.
Exempel på tillämpningar av
linjär algebra
Viktigt:
För att lyckas med sina matematikstudier är det absolut
nödvändigt att egenhändigt lösa många av de
problem som finns i läxor
med hjälp av de många exempel
som finns i kursboken. Naturligtvis så kommer
övningstillfällena att utnyttjas till detta men dessa timmar
är långt ifrån tillräckliga - försök
att avsätta åtminstone 10
timmar varje vecka för
självstudier. Många studenter upplever
högskolematematik som väsentligt skild från
gymnasiematematik; det finns nog ett visst fog för det - på
högskolan tränger man lite djupare ned i ämnet och
försöker att förstå varför saker och ting
är som de är. Studietekniken måste anpassas
därefter; som student måste man ta sig tid till att
verkligen behandla det som står i kursboken; läs en mening i
taget och övertyga dig själv (med hjälp av penna och
papper) om att du verkligen har förstått innebörden av
den innan du går vidare till nästa. Boken är
späckad med exempel - ta till dig dessa noggrant!
Nedanstående planering
gäller i huvudsak, men detaljer
kan komma att ändras under kursens gång.
Detta gäller
även datum för kontrollskrivningar. Dessa ligger på
de sista 45mn av angiven övning.
Några studieråd =LÄXOR

Modul 1
Tillbaka
till kursenshemsida
Föreläsn
/övn/
KS.nr.. |
Tid
|
Sal
|
KB: Teori
|
KB: Förslag
till
övningsexempel |
F1
|
Mån
27/10: 10-12
1.1 Vektorer
1.2Projektioner,koordinater
1.3 Skalär produkt
|
Aula
|
Vektoralgebra
handla om vektorer:
riktade, flyttbara
sträckor (pilar),
som representeras av koordinaterna för den punkt vektorn pekar ut
om den
placeras i origo.
Vektoraddition är en komponentvis addition av
samma typ som addition av komplexa tal. Skalärprodukt
mellan vektorer resulterar i en
skalär (dvs tal) och används bl.a. vid:
Projektion.
|
1.1bcd, 1.4,
1.5a,
1.7a,
1.9
1.19, 1.25, 1.29,
1.36, 1.39, 1.42.
LÄXA 1 |
F2
|
Tis 28/10: 10-12
1.3 Vektorprodukt (=kryssprodukt)
1.4: determinanter av andra och tredje
ordning.
|
|
Kryssprodukten av
två
vektorer ger en vektor som är ortogonal mot de båda
vektorerna. För att avgöra vilken av de två
möjliga riktningarna som gäller, använder man
skruvregeln:
Kryssprodukt.
Skruvregeln
Trippelprodukt
1
Här visas hur trippelprodukten kan
tolkas som (den ev. negativa)
volymen av den parallellepiped (sneda låda) som spänns upp
av de ingående vektorerna.
Trippelprodukten visar sig också kunna
beräknas
som en determinant:
Trippelprodukt
2.
Kryssprodukten
används för att beräkna vridmoment,
magnetfält och andra vektorvärda
storheter som är produkten av två fysikaliska vektorer.
|
1.52,1.54,1.57,
1.65,1.66
LÄXA2
|
Ö1
|
Tis 28/10: 13-15
|
432,532,533
|
|
|
F3
|
Ons 29/10: 13-15
1.5 Linjer och plan.
|
Aula |
I
vektoralgebra
kan
följande ekvationer formuleras:
Linjens
ekvation
Planets
ekvation
I det senare används skalärproduktens
egenskap att vara = 0
då.de båda vektorerna i produkten är ortogonala
(vinkelräta).
Typiska tillämpningar av vektoralgebra i tre dimensioner är
lösningen av följande problem::
Åvstånd
punkt -
plan.
Avstånd
punkt -
linje
Avstånd
linje -
linje
Projektionsmetoden kan används
här i samtliga fall. I det
sistnämnda är även vektorprodukten användbar
|
1.69bd, 1.71,
1.72a,
1.73a, 1.74
1.83a, 1.85,
1.87, 1.91,
1.105, 1.106a,
1.108, 1.110
LÄXA |
F4
|
Tor 30/10: 10-12
2.1 Vektorer av högre dimensioner. Matriser
2.2:Matriser
|
Aula
|
I avsnitt 2.1 visas att skalärprodukten
kan
användas i rum med fler dimensioner. Dett gäller innte
vektorprodukten som endast kan definieras i R3.
|
2.1abfg, 2.5,
2.7, 2.9aceh, 2.10ab,
2.13a, 2.16b, 2.23.
