Kurs SF2719, Matematikens historia, 6 (nya Bologna-) poäng. Examinator   Lars Svensson   790 80 52   larss@math.kth.se   och/eller   larses@kth.se

Föreläsare   Jockum Aniansson   790 72 00   jockum@kth.se

Kurssekreterare   Rose-Marie Jansson   790 72 01   jansson@math.kth.se

Senaste Nytt : KURSUTVÄRDERING mm.

Här kommer länken till kursutvärdering på nätet : OBS : Detta gäller *endast* den *senaste* kursen, dvs den som gick mars - maj 2010. Vi ber Er fylla i kursutvärderingen nu före den 26 september 2010.
- Upplägget våren 2009 var *helt annorlunda* med uppsatser och elevföredrag och kursutvärderingen på nätet gäller *INTE* den kursen. --- Kursplaneringen kommer *säkert* att göras OM' ännu en gång till nästa år. KONSTRUKTIV KRITIK är mer än välkommen!

***

Omtentamen 26 augusti 2010 som pdf-fil; den är nu färdigrättad. Kontakta mig för komplettering.

De som fått K för komplettering blir EJ inrapporterade till Ladok innan Ni kompletterat.
Kursens enda möjliga betyg är nämligen P och F. Läs filen Litet info om komplettering.

På begäran: Exempel på Tentamensfrågor

Kursens skriftliga TENTAMEN består av två delar. Del ett innehåller många frågor och skall besvaras utan lärobok. Då tentanden lämnat in sina svar till del ett, får hän taga fram sin lärobok och sina egna föreläsningsanteckningar och med deras hjälp skriva en uppsats över ett av några givna uppsatsämnen.

Alla som vill lämna in lösta uppgifter från Katz är mer än välkomna. De rättas i mån av tid, före eller efter tentamen. Det är ett alldeles utmärkt sätt att "gå i närkamp med" texten för att bättre förstå den.

Pekare till Sten Kaijsers texter, se nedan.

Den som närvarit vid minst fjorton hela föreläsningar (den allra första F0 räknas ej) behöver ej skriva kompletterande text om dagens ämne. Om n står för närvaro och k för antal inlämnade kompletteringar så skall n + k vara minst 14.

Kursens uppdaterade SCHEMA vecka 12 - 20 eller 22 mars - 21 maj 2010.

Äldre nyheter.


OMTENTAMEN torsdag 26 augusti 2010 klo 8 - 13 uti sal V21. Glöm inte att taga med Katz. Obs: Även förläsningsanteckningar från Jockums föreläsningar i denna kurs får medtagas till tentamens andra del. Anmälda voro: Kristin E, David L, Marcus B, Maria MR, Olavus R, Furat A., N. Khan, Agn. W., Oscar B., Caroline K.
***
Vi hoppas Du hämtar ut Din tentamen från den 31 maj 2010 och fyller i den kursenkät som finns inlagd med tentorna:
Tentamen (som pdf-fil) 31 maj 2010 är färdigrättad och finns på Studentexpeditionen.

Pressmeddelande: En spelfilm om en av *världens första* kvinnliga matematiker, Hypatia, har premiär fredagen den 5 mars 2010. Den utspelar sig i Alexandria kring åren 400 - 415 eKr, rekommenderas i Sveriges Radio P1 och är ganska bra.

Kursen STARTADE måndag 22 mars 2010 klo 13.15 - 15 uti sal E53 med F0 = Föreläsning nummer noll, se nedan.

GÄSTFÖRELÄSNING torsdag 29 april 2010 klo 10 -12 uti sal D31.
Prof. Sten Kaijser talar om Den kurviga vägen till kalkylen.
Sten nämnde två av sina egna artiklar och två svenskspråkiga böcker om matematikens historia, se längst ned.

OBS. Vi har flyttat flera läsbeting, se mer exakt nedan under planeringen.

OBS! Anmäl Er alla till tentamen 31 maj till Jockum: helst muntligen torsdag 20 maj under föreläsning. De som ej kommer den 20 maj ombeds meddela Jockum sin tentamensanmälan via kamrat eller ebrev. - Muntlig anmälan till Jockum så jag vet om vi behöver två tentasalar eller en.

Jag hoppas alla kommer den 31 maj:
ALLA välkomna till skriftlig tentamen måndag 31 maj 2010 klo 9.00 - 14.00. Sal V22 (och V23 om Ni blir många). Glöm inte att taga med Katz. Obs: Även förläsningsanteckningar från Jockums föreläsningar i denna kurs får medtagas till tentamens andra del.

Tills vidare finns två Katz till korta TVÅDAGARSLÅN i matematikbiblioteket, KTH, se nedan. Det är (1) Katz, brief edition, och (2) stora Katz, andra upplagan, circa 850 sidor. En tredje stor Katz, nämligen tredje upplagan om circa 930 sidor är beställd.

