Kursanalys
Kursen värderas till 6p och gavs under c:a 10 veckor i början av höstterminen.
Kursanalysen består av två delar:
-
Kvantitativa data.
-
Analys av ansvarig lärare.
Kvantitativa data
(gäller resultat för åk1.)
Vid ordinarie tentamen den 7/11
tenterade 60 studenter från Bio05 och 69 från K05
Betygsfördelningen var för
Bio: 3: 13, 4: 13, 5: 11, uk: 23
K: 3: 11, 4: 13, 5: 7, uk: 34.
Andel godkända av de registrerade studenterna från åk 05 var för Bio 56% och för K 38%.
Förra året var motsvarande siffror 72% resp. 43% och
förrförra året 30% resp. 20%.
Enbart resultat för förstaårsstudenter är medtagna i nedanstående översikt.
BIO |
TEN1 |
TEN2 |
|
|
|
Momentdatum |
051107 |
060111 |
|
|
|
5B1115 : r=66 registrerade |
|
|
Godkända/tenterande = g |
37/60 |
1/15 |
Godkända/registrerade = g/r %
|
56% |
2% |
g/r kumulativt |
|
58% |
|
K |
TEN1 |
TEN2 |
|
|
|
Momentdatum |
051107 |
060111 |
|
|
|
5B1115 : r=91 registrerade |
|
|
Godkända/tenterande = g/t |
35*/69 |
6/30 |
Godkända/registrerade = g/r %
|
38% |
7% |
g/r kumulativt |
|
45% |
*) inkluderar 4 studenter som erhöll godkänt efter komplettering.
|
|
Analys av ansvarig lärare
Kursinnehåll
Kursinnehållet består av den klassiska envariabelteorin.
Detaljer framgår av kursöversikten på kurswebben.
Kursuppläggningen bygger på den som användes föregående läsår på samma kurs för program E.a året har inga större förändringar vidtagits.
Som kursbok användes E.Petermann, Analytiska metoder I. (Senaste upplagan 2000).
Examination
Inlämningsuppgifter, lappskrivningar och projektuppgifter.
Försök gjordes att få en så tydlig veckorytm för studierna som möjligt.
En lappskrivning gavs i slutet av nästan varje vecka, normalt på 20 min. under övningstid.
För att få bonuspoäng på godkänd lappskrivning krävdes också i början av kursen att veckans rekommenderade uppgifter
(15-20 st) godkändes av övningsassistenten under övningstid.
Avsikten med redovisningen/inlämningen av övningsuppgifterna var att tydliggöra den förväntade nivån av eget arbete.
Resultaten från lappskrivningarna (8st) och två projektuppgifter (varav den första med maple-inslag)
sammanställdes och låg till grund för maximalt 6 bonuspoäng (=37.5% av godkäntgränsen)
vid tentamen. (Detaljer finns under KursPM på kurshemsidan).
Skrivningarna ansågs överlag ha väl avpassad svårighetsgrad.
Tentamen
Tentamina är av klassisk typ där maximalt 6 bonuspoäng delas ut.
Betygsgränser för betygen 3, 4 och 5 är 16, 22 resp. 30p.
Genomförande
Schemat P.g.a. yttre omständigheter (samordning mellan programmets kurser) kom schemat att bli mycket koncentrerat från
2:a till och med 7:e kursveckorna
(9t. föreläsningar
och 4t övning/vecka) för att därefter glesas ut fram till tentamen som inföll under 11:e kursveckan.
Under den sista glesa perioden (3 veckor) undervisades kursen av schematekniska skäl
parallellt med nästföljande matematikkurs, 5B1116.
Undervisning
Föreläsningarna genomfördes under en normal vecka i tre tvåtimmarspass och ett tretimmarspass, dvs 9t/vecka, totalt 62t.
Undervisningsformen var traditionell, med genomgång av kusens huvudbegrepp varvat med inslag av problemlösningskaraktär.
Normalt användes krittavla, men kortare sessioner med OH-bilder och datorprojektor förekom.
Övningarna
organiserades gruppvis (2 grupper för >Bio, 3 grupper för K) med normalt två tvåtimmarspass i veckan.
De förestods av yngre lärare, huvudsakligen doktorander.
Dessa lärare stod också för rättning av lappskrivningarna och projektuppgiften.
Övningarna fungerade huvudsakligen som räkneövningar där läraren stod för huvuddelen av räknandet.
Webbsidorna
Kursen använde en hel del webbstöd.
Ett projekt med stöd från LearningLab KTH genomfördes
under kurserna Matematik I och II.
Med hjälp av webbkonsulten Ulrika Nilsson utvecklades webbsidorna och gavs inslag av den typ som
omnämns i projektansökan, ex.vis Faktablad, K-summeringar och K-portföljer.
Dessa inslag infördes underhand och kom inte att prägla kursen från början.
Det inslag med störst pedagogisk inverkan blev förmodligen de arbetsblad med åtföljande summeringsblad, som
styrde
studenternas eget problemlösningsarbete genom att ge kommentarer och ledningar till de rekommenderade uppgifterna
och genom att framhålla vikten av summeringar i efterhand av det utförda arbetet.
Dessutom genomfördes Projektuppgift 2 som ett försök att lägga upp kommenterade problemlösningar, förfärdigade av studenterna och
delvis kommenterade av föreläsaren,
på kurswebben i en s.k. K-summering
avsedd att vara ett hjälpmedel vid inläsningen inför tentamen.
Kommentarer
Tentamensresultatet , som redovisas i början , ligger mitt emellan de båda föregående årens resultat vad
gäller antal godkända.
Det är knappast möjligt att dra några bestämda slutsatser av detta, bl.a. på grund av att tre olika
examinatorer har fungerat. Resultaten på det inledande diagnostiska provet indikerar dock att matematikkunskaperna
initialt har varit ganska oförändrade under dessa år.
Dock visar en jämförelse mellan årets resultat och resultatet på den inledande introduktionskursens tentamen
att förkunskaperna inte ensamt avgör resultaten på den första matematikkursen.
Ungefär samma andel (c:a 60% av dem som gjorde båda tentamina) blev godkända på dessa tentamina.
Men av dem som blev godkända på introkursen blev 20% underkända på 5B1115 och, av dem som blev underkända på
introkursen, klarade hela 35% 5B1115-tentamen.
Detta visar att agerandet under de 10 veckorna på KTH spelar en signifikant roll för resultatet.
Av dem som inte klarat godkänt efter två tentamensomgångar (78 av de registrerade) har c:a hälften
antingen hoppat av KTH-studierna eller prioriterat andra ämnen än matematik, eftersom inga seriösa försök att
klara kursen m.hj.a. lappskrivningar eller projektuppgifter har kunnat registreras.
Studenternas syn på kursen
Kursnämnden
Kursnämnden
kom igång i mitten av kursen och hade därefter ett flertal lunchsammanträden med föreläsaren.
Flera praktiska frågor avhandlades.
Inga grövre missförhållanden påtalades.
En mittenkät genomfördes av kursnämnden efter c:a halva kursen.
Resultatet av den var i stort sett positivt och stämmer med den slutenkät som redovisas nedan.
I slutet framfördes dock stark kritik mot det ojämn schemat och mot att båda matematikkurserna
kördes parallellt.
Kursutvärdering
En kursutvärderingsenkät delades ut i pausen till en föreläsning efter tentamen (innan resultatet var känt)
och besvarades av c:a 120 studenter..
|