LÄXA4
|
Ö2
|
Tor 30/10: 13-15
|
432,532,533 |
|
|
F5
|
Mån 3/11:
10-12
2.3: Matriser och Linjära
avbildningar
2.4: Sammansatta avbildningar.
|
Aula
|
En linjär
avbildning
från Rm till Rn kan
representeras av en matris. Man kan definiera produkten av en
matris A och en vektor u som en ny vektor v, v
= Au,
så att avbildningarna från u till v bildar
en linjär transformation.
Man får en naturlig definition av en matrisprodukt
genom att kräva att produkten AB skall
representera en sammansättning av avbildningarna som representeras
av B resp. A .
Observera att kommutativitet inte gäller, dvs AB är normalt
inte samma matris som BA.
Operationen transponering, AT, innebär att
varje rad övergår till en kolumn (rad nr j blir kolumn nr
j).
Enhetsmatriser fyller samma funktion som ettor i
normal
talalgebra. De är kvadratiska matriser med ettor i diagonalen och
nollor i övrigt. |
2.31, 2.32,
2.34a,
2.39a,
2.48,
2.51, 2.54
LÄXA5
|
F6
|
Tis 4/11: 10-12
|
|
Repetition inför KS1 |
|
Ö3
|
Tis4/11: 13-15
KS1: 14.15-15:00
|
531,532,533 |
Tis4/11:
13-15
KS1: 14.15-15:00
|
KS1 består
avTRE liknande tal
ur ovanstående LÄXORNA
|
Modul 2:
Tillbaka
till kursenshemsida
Föreläsn
/övn/
KS.nr.. |
Tid
|
Sal
|
KB: Teori
|
KB: Förslag
till
övningsexempel |
F7
|
Ons 5/11: 13-15
3.1 Inledning till linjära
ekvationssystem
3.2 Gausselimination
|
Aula
|
Gausselimination
((3.1), (3.2)
kallas den metod som oftast används för handberäkning av
lösningar till ekvationssystem.
Här behandlas först det viktiga specialfallet homogena
system,
där alla högerled är 0.
Homogena system har alltid minst en lösning, nollösningen.
Liggande system har fler variabler än
ekvationer och
har antingen oändligt många lösningar (normalt) eller
inga . |
3.3, 3.5;
3.9, 3.12, 3.15,
3.23, 3.26, 3.33.
LÄXA 7
|
F8 |
Tor 6/11: 10-12
3.5:Överbestämda
ekvationssystem=
Minstakvadratmetoden |
Aula
|
3.5.I fallet
överbestämda system existerar ingen lösning.
Däremot kan man oftast bestämma en lösning som enligt
den så kallade minstakvadratuppskattningen är den bästa
icke-exakta lösningen. |
3.48, 3.49, 3.51,
3.55,
3.56,
3.57acd
LÄXA 8
|
Ö4 |
Tor 6/11: 13-15
|
438,439,531 |
|
|
F9 |
Mån10/11: 10-12
4.1-42 Determinanter
|
Aula
|
4.1-4.2 Determinanter användes redan i
den
algebraiska
definitionen av vektorprodukt. De visar sig också spela en viktig
roll vid studiet av antalet lösningar till kvadratiska
linjära ekvationssystem. |
4.1bd, 4.2b,
4.3b,
4.4a,
4.7
4.11acdf, 4.12
LÄXA 9
|
F10
|
Tis 11/11: 10-12
4.4 Area- och
volymsändring,
multiplikationssatsen.
|
Aula |
I 4.4 visas hur yt- och
volymsskalan relateras till determinanter och hur detta leder till den
enkla
formeln för determinanten av en produkt av kvadratiska matriser. |
4.15, 4.17,
4.19adf,
4.21,
4.22,
4.25, 4.26
LÄXA 10
|
Ö5
|
Tis 11/11: 13-15
|
438,532,533 |
|
|
F11
|
Ons 12/11:
13-15
5.1, 5.2, 5.3, 5.5:
Tillämpning av
determinanter.
Kramers regler.
|
Aula
|
Behandlar Existens av lösningar till
kvadratiska
och ickekvadratiska system.
Stående system har fler ekvationer än
variabler
och har normalt inga lösningar, men
de andra två fallen kan förekomma.
Simultana system består av flera system med
samma
vänsterled men olika högerled.
De kan lösas simultant (dvs på en gång.)
|
5.1, 5.4, 5.6,
5.9,
5.10,
5.14,
5.16,
5.19 ,5.32
LÄXA 11
|
F12
|
Tor 13/11: 10-12
|
Aula |
Repetition inför KS2 |
|
Ö6
KS2
|
Tor 13/11: 13-15
KS2: 14.15-15:00 |
438,439,531 |
Tor
13/11: 13-15
KS2: 14.15-15:00
|
KS2 består
avTRE liknande tal ur ovanstående
läxorna
|
Modul 3
Tillbaka
till kursenshemsida
Föreläsn
/övn/
KS.nr.. |
Tid
|
Sal
|
KB: Teori
|
KB: Förslag
till
övningsexempel |
F13
|
Mån 17/11:
10-12
5.4: Linjärt beroende och oberoende vektorer.