Välkommen!

*********************************

*KURSBOK* är antingen
Victor J. Katz, A history of mathematics. An introduction, third edition, 2009, 930 sidor, Addison-Wesley, som är litet dyrare än den
kortare Victor J. Katz, A history of mathematics. Brief edition, 2004, 520 sidor.
För den som är intresserad lönar det sig köpa den större boken.

KURSUPPLÄGG: Först kursplanering i samråd med deltagarna och i mån av tid en kort översiktsföreläsning. Därefter läser vi hemma ett (eller två) kapitel till varje träff, som vi sedan *gemensamt* "bearbetar".

Se oxo Studiehandboken ---------------------------------------------------------------------------
Glöm *inte* klicka på ordet Linköping nedan för att se en tvåsidig litteraturlista.
Allmänna, bra verk på denna Linköpingslista är t ex
Bell, Boyer, Cajori, Hall, Hollingdale, Kline, Struik, och speciellt:

J. Newman, SIGMA. En matematikens kulturhistoria. Sex band.

Helt fantastisk tycker jag följande bok är:
Ph. J. Davis & R. Hersch, The mathematical experience.
---------------------------------------------------------------------------

KURSBESKRIVNING. Kursen behandlar matematikens utveckling från antiken fram till våra dagar.
Framställningen kommer kanske inte att vara helt kronologisk.  Vi kommer att följa ett antal teman eller röda trådar.
Sådana är exampelvis:
- Talbegreppets väg från antal via komplexa tal till dagens abstrakta talbegrepp.
- Geometrin från Euklides till senare icke-euklidiska geometrier.
- Logiken från Aristoteles till Gödel.
Dessa "röda trådar" löper omlott som fibrerna i ett rep, så de går naturligtvis inte att isolera från varandra.

MÅLSÄTTNING. Vår förhoppning med kursen är att ge en ökad förståelse för hur krokig  och besvärlig den flertusenåriga matematiska utvecklingen har varit.
Detta  är ovärdeligt för att förstå vår tid och för att  klarare se de svårigheter som våra  studenter står inför då de på kort tid skall lära sig begrepp och tekniker som det ibland tagit tusentals år att utveckla. Detta har ofta varit en mycket smärtsam och ibland delvis förvirrad process.
Matematiken är en av mänsklighetens mest storslagna och imponerande intellektuella skapelser. Den visar inga tecken på att stagnera, utan är tvärtom mer levande nu än någonsin tidigare i historien.  Den har fortsatt att påverka människans kultur på ett djupgående sätt. Allt fler vetenskapsområden tar till sig matematiska tänkesätt, och datorutvecklingen har gett oss ofantligt större möjligheter att använda matematiken praktiskt.  Allt detta syftar kursen att ge insikter i.

KURSLITTERATUR. Victor J. Katz, A History of Mathematics, brief edition, 560 sidor, 2004, Pearson Education, Addison Wesley, finns i Kårbokhandeln.
Den UTFÖRLIGARE boken, med fler bilder, kostar enligt uppgift endast circa 60 kronor mer:
Victor J. Katz, A history of mathematics, third edition, circa 900 sidor.
Dessutom kommer ytterligare tips att ges för fördjupning i specifika delar av ämnet.

BIBLIOTEK.
1) Matematiska institutionens "eget" bibliotek, i regel öppet till klo 16 med lunchstängt klo 12.30 - 13.30.
2) Huvudbiblioteket KTHB.
3) Matematiska institutionen, SU, Kräftriket, har ett jättefint bibliotek. Bibliotekarien Barbro F. alias < barbrof snabel-a math.su.se > arbetar i stort sett måndag - torsdag klo 9 - 16 förutom ev . lunchrast. Dit är Ni också välkomna.

EXAMINATION. För att bli godkänd krävs närvaro vid föreläsningarna
ELLER ett referat med anknytning till dagens ämne. Se ovan under rubriken Senaste Nytt om n+k.
Dessutom krävs en godkänd skriftlig tentamen.

NÄRVARO. Den som är frånvarande under en lektion skall lämna in en sammanfattning av material från Katz på en maskinskriven sida eller två om ett ämne som ansluter till dagens tema. Se ovan under rubriken Senaste Nytt om n+k.

NÅGRA LÄNKAR:
Förra årets kurs 2009 för CL4,
förrförra kursen: SF2711 Mat.hist. för CL5.
Matematikhistoria vid andra lärosäten: Uppsala och
Linköping < < där det finns en utförlig LITTERATURLISTA.

______________________________________________________________

PLANERING fr o m mars 2010

OBS. Denna planering *kan komma att ändras* i samråd med kursdeltagarna. Kanske vi läser litet snabbare i början av boken för att få mer tid till 16t - 19t, där

16t = Sextonhundratalet, etc
F = Föreläsning,
K = Kapitel uti den mindre (och Kortare) Katz-boken, och
S = Kapitel uti Stora Katz, tredje upplagan.

