Kursanalys - 5B1115 Matematik 1 Institutionen för matematik, KTH
KTH Matematik

5B1115 Matematik 1 för Bio och K

2005

Kursanalys

Kursen värderas till 6p och gavs under c:a 10 veckor i början av höstterminen.

Kursanalysen består av två delar:

  1. Kvantitativa data.
  2. Analys av ansvarig lärare.

Kvantitativa data

(gäller resultat för åk1.)  

Vid ordinarie tentamen den 7/11 tenterade 60 studenter från Bio05 och 69 från K05 Betygsfördelningen var för
Bio:    3: 13, 4: 13, 5: 11, uk: 23
  K:    3: 11, 4: 13, 5: 7, uk: 34. Andel godkända av de registrerade studenterna från åk 05 var för Bio 56% och för K 38%.

Förra året var motsvarande siffror 72% resp. 43% och förrförra året 30% resp. 20%.

Enbart resultat för förstaårsstudenter är medtagna i nedanstående översikt.

BIO

TEN1 TEN2
     
Momentdatum 051107 060111
     
5B1115 : r=66 registrerade    
Godkända/tenterande = g 37/60 1/15
Godkända/registrerade = g/r % 56% 2%
g/r kumulativt
58%


K

TEN1 TEN2
     
Momentdatum 051107 060111
     
5B1115 : r=91 registrerade    
Godkända/tenterande = g/t 35*/69 6/30
Godkända/registrerade = g/r % 38% 7%
g/r kumulativt
45%
*) inkluderar 4 studenter som erhöll godkänt efter komplettering.


Analys av ansvarig lärare


Kursinnehåll

Kursinnehållet består av den klassiska envariabelteorin.
Detaljer framgår av kursöversikten på kurswebben.
Kursuppläggningen bygger på den som användes föregående läsår på samma kurs för program E.a året har inga större förändringar vidtagits.

Som kursbok användes E.Petermann, Analytiska metoder I. (Senaste upplagan 2000).

Examination

Inlämningsuppgifter, lappskrivningar och projektuppgifter.

Försök gjordes att få en så tydlig veckorytm för studierna som möjligt. En lappskrivning gavs i slutet av nästan varje vecka, normalt på 20 min. under övningstid. För att få bonuspoäng på godkänd lappskrivning krävdes också i början av kursen att veckans rekommenderade uppgifter (15-20 st) godkändes av övningsassistenten under övningstid. Avsikten med redovisningen/inlämningen av övningsuppgifterna var att tydliggöra den förväntade nivån av eget arbete. Resultaten från lappskrivningarna (8st) och två projektuppgifter (varav den första med maple-inslag) sammanställdes och låg till grund för maximalt 6 bonuspoäng (=37.5% av godkäntgränsen) vid tentamen. (Detaljer finns under KursPM på kurshemsidan). Skrivningarna ansågs överlag ha väl avpassad svårighetsgrad.

Tentamen

Tentamina är av klassisk typ där maximalt 6 bonuspoäng delas ut. Betygsgränser för betygen 3, 4 och 5 är 16, 22 resp. 30p.

Genomförande

Schemat

P.g.a. yttre omständigheter (samordning mellan programmets kurser) kom schemat att bli mycket koncentrerat från 2:a till och med 7:e kursveckorna (9t. föreläsningar och 4t övning/vecka) för att därefter glesas ut fram till tentamen som inföll under 11:e kursveckan.
Under den sista glesa perioden (3 veckor) undervisades kursen av schematekniska skäl parallellt med nästföljande matematikkurs, 5B1116.

Undervisning

Föreläsningarna genomfördes under en normal vecka i tre tvåtimmarspass och ett tretimmarspass, dvs 9t/vecka, totalt 62t. Undervisningsformen var traditionell, med genomgång av kusens huvudbegrepp varvat med inslag av problemlösningskaraktär. Normalt användes krittavla, men kortare sessioner med OH-bilder och datorprojektor förekom.

Övningarna organiserades gruppvis (2 grupper för >Bio, 3 grupper för K) med normalt två tvåtimmarspass i veckan.
De förestods av yngre lärare, huvudsakligen doktorander. Dessa lärare stod också för rättning av lappskrivningarna och projektuppgiften. Övningarna fungerade huvudsakligen som räkneövningar där läraren stod för huvuddelen av räknandet.


Webbsidorna

Kursen använde en hel del webbstöd. Ett projekt med stöd från LearningLab KTH genomfördes under kurserna Matematik I och II. Med hjälp av webbkonsulten Ulrika Nilsson utvecklades webbsidorna och gavs inslag av den typ som omnämns i projektansökan, ex.vis Faktablad, K-summeringar och K-portföljer. Dessa inslag infördes underhand och kom inte att prägla kursen från början. Det inslag med störst pedagogisk inverkan blev förmodligen de arbetsblad med åtföljande summeringsblad, som styrde studenternas eget problemlösningsarbete genom att ge kommentarer och ledningar till de rekommenderade uppgifterna och genom att framhålla vikten av summeringar i efterhand av det utförda arbetet. Dessutom genomfördes Projektuppgift 2 som ett försök att lägga upp kommenterade problemlösningar, förfärdigade av studenterna och delvis kommenterade av föreläsaren, på kurswebben i en s.k. K-summering avsedd att vara ett hjälpmedel vid inläsningen inför tentamen.




Kommentarer

Tentamensresultatet , som redovisas i början , ligger mitt emellan de båda föregående årens resultat vad gäller antal godkända. Det är knappast möjligt att dra några bestämda slutsatser av detta, bl.a. på grund av att tre olika examinatorer har fungerat. Resultaten på det inledande diagnostiska provet indikerar dock att matematikkunskaperna initialt har varit ganska oförändrade under dessa år. Dock visar en jämförelse mellan årets resultat och resultatet på den inledande introduktionskursens tentamen att förkunskaperna inte ensamt avgör resultaten på den första matematikkursen. Ungefär samma andel (c:a 60% av dem som gjorde båda tentamina) blev godkända på dessa tentamina. Men av dem som blev godkända på introkursen blev 20% underkända på 5B1115 och, av dem som blev underkända på introkursen, klarade hela 35% 5B1115-tentamen.
Detta visar att agerandet under de 10 veckorna på KTH spelar en signifikant roll för resultatet.
Av dem som inte klarat godkänt efter två tentamensomgångar (78 av de registrerade) har c:a hälften antingen hoppat av KTH-studierna eller prioriterat andra ämnen än matematik, eftersom inga seriösa försök att klara kursen m.hj.a. lappskrivningar eller projektuppgifter har kunnat registreras.



Studenternas syn på kursen

 

Kursnämnden

Kursnämnden kom igång i mitten av kursen och hade därefter ett flertal lunchsammanträden med föreläsaren. Flera praktiska frågor avhandlades. Inga grövre missförhållanden påtalades. En mittenkät genomfördes av kursnämnden efter c:a halva kursen. Resultatet av den var i stort sett positivt och stämmer med den slutenkät som redovisas nedan.
I slutet framfördes dock stark kritik mot det ojämn schemat och mot att båda matematikkurserna kördes parallellt.

Kursutvärdering

En kursutvärderingsenkät delades ut i pausen till en föreläsning efter tentamen (innan resultatet var känt) och besvarades av c:a 120 studenter..