Bas .
|
Aula
|
Linjära
avbildningar
mellan rummen Rn och Rm tolkas
olika beroende på vilka dimensioner n och m som är aktuella.
Men linjariteten är en viktig princip som går att känna
igen i samtliga fall. |
5.22, 5.23,
5.26, 5.27,
5.30,
5.31
LÄXA 13
|
F14
|
Tis 18/11: 10-12
6.1, 6.2: Inversa och isometriska avbildningar.
|
|
Vänsterleden
i
normalt uppställda linjära ekvationssystem kan tillsammans
ses som en matris-vektor-produkt, Av,
där A är koefficientmatrisen och v variabelvektorn.
Högerleden kan sammanfattas i den konstanta kolumnvektorn b.
Ekvationssystemet
skrivs
alltså
Av =b.
Detta ger möjlighet att skriva lösningen som v=A-1b,
om
systemmatrisen ( matrisen A) är kvadratisk och ominversmatrisen
existerar.
A-1 existerar om det(A) är skild från 0. |
6.1, 6.2, 6.4,
6.7b,
6.8,
6.12,
6.16;
6.27ab, 6.29ac,
6.30ab, 6.37ab
LÄXA 14
|
Ö 7
|
Tis 18/11:13-15
|
438,532,533
|
|
|
F15
|
Ons 19/11: 13-15
7.1 - 7.4 Egenvärden
och egenvektorer. |
Aula
|
Om vektorn v
och
talet
λ uppfyller A v= λ v,
säger man att λ är ett
egenvärde till matrisen A och att v är en egenvektor
till A svarande mot
egenvärdet λ.
Dessa begrepp har ett stort antal tillämpningar inom och utom
matematiken.
Bl.a löser man med deras hjälp diagonaliseringsproblemet
för matriser i de fall detta är möjligt.
Ett viktigt problem är att bestämma egenvärden och
motsvarande egenvektorer till en given kvadratisk matris.
Här använder man metoder från modul LA2 (determinanter
och linjära homogena ekvationssystem).
$25
000 000 000 egenvektor: en artikel om linjär algebra bakom
Google-sökning
|
7.2, 7.6,
7.12abd,
7.14
(A2,A4,A6,A7), 7.15
LÄXA 15
|
F16
|
Tor 20/11: 10-12
7.3-7.4: Egenvärden
och egenvektorer, fort.
8.1 Basbyten
|
Aula |
$25
000 000 000 egenvektor: en artikel om linjär algebra bakom
Google-sökning
Vid linjära koordinatbyten
kan man införa ett nytt koordinatsystem med en linjär
transformation P som ger de nya basvektorerna fj i
termer av de gamla ej genom fj=Pej,
j=1,2,3.
Matrisen P kallas transformationsmatris.
Det finns en relation mellan en vektors koordinater i gamla
och nya systemet (ve resp. vf )
nämligen
ve = Pvf.
|
7.16ac, 7.17ac,
7.20,
7.22,
7.29, 7.34
LÄXA 16
|
Ö8
|
Tor 20/11: 13-15
|
438,439,531
|
|
|
F17
|
Mån
24/11:10-12
8.1-8.2: Basbyten och linjära avbildningar. |
Aula |
Vid linjära
koordinatbyten
kan man införa ett nytt koordinatsystem med en linjär
transformation P som ger de nya basvektorerna fj i
termer av de gamla ej genom fj=Pej,
j=1,2,3.
Matrisen P kallas transformationsmatris.
Det finns en relation mellan en vektors koordinater i
gamla
och nya systemet (ve resp. vf )
nämligen
ve = Pvf.
Motsvarande relationen mellan matriser är:
(*) Af=P-1AeP.
där matrisen Af utför samma transformationer i nya
systemet som Ae
gör i gamla.
Transformationer vars nya basvektorer är inbördes ortogonala
och har längden 1 kallas ON-transformationer. ON-matriser har
determinanten 1 eller -1. Då P är en ON-matris gäller
att P-1 = Pt, vilket gör att
matristransformationen ovan kan skrivas:
Af=PtAeP. Motsvarande
|
8.1, 8.4, 8.6,
8.8, 8.11
LÄXA 17
|
F18
|
Tis 25/11:10-12
|
|
Repetition inför KS3 |
|
Ö9
KS3
|
Tis 25/11: 13-15
KS3: 14.15-15:00 |
438,532,533 |
Tis
25/11: 13-15
KS3: 14.15-15:00
|
KS3 består
avTRE liknande tal ur ovanstående läxorna |
Tillbaka
till kursenshemsida
Föreläsn
/övn/
KS.nr. |
Tid
|
Sal
|
KB: Teori
|
KB: Förslag
till
övningsexempel |
F19 |
On 26/11:13-15
8.3 Linjära operatorer och diagonalisering
|
Aula
|
Det visar sig
att en
matris
alltid kan diagonaliseras om den
är symmetrisk,
dvs uppfyller att A = At.