Vecka 22 - 26 mars 2010.
F0 måndag 22/3, Allra mest kursplanering och en kortkort översikt.
F1 torsdag 25/3 klo 10-12, K1 S1 Egypten och Tvåflodslandet.
F2 fredag 26/3 klo 13-15, K2, S2 - S3 Grekland till Euklides.

Påskuppehåll.

Vecka 12 - 16 april.
F3 tisdag 13/4 klo 10 - 12, K3, S4 - S5 Från Arkhimedes till Ptolemaios.
F4 torsdag 15/4 klo 10 - 12, K4 - K5, S6 - S7 Från Diofantos till Hypatia; Kina.

Vecka 19 - 23 april.
F5 måndag 19/4 klo 13 - 15, K6 S8 Indien.
F6 tisdag 20/4 klo 10 - 12. Inget nytt läsbeting till denna dag.
F7 torsdag 22/4 klo 10 - 12, K7 S9 Den islamska världen.
F8 fredag 23/4 klo 13 - 15, K8 och K9.1, S10 - S11 - S12,
Det medeltida Europa; algebraikerna t o m Vieta.

Vecka 26 - 30 april.
F9 måndag 26/4 klo 13 - 15, K9 S13 Renässansen.
F10 tisdag 27/4 klo 10 - 12, K10, K11.1 och K11.2, S14, S15.1, S15.2: "Prekalkyl" och kalkyl på 16t.
F11 onsdag 28/4 klo 13 - 15, K11 S15 - S16, KALKYLEN på 16t, Newton och Leibniz.
F12 torsdag 29/4 klo 10 - 12. Den kurviga vägen till kalkylen, gästföreläsare Sten Kaijser.

Vecka 3 - 7 maj.
F13 torsdag 6 maj klo 15 - 17. K12 S17, Analys på 17t.
F14 fredag 7 maj klo 15 - 17. K13 - K15, S18 - S20. Sannolikhet, statistik, algebra, talteori och geometri på 17t.

Vecka 10 - 14 maj.
F15 måndag 10 maj klo 13 - 15. K16 S21. Algebra och talteori på 18t.
F16 tisdag 11 maj klo 10 - 12. K17 S22 Analys på 18t.
F17 tisdag 11 maj klo 13 - 15, K19, S24, Geometri på 18t.

Vecka 17 - 21 maj.
F18 och F19 torsdag 20 maj K18 S23 Prob. och statistik på 18t. samt K20 S25, 19t.
Fredag 21 maj: Några avlutande föreläsningar där vi talar om "de stora linjerna", om den långa tusenåriga historien inom området algebra, polynom, polynomekvationer, komplexa tal, algebrans fundamentalsats; kompaktifiering av planet på två olika sätt, stereografisk projektion och Riemannsfären, det projektiva planet.

Kom ej med: översikter över
geometri mot ickeeuklidisk geometri och Einsteins relativitetsteori;
från Eudoxos och Arkhimedes mot kalkylen;
harmoniska funktioner, Fourierserier;
vektoranalys, Maxwells ekvationer, vågekvationen;
partiella differentialekvationer, Fouriertransformer, Diracs deltafunktion.

Skriftlig tentamen måndagen den 31 maj 2010 klo 9 - 14 uti salarna V22 och V23.

_________________________________________________

Fler referenser:

Uppsatser, kompendier och matematikerlistor av Sten Kaijser:
Den kurviga vägen till kalkylen,
Grekisk matematik och naturfilosofi (inklusive Pythagoreiska trianglar), samt
De matematiska begreppens historia från hedenhös till nutid.

Några böcker:
Philip J. Davis & Reuben Hersh, The mathematical experience, ... , ...
Jan Thompson, Matematiken i historien, Studentlitteratur, 1996.
Bo-Göran Johansson, Matematikens historia, Studentlitteratur, 2004.

Ziauddin Sardar, Jerry Ravetz, & Borin Van Loon, Introducing Mathematics, år? , ISBN 1840466375.
En enkel sammanfattning i pocketformat, men *väldigt*"populistisk" (enligt en kursdeltagare).

Vår bibliotekarie tipsar om KTHBOK.com som förmedlar begagnad kurslitteratur.

Här kommer några LÄNKAR:   En mycket bra BBC-dokumentär om Matematikens Historia.
(Länken avser bara den första delen (10 minuter), men när denna spelats färdigt får man upp del 2 som förslag och så vidare fram till del 24.)

Kvaternioner hos wolfram.    En liten epicykel.

Så kallade surreella tal som inkluderar både reella tal, infinitesimaler och många oändligt stora tal.

Om negativa tal, se spec. nästsista stycket och fotnoten [12] om (advokaten) Francis Maseres, under rubriken Historia.

Horrör

Denna sida uppdaterades den 26 augusti 2010 ELLER SENARE.