(Diagonalisering av A=Ae innebär att den transformerade
nya matrisen Af=P-1AeP är en
diagonalmatris).
Dessutom kan diagonaliseringen alltid ske med en
ON-matris P.
Den erhållna diagonaliserade matrisen har då
A:s egenvärden som diagonalelement. |
8.12,
8.13, 8.15
LÄXA 19
|
F20 |
Tor 27/11: 10-12
8.4-8.5 Kvadratiska former
8.6 Diagonalisering av kvadratiska former
|
Aula |
Kvadratiska former
kan
beskrivas som andragradspolynom
i flera variabler med enbart andragradstermer.
Sådana polynom kan
skrivas på formen xtQx där xt
=
(x1, x2, ...)
och Q är en symmetrisk matris.
I fallet två variabler blir Q en 2x2 matris och ekvationer
av typ xtQx = ax2+bx+c
beskriver andragradskurvor.
Genom att utföra ett koordinatbyte med en ON-matris kan man
diagonalisera den kvadratiska formen.
Motsvarande diagonalisering av andragradskurvans ekvationer ger
möjlighet att ge en algebraisk beskrivning av den klassiska
klassificeringen,
ellipser, hyperbler och parabler. |
8.1, 8.4, 8.6,
8.8,
8.11,
8.12,
8.13, 8.15
LÄXA 20
|
Ö10
|
Tor 27/11: 13-15 |
438,439,531 |
|
|
F21 |
Mån
1/12:
10-12 |
Aula |
KOMPLETTERINGSKOMPENDIUM
finns att hämta här
Avsnitt:
Kompendium, s. 1-6 Induktion.
Induktionsbevis.
är en viktig bevisprincip för påståenden om de
naturliga talen,
som bygger på
Induktionsaxiomet.
Påståenden som lämpar sig
för
induktionsbevis
är av typen:
Alla naturliga tal (n=1,2,3,...) har egenskapen P(n).
Oftast är P(n) en likhet som innehåller en summa med n
stycken termer.
Men också påståenden om delbarhet,
som 5n-1 är jämnt delbart med 4 för n=1,2,...
går bra att visa med induktion.
Faktablad:
Induktionsbevis 1 (Likhet med en summa)
Induktionsbevis
2 (Olikhet)
Avsnitt:
Kompendium, s. 7-10 Komplexa tal.
|
kompendium:
1.1, 1.3, 1.7, 1.9 1.12
LÄXA 21
kompendium:
2.1a, 2.2, 2.7a,
2.8a, 2.11,
2.12bc, 2.13c
|
F22 |
Tis 2/12: 10-12 |
Aula |
Avsnitt:
Kompendium, s. 11-27 Komplexa tal.
och algebraiska ekvationer
|
kompendium:
2.1a, 2.2, 2.7a,
2.8a, 2.11,
2.12bc, 2.13c
3.1ac, 3.4 3.7,
3.8,
3.12,
3.14,
3.16c
LÄXA 22
|
Ö11
|
Tis 2/12:
13-15 |
438,531,532 |
|
|
F23 |
Ons 3/12:
13-15 |
Aula |
Avsnitt:
Kompendium, s. 18 -27: Algebraiska ekvationer
Avsnitt:
9.1- 9.9: Allmänna vektorrum Gram-schmidits metod
|
3.1ac, 3.4 3.7,
3.8,
3.12,
3.14,
3.16c
9.1abc, 9.3, 9.5,
9.6,
9.7acdef,
9.8
LÄXA 23-
|
F24 |
Mån 8/12:
10-12 |
Aula |
Repetition inför KS4
|
|
Ö12
KS3
|
Tis9/12: 13-16
KS4:15.15-16:00 |
438,439,531 |
Tis9/12:
13-16
KS4:15.15-16:00
|
KS4 består
avTRE
liknande tal ur ovanstående läxorna
|
F25
|
Ons 10/12:
13-15
|
Aula |
MATLABs
redovisning
|
|
TENTAMEN
|
Lör
16/12
|
kl 14.00-19.00
|
Obs: anmälan
krävs. minst 2 veckor innan 16/12
Tentamen lördag 16 december
2008, kl : 14.00-19.00
|
|
|